וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון בהולנד קבע: למדינה יש אחריות בטבח סרברניצה

העליון הכריע לגבי אחריותה של המדינה לטבח שביצעו החיילים הסרבים בגברים המוסלמים ב-1995, אחרי ששנים של מאבקים משפטיים. לפי החלטתו, אם כוחות שמירת השלום ההולנדיים היו נותנים מחסה ל-350 הגברים בעיר סרברניצה, היה סיכוי של 10% שהם היו ניצלים מרצח

בית המשפט העליון בהאג 19 ביולי 2019. רויטרס
בית המשפט העליון בהולנד, היום/רויטרס

בית המשפט העליון בהולנד הכריע היום (שישי) כי למדינה יש אחריות חלקית למותם של 350 בני אדם בטבח סרברניצה. העליון אמר שלהולנד הייתה 10% באחריות - הסיכוי שהיה לחיילים למנוע את הרציחות.

ביולי 1995, חיילים סרבים ובוסנים רצחו 8,000 גברים מוסלמים בעיר סרברניצה. בטבח, שבו נהרגו בסך הכול קרוב ל-8,000 בוסנים מוסלמים, אירע בשלהי מלחמת האזרחים במדינה שבה נהרגו מאה אלף בני אדם בין השנים 1992 עד 1995. מדובר בטבח החמור ביותר בשטח אירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

באותה העת, שהו באזור כוחות שמירת שלום הולנדים במטרה להגן על האזור, שהוגדר על ידי האו"ם ב-1993 כאזור בטוח לאזרחים. בית המשפט הכריע שאם הכוחות ההולנדיים היו נותנים ל-350 הגברים שהתחבאו במקום אפשרות להישאר, היה סיכוי של 10% שהם לא היו נופלים לידיהם של הסרבים-בוסנים וניצלים מהטבח. עם זאת, העליון לא נתן הסבר כיצד חושבו סיכויי ההישרדות.

20 שנה לטבח בעיר סרברניצה בבוסניה, שרידי גופות חדשות שנמצאו לאחרונה נקברו לצד הגופות שכבר נקברו בעיר, יולי 2015. רויטרס
קבר האחים של הנרצחים בטבח סרברניצה/רויטרס

רק במקרים נדירים מדינה מואשמת בכשלים שנעשו במסגרת עבודת שמירת-שלום של האו"ם, אך בית המשפט הדגיש כי למדינה יש אחריות מאוד מועטה לרצח. בשנת 2002, דוח שפורסם על תפקיד הולנד בסרבניצה גרם לכל הממשלה במדינה להתפטר.

ההכרעה הסופית מסכמת שנים של מאבקים משפטיים בין הולנד לבין קרובי משפחה של הקורבנות, הידועה כ"האמהות של סרברניצה". התיק הגיע לעליון מאחר שהמדינה רצתה להסיר ממנה את האחריות, בעוד ש"האמהות של סרברניצה" רצו שהיא תישא באחריות מלאה להרג כל ה-8,000 שנרצחו.

מה קרה בסרבריניקה?

במהלך המלחמה הבוסנית, שאירעה בין השנים 1992 ל-1995, הצבא הסרבי היה מעורב במבצע של ניקוי אתני. כ-20 אלף פליטים מוסלמים - רובם נשים, ילדים וגברים שאינם כשירים לעבודה פיזית - שמצאו מקלט במתחם של כוח השלום ההולנדי בכפר פוטוצ'ארי. עם זאת, ביולי 1995 הצבא הבוסני-סרבי פלש לסרברניצה, בהובלת רטקו מלאדיץ'. כאשר האלימות הסלימה, ההולנדים נכנעו והסכימו לעזור לצבא להעלות פלטים מוסלמים לאוטובוסים.

לפי הכרעת העליון, 350 הגברים עליהם מדובר בתביעה היו בתוך המתחם של האו"ם, והחיילים הפולשים לא היו מודעים לקיומים. למרות זאת, בסופו של דבר גם על 350 הגברים נכפה לעזוב את הבסיס. בית המשפט ציין כי "הכישלון בצד ההולנדי הוא שהם לא אפשרו לגברים הללו את האפשרות להישאר מחוץ לידיהם של הבוסנים-סרבים". הוא הוסיף כי הסיכוי שלהם לשרוד אם היו נשארים "היה נמוך, אך לא זניח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בית הקברות של נרצחי הטבח מהאוויר/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully