וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוג הלסביות הושפל בכניסה לשמורת הטבע: "הוכיחו שאלה בנותיכן"

5.3.2018 / 11:03

מיקי אייזנמן, בת זוגה ושתי בנותיהן רצו להשתמש בכרטיס המנוי המשפחתי של רשות הטבע והגנים, כדי להיכנס לשמורת עין גדי, אלא שאז התבקשה אייזנמן להוכיח כי אכן מדובר במשפחתה. הרשות: משדרגים את המערכת למנוע מקרים כאלה בעתיד"

צילום: ארכיון וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: האגודה למען הלהט"ב תכשיר מועמדים לבחירות המקומיות)

בחודש שעבר נסעו מיקי אייזנמן ובת זוגתה בת' רוטמן יחד עם בנותיהן לטיול בשמורת עין גדי. אייזנמן מחזיקה כבר זמן רב בכרטיס מנוי משפחתי של רשות הטבע והגנים, כרטיס "מטמון" המקנה כניסה לאתרים לזוג הורים וילדיהם. אלא שהפעם לדבריה, החליט נציג של רשות הטבע והגנים כי על אייזנמן ובת זוגה להוכיח את זוגיותן כתנאי לכניסתן לאתר, משום שלא האמין שמדובר במשפחה וכי הילדות הן בנותיהן.

"אני בעלת כרטיס מטמון ואני משתמשת בו פעמים רבות, אנחנו משפחה שאוהבת לטייל", העידה אייזנמן על עצמה. "נכנסנו פעמים רבות לאתרים עם הכרטיס ומעולם לא הייתה בעיה כזו. הפעם, נציג הרשות ביקש ממני להזדהות, והצגתי את רישיון הנהיגה שלי. כרטיס המנוי הוא על שמי, ולידו נכתב 'זוגי פלוס 2'. הסברתי שהגעתי עם אשתי ושתי בנותיי, אלא שאז הנציג של הרשות דרש ממני לי להוכיח לו שזוגתי הי אכן זוגתי".

משפחת רוטמן אייזנמן מטיילת. באדיבות המצולמים
"אוהבים לטייל, הבילוי הפך לטראומה". אייזנמן ומשפחתה/באדיבות המצולמים

אייזנמן סיפרה כי הסבירה לנציג ששמה של בת הזוג ממילא אינו מופיע על גבי כרטיס המנוי, וכי אין ברשותה מסמכים שיכולים להעיד על יחסיהן. "מעבר לכך, הסברתי לו שבקשה להוכיח דבר כזה היא מפלה, מאחר שהוא אינו מבקש או דורש מזוגות מעורבים הוכחה כזו אלא מסתמך על הצהרתם בשער". הנציג לא הסתפק בכך. לדבריה, הוא לא ויתר והודיע לבנות הזוג כי לא מדובר במשפחתן.

"הוא רצה שאציג בפניו מסמכים שמוכיחים שאלו הבנות שלי וזאת בת הזוג שלי או אשלם", הוסיפה. "שאלתי אותו אם הו מתעקש שיוכיחו את טיב היחסים ביניהם מכל זוג שנכנס, ואז הוא התחיל להסביר לי שהוא רק עושה את העבודה שלו. אמרתי לו שזאת פשוט אפליה משפחה של שתי נשים וזאת ממש הומופוביה. על כך הוא השיב 'אז אני הומופוב'".

"בשלב הזה ממש התעצבנתי, ואם לא די בכך ,אז האישה מאחוריי התחילה לצעוק עליי שאני מעכבת את התור, במקום לראות שנעשה פה עוול ולהתגייס למען פתרונו, היא התחילה לצרוח עלינו. הילדות שלי בנות ה-8 החלו לבכות, הן מעולם לא חוו מצב כזה, וזה מה שכואב בסיפור הזה", שחזרה.

"שיח שמעלה שנאה ובורות"

אחרי מריבה ארוכה בינה לבין נציג הרשות, דרשה אייזנמן לשוחח עם הממונה על הנציג באתר, שהביע תמיכה בעמדות שהציג העובד. "הוא אמר לי שאני צריכה להזדהות למרות שהסברתי לו שעשיתי זאת, אבל משום מה מבקשים ממני משהו שלא מבקשים מזוג המורכב מגבר ואישה", הסבירה. "אחרי עשרים דקות של שיחה עם המנהל הצלחתי לשכנע אותו שבאמת נעשה לי עוול והוא ביקש מהנציג של הרשות שיכניס אותנו, למרות זאת הנציג לא התנצל על ההשפלה שחווינו, והילדות שלי חוו את האירוע כטראומטי ומטלטל".

אייזנמן ובת זוגה נאלצו להכיל את העלבון שספגו עם כניסתן לשמורה. "התגובה שלו הייתה הומופובית", הסבירה. "מבחינת הנציג לא ייתכן מצב ששתי נשים אכן נשואות. היה יותר סביר בעיניו שמדובר בניסיון לרמות את מערך הגבייה של רשות הגנים מלראות בנו חלק שמרכיב את הפסיפס הישראלי. רשות הטבע והגנים כל כך עסוקה בלחסוך עוד כרטיס ולמנוע תחמונים והם לא רואים איך זה גורם להם להגיב באופן הומופובי ולא מרוסן, זה מאוד חמור בעיני ב-2018". היא אף מתחה ביקורת כלפי אישה שרטנה על עיכוב התור, "ולא הגיבה באנושיות חברתית לעוול שנעשה לאדם שעמד לפניה".

עו"ד ספיר סלוצקר עמרן, מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה לזכויות האזרח, שלחה מכתב חריף לרשות בו דרשה לערוך בירור משמעתי לאותם עובדים, לפרסם הבהרות באתר לגבי כרטיס מטמון וכן להתנצל בפני בנות הזוג, "מדובר במקרה חמור מאוד של הומופוביה מובהקת ואפליה מצד עובדי רשות הטבע והגנים, שבהתנהגותם הפכו יום טיול משפחתי לאירוע טראומטי, כזה שגרם לבנות הזוג וילדותיהן בנות ה-8 להרגיש מושפלות וחריגות", אמרה. "הדרישה בכניסה לאתר להצגת תעודת הזהות של בעלת הכרטיס לצורך אימות הינה דרישה סבירה, אך לא ייתכן כי יתקיים שיג ושיח לגבי ילדותיהן של בנות הזוג והאם הן נחשבות למשפחה אמיתית באופן שמעלה שנאה ובורות". סלוצקר עמרן ציינה על רקע זה, כי על פי דוח מצב הלהט"בפוביה של מרכז ניר כץ שפורסם בשנה שעבר, דווחו 533 מקרים של אפליה, התנכלות ואלימות על רקע להט"בפובי, למעלה ממחציתם בדרגות החמורות והקשות ביותר.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי "הרשות מברכת בשעריה את כל סוגי המבקרים ללא הבדל דת, גזע ומין. הרשות נמצאת בימים אלה בשדרוג המערכות הממוחשבות על מנת למנוע מקרים דומים בעתיד. עד לסיום ההליך נדרש המבקר להציג תעודת מטמון ולציין את שם בן/בת הזוג כפי שמופיע במערכת הממוחשבת. הרשות תנחה את נציגי השרות לרשום את שני בני/בנות הזוג על גבי הכרטיס עצמו במעמד רכישת המנוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully