וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגישה מסריחה": אב בית דין רבני דן עם עוזר של איל הון בתיק שהתנהל אצלו

18.7.2019 / 11:37

הפגישה נערכה לבקשת מנהיגו הרוחני של הרב שלמה שטסמן, אב בית הדין האזורי בי-ם, שהצהיר עליה לפרוטוקול רק לאחר קיומה וקבע כי תוכנו יישאר חסוי. "תאר לך ששופט מחוזי ידון עם אדם שיש לו נגיעה אישית בתיק לאחר שצד שלישי ביקש זאת". בתי הדין הרבניים: "התלונה ממוחזרת"

הרב שלמה שטסמן. אתר רשמי
"צעד שפוגע בשם הטוב של בתי הדין". הרב שטסמן/אתר רשמי

הרב שלמה שטסמן, אב בית הדין האזורי בירושלים, קיים פגישה עם עוזרו של איל הון חרדי, ובמהלכה ביקש ממנו העוזר לפעול בתיק שהתנהל אצלו בבית הדין. הפגישה יצאה לפועל לבקשת מנהיגו הרוחני של שטסמן, הרב משה שטרנבוך, ממנהיגי "העדה החרדית", ולמרות שהיא עוררה מראית עין של ניגוד עניינים בוטה, שטסמן הצהיר עליה לפרוטוקול בית הדין רק לאחר קיומה וקבע כי תוכנו יישאר חסוי.

מדובר במקרה שאירע לפני שלוש שנים במהלך דיונים בתיק הקדש "עץ חיים" (נכסי צדקה שנתרמו לתועלת הציבור) שהתנהל תחת שטסמן. ההתנהלות של הנאמנים בהקדש העלתה חשד למעשים מפוקפקים עד פליליים ממש, ושטסמן, במסגרת אחריותו כדיין בבית הדין להקדשות, ניסה לעשות סדר. האחריות שהוטלה אז על כתפיו הייתה גדולה, והנכסים בהקדש שהיו תחת סימני שאלה נאמדו במיליוני שקלים.

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
הנהלת בתי הדין: "הנציב קבע כי לא נפל פגם בהתנהלות"/רוני כנפו

בשלב מסוים קיבל שטסמן פנייה מהרב שטרנבוך, ראש אב בתי הדין של הזרם החרדי קיצוני "העדה החרדית" ומי ששטסמן כינה "מורי ורבי". הרב ביקש מהדיין להיפגש עם נ', עוזרו של איל הון חרדי שתרם למוסדות של ההקדש שנדון בפניו, לאחר שטען בפניו כי יש לו הצעה לסיים את הפרשה. שטסמן החליט להיפגש עם עוזרו של איל ההון יחד עם עוזרו של שטרנבוך, ובמהלך הפגישה ביקש נ' ממנו לבטל עיקולים שהטיל בית הדין על נכסים וכספים של ההקדש.

"הפרוטוקול עבר שיפוצים ושינויים"

לפי גורם בבתי הדין הרבניים, ההתנהלות הבעייתית של הדיין שטסמן נמשכה. לדבריו, הפרוטוקול שבו הצהיר שטסמן על הפגישה "עבר שיפוצים ושינויים" ובסוף גם תוכנו הפך לחסוי. הוא ציין כי הפגישה וההתנהלות של הדיין "מסריחה מאד. תאר לך ששופט בבית המשפט המחוזי ייפגש עם אדם שיש לו נגיעה אישית בתיק שמתנהל אצלו לאחר שצד שלישי שהשופט סר למרותו ביקש זאת ממנו. זה צעד שפוגע בשם הטוב של בתי הדין".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה במענה לפניית וואלה! NEWS כי "זהו מחזור של תלונה שהוגשה נגד אב בית הדין הרב שטסמן לנציב תלונות הציבור על שופטים, השופט (בדימוס) אורי שוהם. בהחלטה מנומקת דחה הנציב את התלונה וקבע כי לא נפל פגם בהתנהלות הרב שטסמן. גם פנייה זו לאמצעי התקשורת היא חלק מן הניסיון להשפיע שלא כדין על הליך משפטי תלוי ועומד".

זו אינה הפעם הראשונה שבה הקדש "עץ חיים" עולה לכותרות בשבועות האחרונים. בתחילת חודש יולי עצרה המשטרה ארבעה מנאמני ההקדש ויועץ נדל"ן לאחר שניהלה נגדם חקירה סמויה במשך תקופה ארוכה שעניינה חשד לסחר אסור בנכסיו של ההקדש.

במשטרה בודקים חשד שהם שיתפו פעולה ופעלו בניגוד לאינטרסים של ההקדש והחלו "לרוקן" אותו מנכסיו באמצעות מכירתם לחברות קש ויזמי נדל"ן, ובדרך זו שלשלו עשרות מיליוני שקלים לכיסם הפרטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully