וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: הדחת אמי פלמור תסייע לנתניהו בבחירת פרקליט המדינה הבא

מנכ"לית משרד המשפטים המודחת הייתה אמורה להיות חברה בוועדת האיתור לבחירות פרקליט המדינה הבא. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי החלפתה במינוי מטעם שר המשפטים תקל עליו ועל נתניהו בהשפעה על זהות מחליפו של שי ניצן. אוחנה: "ההחלטה התקבלה על ידי בלבד"

עריכה: ניר חן

מנכ"לית משרד המשפטים הפורשת אמי פלמור הייתה אמורה להיות חברה בוועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה הבא; גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי הדחתה והחלפתה במינוי מטעם שר המשפטים אמיר אוחנה תאפשר מרחב תמרון והשפעה נוח יותר לשר ולראש הממשלה בנימין נתניהו.

פרקליט המדינה הנוכחי שי ניצן צפוי לסיים את תפקידו בדצמבר הקרוב, ופרקליט המדינה הבא הוא שצפוי לקבל יחד עם היועץ המשפטי לממשלה את ההחלטות הסופיות על גורל כתבי החשדות של נתניהו בתיקים 1000, 2000, ו4000. פרקליט המדינה ממונה באופן רשמי על ידי הממשלה, אך המועמד נבחר על ידי ועדת איתור שבראשה עומד היועץ המשפטי לממשלה וחברים בה נציב שירות המדינה, מנכ"ל משרד המשפטים, עורך דין מקרב הציבור, שופט בדימוס ואיש אקדמיה. לצורך המינוי נדרש רוב של ארבעה מבין חברי הוועדה.

גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי הדחתה של פלמור והחלפתה במועמד מטעמו של אוחנה עשויה להחליש את יכולת שומרי הסף לשמור על עצמאות המינוי מלחצים פוליטיים.

מטעם שר המשפטים נמסר בתגובה כי "הנוהג המקובל הוא ששר ממנה מנכ"ל. זו משרת אמון - ההיפך הוא החריג. כך נראית משילות. בשבועות האחרונים שוחחתי עם אמי פלמור באשר לסיום תפקידה בהן הביעה נכונות והסכמה לסיום התפקיד. אין שחר לכל הספקולציות הפרועות בנוגע להחלטה, שהתקבלה על ידי, ועל ידי בלבד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברת הכנסת אמיר אוחנה במשכן הכנסת, 2019. אוליביה פיטוסי, הארץ, הארץ
מרחב תמרון נוח. נתניהו ואוחנה/הארץ, אוליביה פיטוסי, הארץ

מהליכוד נמסר בתגובה כי "כמעט כל שר מחליף את מנכ"ל משרדו עם כניסתו לתפקיד - כך היה מאז ומעולם. זאת משילות בסיסית וזאת דמוקרטיה, ההפך הוא היוצא מן הכלל. לשר משפטים משמאל היה לוקח שעתיים להחליף את מנכ"ל משרדו כדי להבטיח שמדיניותו תיושם". במפלגה התייחסו לפוסט ששיתף בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, והוסיפו כי "שר המשפטים אוחנה אמר שהחליט להחליף את מנכ"לית משרדו כבר לפני שבועות כך שכל קשר בין החלטתו לבין פוסט שפורסם ברשת רק לפני יומיים זה לא יותר מעוד פייק ניוז".

בתוך כך, בעקבות טענות מצד פוליטיקאים וארגונים על חוקיות פיטוריה של פלמור, גורמים במשרד המשפטים אמרו לוואלה! NEWS כי מכיוון שפלמור למעשה פרשה ולא פוטרה, לא נדרשה התערבותו של היועמ"ש בנושא.

יאיר נתניהו נגד פלמור

פלמור, ששירתה כמנכ"לית משרד המשפטים תחת השרה ציפי לבני וכן תחת השרה איילת שקד, נחשבת בדרך כלל כאשת מקצוע שאינה מזוהה פוליטית. עם זאת, כמה ימים לפני ששר המשפטים החליט להדיח אותה, בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שיתף בפייסבוק פוסט בו פלמור מתויגת כ"אשת שמאל". הפוסט, שכלל מתקפה משולבת על איילת שקד ופלמור ששירתה תחתיה כמנכ''לית משרד המשפטים, קבע כי ''הידעתם שאיילת שקד מינתה אשת השמאל למנכ''לית משרד המשפטים, העוזרת לשעבר של זהבה גלאון, אמי פלמור. שתפו כי הפעם לא שורפים קולות ימין''. יצוין כי פלמור מונתה דווקא בתקופתה של שרת המשפטים ציפי לבני, כמו כן, פלמור מעולם לא שימשה יועצת לזהבה גלאון.

שר המשפטים אוחנה נחשב למקורב מאוד לבנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, ויאיר נחשב בין הגורמים שדחפו למינויו לתפקיד בחודש שעבר.

מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, 10 בדצמבר 2018. ניב אהרונסון
נחשבה לאשת מקצוע שאינה מזוהה פוליטית. פלמור/ניב אהרונסון

מוקדם יותר היום אוחנה הדיח את פלמור בתום חמש שנים וחצי בתפקידה. היא תפרוש בימים הקרובים בסיכום עמו ועל פי בקשתו. "אני מבקשת להודות לשרות ציפי לבני ואיילת שקד על ההזדמנות, האמון והגיבוי שקיבלתי לנהל משרד מהחשובים והמשפיעים במדינה", אמרה פלמור. "אני נפרדת מהמשרד אחרי 23 שנים של עבודה מספקת, הן כפרקליטה פלילית, הן כמנהלת מחלקת החנינות, והן כמנהלת כללית. בשנים אלה נגעתי בנושאים רבים ורגישים, משפטיים, כלכליים, וחברתיים".

"אני פורשת מהתפקיד מלאת סיפוק, ומודה ל-5,000 עובדי המשרד ול-40 מנהלי היחידות, וכל מי שעבד לצידי במסירות ונאמנות לאורך השנים. אני מאחלת הצלחה רבה לשר אוחנה ולמחליפי, ואסייע בהעברה מסודרת של התפקיד", הוסיפה פלמור.

(עדכון ראשון: 17:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully