וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעג להומואים ולנפגעי הוריקן: מושל פורטו ריקו התפטר אחרי מחאת ענק

שורת התבטאויות פוגעניות שדלפו מקבוצה סגורה של המושל, יועציו ובכירי ממשלתו הובילו למחאה ציבורית נרחבת - שבעקבותיה הכריז ריקרדו רוסלו על התפטרותו. "הם לעגו למתים שלנו", אמר הזמר ריקי מרטין, שעליו צחקו בכירי הממשל

צילום: רויטרס, עריכה: תום זויאלי

מושל פורטו ריקו ריקרדו רוסלו הכריז הלילה (חמישי) כי הוא יתפטר מתפקידו בעקבות מחאות המוניות ברחבי האי שבשליטת ארצות הברית. הוא אמר כי ימשיך להחזיק במשרתו עד 2 באוגוסט כדי להבטיח העברת שלטון חלקה, זאת אחרי שביום שבת הוא עוד התעקש כי הוא לא מתכוון להיכנע לדרישות המפגינים.

המחאה פרצה אחרי שנחשפו התכתבויות של המושל וצוותו שדלפה, שכללו התבטאויות פוגעניות שונות, חלקן סקסיסטיות והומופוביות - וחלקן לעגו לגורמים שונים, בהם ניצולי הוריקן מריה והזמר ריקי מרטין. פרסום הדברים עורר הפגנות נרחבות בסן חואן, בירת הטריטוריה האמריקנית, תחת הכותרת "#Resign Ricky".

הוא פרסם הצהרה מוקלטת ששודרה בשעות הערב, ובה אמר: "אני מכריז שאני מתפטר מתפקיד המושל החל מ-2 באוגוסט בשעה 17:00. אני חש שלהמשיך ולהחזיק בעמדה הזו יקשה על שימור מה שהשגתי". לאחר הודעתו, פרצו חגיגות באי הקריבי. רוזליו בן ה-40 הוא חבר המפלגה הפרוגרסיבית החדשה, שמקדמת להפוך למדינה נוספת בתוך ארצות הברית. הוא יוחלף על ידי שרת המשפטים וונדה ואסקז.

ריקרדו רוסלו, מושל פורטו ריקו מודיע על התפטרותו בסאן חואן 24 ביולי 2019. רויטרס
נכנע ללחץ המפגינים. רוסלו בהודעת ההתפטרות שלו, הלילה/רויטרס

המחאות ניזונו גם מהכעס על פרשת שחיתות בממשל המקומי - שני פקידים בכירים בממשל של רוזלו נעצרו כשבוע לפני דליפת ההתכתבות, בחשד להונאה שנגעה גם למיליוני דולרים של כספי המימון הפדרלי - ועל טיפולו של המושל בשיקום האי מנזקי הוריקן מריה, בו נהרגו כ-3,000 בני אדם לפי האומדנים הרשמיים.

רוזלו, שכהונתו המקורית הייתה עד ינואר 2021, התנצל על הדברים בסרטון שפרסם בפייסבוק מוקדם יותר השבוע, שבו הבטיח שלא יתמודד על כהונה נוספת. "עשיתי טעויות והתנצלתי עליהן. אני יודע שההתנצלות אינה מספיקה. חלק ניכר בציבור מפגין כבר כמה ימים. אני מודע לאי שביעות הרצון ולחוסר הנחת שהם מפגינים. רק העבודה שלי תוכל לסייע לשקם את האמון שלהם". מחר צפויה להתקיים שביתה כללית ברחבי האי לצד הפגנות מחאה בהיקף נרחב.

תדפיס ההתכתבויות שדלף מתוך קבוצת הטלגרם שכללה את המושל וכמה מיועציו וחברי ממשלתו כלל 880 עמודים, ובהם מגוון התבטאויות שעוררו את כעס הציבור. באחת ההתכתבויות כתב שר הכלכלה כריסטיאן סוברינו כי הוא משתוקק לירות בראשת עיריית סן חואן, כרמן יולין קרוז - שביקרה בעבר את המושל. על כך השיב לו רוסלו: "אתה תעשה לי טובה גדולה". בהתכתבות אחרת נכללה התייחסות וולגארית של סוברינו ביחס למיניותו של הזמר ריקי מרטין.

כתובת גרפיטי בסן חואן קוראת לפיטוריו של ריקרדו רוסלו, מושל פורטו ריקו, 19 ביולי 2019. רויטרס
"ריקי, התפטר עכשיו!". כתובת גרפיטי בסן חואן/רויטרס

המשקיף מטעם פורטו ריקו לקונגרס האמריקני, וכן פוליטיקאים אמריקנים בולטים ובהם מתמודדים לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הדמוקרטית קראו לרוסלו להתפטר מתפקידו. דובר הבית הלבן ג'אד דיר מסר בתגובה לפרסומים כי האירועים "מוכיחים את חששותיו של הנשיא ביחס לניהול כושל, פוליטיזציה ושחיתות". הסערה הפוליטית מגיעה במועד מורכב מבחינת פורטו ריקו, המתמודדת עם פשיטת רגל וחובות בהיקף של מיליארדים.

סלבריטאים ואמנים הצטרפו למחאה, בהם גם מרטין עצמו, שהוביל הפגנה מול ביתו של הנשיא בשבוע שעבר. בווידאו ששיתף בחשבון הטוויטר שלו אמר מרטין: "הם לעגו למתים שלנו, הם לעגו לנשים, הם לעגו לקהילת הלהט"ב, הם עשו צחוק מאנשים עם מוגבלויות פיזיות ונפשיות, הם עשו צחוק מאנשים שמנים. זה מספיק, זה לא יכול לקרות". הראפר באד באני הפסיק את מסע ההופעות שלו באירופה וחזר לפורטו ריקו כדי להפגין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully