וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתם מתים": הצתת האולפנים מטלטלת את יפן

19.7.2019 / 9:07

המדינה שנחשבת לאחת הבטוחות בעולם מתאבלת על 33 ההרוגים בשריפה הקטלנית ביותר מזה כשני עשורים. הסטודיו שעלה באש אחראי לכמה מההפקות הגדולות בתחום האנימציה ונחשב לעסק אנושי בתעשייה קשה. המעריצים כינו את האסון "אובדן של תרבות", וראש הממשלה אמר כי נותר ללא מילים

צילום: רוטירס

"תמותו", נשמע התוקף צועק בעת שהצית את אולפני האנימה ביפן ביום חמישי. תוך דקות סטודיו האנימציה בקיוטו הפך לסצנת אימה: גבר עלה בלהבות כשהאש כילתה את הקירות; ערימת גופות במעלה המדרגות שמובילות לגג המבנה; אישה שנכוותה קשות מתרוצצת יחפה כשעוברי אורח מנסים לסייע לה.

עם ההשתלטות על השריפה, 33 בני אדם איבדו את חייהם ועשרות נוספים נפגעו. האסון זעזע את יפן, שנחשבת לאחת המדינות הבטוחות בעולם, ונרשם כתקרית ההרג ההמוני הנורא ביותר במדינה זה שנים. ברחבי העולם התאבלו על התקרית הקטלנית, בייחוד מעריצי אנימה - סוג אנימציה שהפך למזוהה עם יפן.

המתקפה זעזע את המדינה שעדיין מעכלת את תקרית הדקירה בפרבר של טוקיו שהתרחשה לפני כמה שבועות. ראש הממשלה שינזו אבה אמר שהאירוע האחרון הותיר אותו ללא מילים.

מעט מאוד ידוע על החשוד בהצתה ועל מניעיו. משטרת קיוטו תיארה אותו כגבר בן 41 וברשת השידור הציבורית NHK אמרו כי הוא נעצר ואושפז כשהוא סובל מכוויות. לפי דיווחים, המשטרה המקומית מסרה כי החשוד נכנס לבניין כשהוא צועק "תמותו" וניסה להימלט, אך התמוטט ברחוב מחוץ לסטודיו. הוא נתפס על ידי עובדים במקום. הוא זוהה בתור שינג'י אובה, וחלק מעדי הראיה סיפרו כי הם שמעו אותו מתלונן שהחברה גנבה את רעיונותיו.

אזרחים מתאבלים בסמוך לאולפנים שהוצתו בקיוטו, יפן 18 ביולי 2019. רויטרס
אבל על ההצתה הקטלנית. תושב קיוטו מניח זר בפתח האולפנים שהוצתו/רויטרס

למרות שביפן רמת הפשע נמוכה במיוחד, ישנן התפרצויות נדירות אך אלימות במיוחד. בחודש מאי האחרון אדם דקר 17 תלמידות והביא למותה של אחת מהן ושל מבוגר נוסף. בשנת 1995, חברים בכת "אום שינריקיו" פיזרו גז סארין ברכבת התחתית וגרמו ל-13 הרוגים ואלפי נפגעים. ב-2016 התרחש הטבח הנורא ביותר במדינה מאז מלחמת העולם השנייה, כש-19 בני אדם נדקרו במרכז לאנשים עם מוגבלויות מחוץ לעיר הבירה.

מניין ההרוגים בשריפה בקיוטו גבוה יותר מאשר יתר המתקפות וכמעט הגיע למספר הקורבנות בשריפה ב-2001, שבה נהרגו 44 מבלים במועדון הימורים במחוז הבידור של טוקיו. אותה דליקה נחקרה כחשד להצתה, אבל הרשויות לא הצליחו לאשר כי פרצה באופן מכוון.

עבור הציבור היפני השריפה בקיוטו נגעה בעצם חשוף, ורבים מהם הביעו צער ברשתות החברתיות. הסטודיו הפיק תכניות טלוויזיה וסרטים פופולריים ושיתף פעולה עם חברת האנימה העולמית "סטודיו ג'יבלי".

עוד בוואלה!

תמרון עמוק בשטח והרס עצום של תשתיות טרור: כך תיראה המערכה הבאה בעזה

לכתבה המלאה
כוחות כיבוי מנסים להתגבר על שריפה בעקבות הצתה שפרצה בבניין בחברת קיוטו ביפן 17 ביולי 2019. רויטרס
השריפה האולפנים בקיוטו/רויטרס

התגובות לשריפה שיקפו את הפופולריות של האנימציה בקיוטו בקרב מעריצי אנימה - האנימציה היפנית שנפוצה בתרבות המדינה ומיוצאת לכל העולם. הסטודיו, המוכר בכינוי "קיואני", נוסד על ידי יוקו האטה ובעלה הידאקי בשנת 1981. מרבית הפקותיו נערכות בבניין בו הוצתה הדליקה. "הלב שלי בכאב עצום", אמר נשיא החברה האטה. "למה היה צורך בכזאת אלימות?".

"כמו הרס של מוזיאון תרבות"

בניגוד לרוב מתחריהם, המבוססים בטוקיו, סטודיו האנימציה בקיוטו בחר לבנות את פעילות בעיר מרובת התיירים המוכרת בזכות יופייה ההיסטורי. לדברי מעריצים, הרס הסטודיו חורר חור בעולם האנימה. אחד מהם צייץ בטוויטר: "האם אנשים שלא מכירים את האנימה יבינו שהשריפה בסטודיו בקיוטו היא 'אובדן של תרבות', כמו שמוזיאון נהרס בשריפות באופן מידי?".

סוזן נייפיר, מומחית לאנימציה יפנית באוניברסיטת טאפטס, אמרה כי ייחודו של הסטודיו נבע בין היתר מהעובדה כי שילם לעובדיו משכורת, בעוד מקביליו נוהגים להעסיק בחוזי קבלנות. "אתה עובד יותר מדי ולא מקבל מספיק תשלום ופשוט הורג את עצמך כדי להוציא את המוצר, אבל סטודיו האנימציה בקיוטו ניסה להיות חברה הרבה יותר אנושית", הסבירה. לדבריה, הסטודיו ידוע בסדרות באיכות גבוה ובשילוב מדע בדיוני ופנטזיה עם עלילות ריאליסטיות בתיכונים או בערים אמיתיות ביפן.

אזרחים מתאבלים בסמוך לאולפנים שהוצתו בקיוטו, יפן 18 ביולי 2019. רויטרס
"אובדן של תרבות". האולפנים שהוצתו/רויטרס

כבר במאה ה-20 אנימה משכה התעניינות בינלאומית באמצעות אמנים כמו הייאו מיאזאקי, שסרטו "המסע המופלא" זכה בפרס האוסקר ב-2003, ומאקוטו שינקאי שסרטו "השם שלך" הפך לתופעה עולמית בייחוד סין. הבמאי שינקאי הביע את תמיכתו בעובדי הסטודיו לאחר השריפה. בטרם התברר גודל האירוע צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "כולם בסטודיו, הישארו בטוחים".

עם עליית מניין ההרוגים, ראש הממשלה אבה, הצהיר בטוויטר כי "היום היו לנו הרבה קורבנות במתקפת ההצתה הקטלנית בקיוטו. זה כל כך מחריד שאין לי מילים. אני רוצה להביע את תנחומיי העמוקים לקורבנות. מחשבותיי עם הפצועים ואני מתפלל להחלמתם".

עדים ששוחחו עם כלי התקשורת ביפן תיארו מראות מבעיתים סמוך לסטודיו. לפי עיתון גדול במדינה, אישה בשנות ה-60 בחיה שגרה ליד המבנה, סיפרה שראתה צעירה שכל גופה נשרף צועקת ורצה לתוך חנות סמוכה כשהיא מתחננת לעזרה. הבחורה דיממה, בגדיה היו קרועים והיא הייתה יחפה, הוסיפה עדת הראיה. "לקח זמן רב עד שהאמבולנס הגיע. כל שיכולתי לעשות הוא להתיז עליה מים".

אזרחים מתאבלים בסמוך לאולפנים שהוצתו בקיוטו, יפן 18 ביולי 2019. רויטרס
"זה כל כך מחריד שאין לי מילים". כבאים במבנה שהוצת/רויטרס

לפי דיווח ברשת השידור הציבורית NHK, המשטרה חוקרת דיווח מעובד בתחנת דלק כ-400 מטר מהסטודיו לפיו גבר שלבש חולצה אדומה ונשא תיק גב רכש כ-38 ליטרים של דלק ביום חמישי בשעה 10:00 בבוקר. לדבריו, האדם לקח שתי פחיות דלק ואמר שישתמש בהן כדי להפעיל גנרטור.

מחלקת הכבאות בקיוטו מסרה כי 20 בני אדם נהרגו בקומה השלישית של המבנה, כשכמה מהם שכבו אחד על השני במעלה המדרגות המובילות לגג. כשהמחלצים הגיעו לגג הדלת הייתה סגורה, אך לא נעולה.

  • עוד באותו נושא:
  • יפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully