וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 16 שנה: הממשל הפדרלי בארה"ב יחדש את עונש המוות

התובע הכללי הכריז כי חמישה נידונים למוות יוצאו להורג במהלך השנה, והמהלך גרר גינויים קשים מצד ארגוני זכויות אדם ובכירים במפלגה הדמוקרטית. "משרד המשפטים מקיים את החוק, ואנחנו חייבים לקורבנות ולמשפחות לבצע את העונש"

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

הממשל הפדרלי בארצות הברית יחדש את ההוצאות להורג אחרי הפסקה של 16 שנים, והמהלך גרר גינויים קשים מצד ארגוני זכויות אדם ובכירים דמוקרטים. התובע הכללי וויליאם בר הכריז אתמול (חמישי) כי חמישה נידונים למוות יוצאו להורג בדצמבר ובינואר הקרובים.

"תחת הממשלים של שתי המפלגות, משרד המשפטים חיפש לגזור עונש מוות נגד הפושעים הגרועים ביותר", מסר בר. "משרד המשפטים מקיים את החוק, ואנחנו חייבים לקורבנות ולמשפחות לבצע את העונש שהטילה מערכת המשפטים שלנו". ההכרזה של בר ביטלה למעשה את ההקפאה הלא רשמית של עונש המוות ברמה הפדרלית, בניגוד לעונש המוות שגוזרות המדינות עצמן.

חלק מהמועמדים הדמוקרטים לנשיאות הבטיחו לבטל את עונש המוות אם ייבחרו, בהם הסנאטור ברני סנדרס. מועמד אחד, פיט בוטיג'יג', אמר כי "לגזע ולגיאוגרפיה" היו משקל בקביעת עונש המוות.

חדר הנידונים למוות בלינקולן, נברסקה, 2010. AP
חדר הנידונים למוות בלינקולן, נברסקה/AP

רוברט דונהאמם, ממרכז המידע על עונש המוות, אמר כי ההחלטה אינה מפתיעה לאור תמיכתו של נשיא ארצות הברית בשימוש בו גם נגד סוחרי סמים ורוצחים של אנשי מערכת אכיפת החוק. "אני חושב שההפתעה הגדולה ביותר היא שזה קרה עד עכשיו", אמר.

במקביל, האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות (ACLU) אמר כי העובדה שההוצאות להורג יתקיימו בפרק זמן כה צמוד מעלות "שאלות רציניות לגבי ההוגנות של כל אחד מהתיקים הללו". לדברי קייסי סטאבס, חברת הארגון, "אנחנו צריכים זמן כדי לבחון את המקרים ולחלוטין אין בסיס לכלול את התיקים הללו יחד בצורה הזו ולרוץ קדימה".

חמשת האסירים שיוצאו להורג בקרוב הורשעו ברצח או באונס של ילדים או של מבוגרים. אחד מהם הוא דניאל לואיס לי, לאומן לבן שהורשע בארקנסו ברצח של שלושה בני משפחה. אחר הוא לזמונד מיטשל, חבר שבט ילידי שהורשע באריזונה ברצח של סבתה ושל נכדתה; ווזלי אירה פורקיי, שאנס ורצח נערה; אלפרד בורז'וואה, שאנס ורצח את בתו הקטנה; ודסטין לי הונקן, שרצח חמישה בני אדם.

בר יותיר לרשויות בית הכלא להשתמש בסם פנטוברביטל במקום בקוקטייל שכלל שלושה סוגי סמים שונים שבעבר שימש להוצאות להורג ברמה הפדרלית. הסם מאט את תפקוד מערכות הגוף, כולל מערכות העצבים, עד למוות. חמש ההוצאות להורג הראשונות יבוצעו במתקן כליאה באינדיאנה. משרד המשפטים אמר כי נידונים אחרים למוות יוצאו להורג בתאריך מאוחר יותר.

(עדכון ראשון: 9:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully