וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה המסתורית בעיראק: ישראל העבירה מסרים חשאיים על נכונות לפעול

21.7.2019 / 6:18

לוואלה! NEWS נודע כי לאחרונה מזהירים גורמים בכירים בירושלים מפני העברת טילים בליסטיים תוצרת איראן לעיראק באופן שיכול לאיים בעתיד על ישראל. החשש מהקמת מפעלים לייצור נשק מדויק באזור שיקשה על איסוף המודיעין עשוי להוביל לתגובה, שלא תגיע בהכרח במישור המדיני

איראן, עיראק

ביום שישי בבוקר נפוצו הפרסומים בכלי תקשורת זרים על אודות תקיפה אווירית מסתורית של מוצב אל-שהאבי במחוז סלאח א-דין בעיראק, צפונית לבגדאד והרחק מאוד מהגבול הירדני. משם, על פי הדיווחים, הגיעו כלי הטיס התוקפים. בתחילה פורסם כי כלי טיס לא מאויש תקף סמוך לשעה 02:00 בלילה מוצב של מיליציה שיעית בפיקוד כוח קודס איראני ובמעורבות כוח חיזבאללה. לפי הדיווחים, הכוחות בשטח עסקו בהדרכה על טילים בליסטיים ומשגרים תוצרת איראן שהוברחו לעיראק באמצעות משאיות קירור מזון. גם לא ניתן לפסול את האפשרות כי האיראנים מנסים להקים במרחב העיראקי מפעיל לייצור טילים מדויקים.

כתוצאה מהתקיפה נהרגו איראנים ופעילי חיזבאללה אך לא התקבל דיווח נוסף על זהותם. עוד באותו היום הכחישו גורמים בפנטגון מעורבות בתקיפה של המוצב השיעי וברשתות החברתיות הפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל וארצות הברית. חשבון טוויטר בינלאומי מוכר שמסקר ועוקב אחר ההתפתחויות במזרח התיכון קבע כי הייתה זו מתקפה של מטוסי "האדיר" (F-35) של חיל האוויר הישראלי.

מחסן של טילים איראני עולה באש אחרי שהופצץ, עיראק, 19 יולי 2019. אתר רשמי
גורמים בפנטגון הכחישו מעורבות בתקיפה. הפיצוץ המסתורי בעיראק, שלשום/אתר רשמי

גורמים זרים ניסו לייחס את התקיפה לדבריו של ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, שביקר בבסיס נבטים בנגב החודש, בעת קבלת שני מטוסי החמקן החדשים (F-35) ואמר כי מטוסי האדיר מסוגלים לתקוף באיראן. היו גורמים שהבליטו את הדיווח על אודות המערכת האזרחית ברשת שמפענחת תנועת כלי טיס במזרח התיכון, ולפיה מטוסי קרב של חיל האוויר ביצעו לאחרונה תמרון אווירי באזור כרתים בטווח של אלף קילומטרים - רדיוס פעולה שמזכיר את הטווח עד לאזור התקיפה בעיראק. עם זאת, במערכת הביטחון בישראל קיימת דממת אלחוט. אין כל התייחסות לפרסומים הזרים.

בחודשים האחרונים מזהירים גורמים בכירים בירושלים מפני העברת טילים בליסטיים תוצרת איראן למרחב העיראקי באופן שיכול לאיים בעתיד גם על ישראל וחמור מכך, חשש מהקמת מפעלים לייצור רקטות מדויקות וטילים בליסטיים על אדמת עיראק כדי להקשות על מלאכת האיסוף של ארגוני הביון הזרים.

לוואלה! NEWS נודע כי ישראל העבירה לאחרונה מסרים לארצות הברית ולמדינות נוספות באירופה, כי אם התבססות איראן בעיראק לא תטופל, בדגש על האפשרות להקמת מפעלים מדויקים והקמת בסיסים צבאיים איראנים שיכולים לשמש את כוח קודס כעתודה למערכה נגד ישראל, בירושלים לא יישבו בחיבוק ידיים וייאלצו לפעול ולא בהכרח במישור המדיני.

עוד בוואלה!

"גיהנום מהייטק": מהכלא הזה אל צ'אפו כבר לא יצליח לברוח. כנראה

לכתבה המלאה
כוחות מיליציות שיעיות עיראקיות בסמוך לגבול עם סוריה, 29 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
אנשי מיליציה שיעית בעיראק, בסמוך לגבול עם סוריה/צילום מסך, טוויטר

התקיפה עדיין מעוררת סקרנות והאבק ממנה עדיין לא שקע. אם היו הרוגים איראנים או לבנונים בתקיפה יהיה מאוד קשה להסתיר את העברת הארונות, ההלוויות וקבורתם. לכן זה עניין של זמן עד שנדע מי היו ההרוגים בתקיפה.

אך בשלב זה די בפרסומים כדי להבליט בעיה חמורה מהזווית הישראלית. למרות ההשקעה האמריקנית האדירה ביציבות הממשל העיראקי, לא מצליחה ארצות הברית למנוע את התבססות איראן במרחב העיראקי ואת האפקט השלילי שמייצר כוח קודס בפיקודו של קאסם סולימאני בסיוע הזרוע העיראקית של חיזבאללה.

האיראנים הצליחו בשנים האחרונות להקים מליציות שיעיות ברחבי עיראק. כל חבר מיליציה יתחייב לשלוש שנות שירות כשכיר חרב ובתמורה יקבל משכורת חודשית נאה בדולרים, התחייבות לקרקע ואישורי עבודה באיראן. אם ימותו בקרוב, תעבור הזכות לבני משפחתם.

רה"מ נתניהו בביקור בבסיס חה"א נבטים 9 ביוני 2019. אריאל חרמוני/משרד הביטחון, אתר רשמי
נתניהו, מפקד חיל האוויר נורקין והרמטכ"ל כוכבי/אתר רשמי, אריאל חרמוני/משרד הביטחון

סיפור הקמת המליציות האיראניות שקיבץ פליטים מאפגניסטן, פקיסטן, ומקומות נוספים הועתק מאיראן גם למרחב הסורי-לבנוני. השלב הבא כולל השתלטות על מוצבים ומרחבים בעיראק, לאחר מכן ציר לוגיסטי מאיראן לעיראק הכולל ציוד, מוצרי צריכה, מזון, סמים, אנרגיה אך גם אמצעי לחימה מתקדמים.

בשנת 2011 התרחש פיצוץ מסתורי בבסיס צבאי איראני של משמרות המהפכה בו עסקו בפיתוח טילים בליסטיים. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 16 איראנים ביניהם קצין בכיר בשם חסן טהרני מוקדם. מותו היווה מכה לפרויקט אך לא בלם אותו. האיראנים המשיכו לפתח ולייצר טילים בליסטיים, לפתח ראשי קרב ולהסב רקטות למדויקות. אירופה ממשיכה להתעלם אך כמו השתלטות האיראנית על מכליות נפט בשבוע שעבר, הם לא יהססו לשגר טילים לעבר המערב אם יעמידו אותם עם הגב אל הקיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully