וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה - לסבית: הרב סירב לתת היתר נישואים לבנן של זוג אמהות

5.7.2018 / 8:21

ד' פנתה לבית הדין הרבני האזורי בתל אביב כדי לקבל מראש אישור לכך שבנה יוכל להינשא בעתיד על פי ההלכה. אולם, למרות שהחזיקה במסמכים המעידים על כך שהילד הוא יהודי, נדחתה בשל העובדה שהיא חיה עם בת זוג. "הוא העניש את הילד ואמר שהוא לא מוכן לתת יד למשפחות חדשות"

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

(הפגנה למען זכויות להט"ב מול בית המשפט בתל אביב, בדצמבר)

רב בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב סירב לאפשר לבנן של זוג אמהות לסביות לקבל היתר נישואים כדת משה וישראל בטענה שאינו מוכן לתת יד ל"משפחות חדשות". האם, ד', בת 37, מראשון לציון, הרתה באמצעות תרומת זרע אנונימית וקיבלה מבנק הזרע את כל האישורים הדרושים לכך שבנה הוא יהודי, על מנת שתוכל להוציא עבורו את האישור שיאפשר לו בעתיד, אם יבחר בכך, להינשא כדת משה וישראל. עתה ממתינה ד' לדיון בערעור שהגישה על החלטתו של הרב.

מדובר בהליך מקובל שנועד להקל על ילדים לאמהות יחידניות, שנולדו מתרומת זרע, להינשא בהתאם להלכה. אולם, הרב שלמה שטסמן שאל את ד' לפשר שם משפחתה הכפול ומשהתברר לו כי יש לה בת זוג המשמשת כאם שנייה לבנה הוא הודיע לה כי על אף שהילד עומד בכל הקריטריונים הדרושים לקבלת ההיתר, הוא מסרב להנפיקו. זאת, בנימוק שד' חיה עם אישה ונוכח העובדה כי "ההלכה היהודית והמורשת היהודית מתנגדות ומסתייגות מהמשפחות החדשות".

עוד בנושא:
"כמו סכין בלב": אמהות חד מיניות גילו ששמותיהן נמחקו מתעודות הלידה
זוג הלסביות הושפל בכניסה לשמורת הטבע: "הוכיחו שאלה בנותיכן"

זוג נשים מחזיקות ידיים במצעד הגאווה בתל אביב, 2007. GettyImages
אילוסטרציה/GettyImages

בהמשך לכך הודיע הרב שטסמן לד' כי "אין מקום שבית דין רבני המופקד על שמירת היוחסין בעם ישראל ייתן, ולו בדיעבד, 'הכשר', הכרה או סיוע עקיף להקמת מערכות זוגיות מהן מסתייגת ההלכה בכל תוקף". עוד נכתב בפסק הדין שנתן הרב כי, "בנסיבות אלו אין בידי בית הדין ליתן כעת היתר נישואים לבן המבקשת. אם וכאשר ירצה בן המבקשת בהגיעו לבגרות להינשא כדת שמה וישראל ויבקש היתר נישואים תבחן הבקשה לגופה ועל פניו יהיה מקום להיעתר לה".

"הרב הסתכל עלי במבט של 'יש פה בעיה'"

"למרות שכל הטפסים היו מונחים לפניו הוא שאל מי ילדה אותו. הסברתי שאני האמא הביולוגית ואז הוא התחיל להתפתל בכיסא והתחיל במונולוג"

בשיחה עם וואלה! NEWS סיפרה ד' כי פנתה לקבלת היתר הנישואים "בגלל שידוע שתינוקות שנולדו לאימהות חד הוריות מתרומת זרע צריכות אישור חיתון מראש". לדבריה, "זה יותר קל ככה ויעזור לילד כשיגדל כדי שלא יצטרך לעבור בעצמו את כל ההליך וה'טופסולוגיה'". ד' הוסיפה כי הגיעה לדיון בתחושה ברורה שתקבל את ההיתר. "הילד שלי הוא יהודי, התורם הזר הוא יהודי, קראתי בפורומים על נשים שעברו את התהליך והוא מאוד מקובל בבית הדין הרבני בתל אביב", שחזרה. "כשהגעתי לדיון הדבר הראשון שהרב שאל אותי זה למה יש לי שני שמות משפחה. אמרתי לו שזו תוספת, לא רציתי להיכנס לזה אבל הוא התעקש".

בשלב זה אמרה ד' לרב שטסמן כי מדובר בשם משפחתה של בת זוגה. "הוא ישר הסתכל עלי במבט של 'יש פה בעיה' ושאל מה התפקיד שלה בחיי הילד", הוסיפה. "הסברתי שהיא אמא לכל דבר, הורה. למרות שכל הטפסים היו מונחים לפניו הוא שאל מי ילדה אותו. הסברתי שאני האמא הביולוגית ואז הוא התחיל להתפתל בכיסא והתחיל במונולוג. אמר שהוא מכיר את כל הנושא של משפחה חדשה והסביר לי שבעיקר כל נושא האישור לחיתון מוקדם ניתן לעזור לאמהות חד הוריות, במקרה שהילד יגדל ולא יהיו לו טפסים להגיש, אם חס וחלילה יקרה משהו לאמא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הדין הרבני האזורי בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הרשם הפסיק להקליד. הם כל הזמן הסתכלו אחד על השני ולא הבנתי למה. ואז הוא הסביר לי שהוא לא מוכן לתת יד למשפחות חדשות"

לדברי ד', הרב שטסמן אמר שהיתר הנישואים אכן נועד למטרה זו, אך לא עבור "משפחות חדשות" שמביאות לעולם ילדים. "הרשם הקליד את כל מה שהוא אמר", הוסיפה. "אחרי זה הוא נתן לי נאום שהוא לא מחויב לתת לי את השירות הזה והוא יודע שיש משפחות חדשות אבל הוא לא מוכן לתת לכך יד ולתת אישור לילד שיש לו שתי אימהות שמנהלות חיים משותפים". בשלב זה ביקש הרב מד' לצאת מהחדר לכמה דקות כדי לעבור שוב על המסמכים שהביאה.

"הוא הכניס אותי אחרי שתי דקות ואמר: 'חשבתי אם להסביר לך את זה בצורה ישירה או לעדן, אני אהיה מאוד ישיר'", שחזרה. "בשלב הזה הרשם הפסיק להקליד. הם כל הזמן הסתכלו אחד על השני ולא הבנתי למה. ואז הוא הסביר לי את העניין הזה, שהוא לא מוכן לתת יד למשפחות חדשות ולעזור להם לקבל את אישור החיתון וכשהבן שלי יגדל שיפנה לרבנות לבד ויבקש בעצמו והעניין שלו ייבחן, ככל הנראה לחיוב".

בתגובה הסבירה ד' לרב שטסמן כי הוא אינו מתייחס למקרה שלה בצורה עניינית או לזהותו של בנה, שהוא יהודי וזכאי לקבל את היתר הנישואים. "באתי לבקש אישור חיתון לבן שלי שהוא יהודי, אין שום סיבה שהוא יתחיל להתדיין על חיי הפרטיים, זה לא הדיון פה", הוסיפה. "אמרתי לו 'מה שאתה עושה זה בעקרון לעשות לי דווקא. מכיוון שאין ספק שהילד יהודי אתה לא מוכן לתת לי אישור חיתון כי אני מנהלת חיים זוגיים עם אישה ואתה מעניש את הילד שלי'". לדבריה, הרב השיב כי הוא לא מעניש את הילד וכי הוא יוכל לפנות לקבל את ההיתר בגיל מבוגר יותר.

"המדינה מוציאה את קהילת הלהט"ב מהארון ומחזירה אחרי מצעד הגאווה"

"אף אחד לא שואל את דעתך או מבקש שתביעי דעה. באתי לבקש אישור שמגיע לי כחוק והרב מתדיין על דברים לא קשורים בכלל"

ד' הוסיפה כי חשה גועל לאחר השיחה עם הרב. "הוא יושב גבוה, ואת די מתמסכנת ליד השולחן כשהוא מציץ לחיים האישיים שלך", תיארה את תחושותיה. "אף אחד לא שואל את דעתך או מבקש שתביעי דעה. באתי לבקש אישור שמגיע לי כחוק והרב מתדיין על דברים לא קשורים בכלל. החלק שהרשם פתאום הפסיק להקליד את הדברים הבוטים כאילו זה 'אוף דה רקורד' - כדי שלא יירשם בפרוטוקול מה הוא באמת חושב ועושה - זה ממש עצבן אותי".

לדבריה, היא שילמה את האגרה הדרושה והגיעה לדיון בעניינו של בנה ולא בחייה האישיים. "הגשתי ערעור ואני צריכה לשלם עוד פעם אגרה, אני לא אופטימית לגבי התוצאות ובספק אם מישהו יפסול פסק דין של הרב", הוסיפה. "אם אני אקבל אישור חיתון אני אהיה ממש מופתעת". ד' הביעה את זעמה גם על כך שלדבריה חגיגות מצעד הגאווה שימשו את משרד החוץ ואת המדינה לקמפיינים למען קהילת הלהט"ב בעולם, למרות שבפועל אין לחבריה זכויות אמיתיות. "כל הקמפיין של מדינת ישראל למען הקהילה הוא יציאה מהארון פעם בשנה במצעד הגאווה", הוסיפה. "ואז המדינה מחזירה את הקהילה שוב לארון עד לשנה הבאה".

מעצד הגואוה, תל אביב 8 ביוני 2018. ראובן קסטרו
מצעד הגאווה בתל אביב, ביוני/ראובן קסטרו

לדבריה, "אין פה באמת קדמה או הכרה בזכויות להט"ב. קדמה מבחינתי זה אומר שזה מובן מאליו, כמו שזוג סטרייטים מתחתן, מובן מאליו מי הוא האבא או האם של הילד. אצלנו הכול נעשה דרך בית המשפט - דיונים, ערעורים, בג"ץ. זה לא נקרא קדמה ולא שוויון זכויות". ד' הוסיפה כי המקרה שלה היה "החלטה שרירותית" וכי לרב שטסמן "הייתה הזדמנות לשים רגל למישהי מהקהילה ולא לתת החלטה עניינית לגופו של עניין. הוא הכניס את דעתו האישית ולא פסק לפי ההלכה או החוק שהרבנות קבעה בעצמה".

עו"ד דניאלה יעקובי שמייצגת את ד' ובת זוגה מסרה כי "מדובר בהחלטה בריונית, מרגיזה ומקוממת, של בית הדין הרבני, אשר עושה שימוש ציני במעמד המונופוליסטי שלו, בניסיון להלך אימים על 'המשפחות החדשות', כהגדרתו". לדבריה, "אורח החיים של ד' אינו תנאי מהתנאים הרלוונטיים לצורך קביעת יהדותו של בנה, אשר הינו ויהיה תמיד בנן של שתי אמהות. היהדות מלאה בערכים הדוגלים בקירוב לבבות, כיבוד ואהבת האדם באשר הוא אדם, חבל שאלה, כמו גם טובת הילד, לא עמדו לנגד עיני הרב שעה בשעה שדן בבקשתה של ד'".

מהנהלת בתי הדין נמסר: "אב"ד תל אביב, הרב שלמה שטסמן, עוסק רבות במציאת פתרונות הלכתיים להסדרת מעמדם ההלכתי של הנולדים בהליכי הורות טכנולוגית.
החלטתו במקרה זה מדברת בעד עצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully