וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת סייבר ענקית בבולגריה: נגנב מידע אישי מ-5 מיליון אזרחים

הרשויות עצרו מומחה אבטחה אחרי הפריצה הנרחבת, והן מנסות להבין מי עומד מאחוריה. לפי חלק מההערכות, ייתכן שלרוסיה יש יד בדבר, על רקע קניית מטוסי F-16 מארה"ב

מכונית משטרה בסמוך ללשכת מס ההכנסה של בולגריה, 16 ביולי 2019. רויטרס
מכונית משטרה מחוץ למטה מס ההכנסה בסופיה/רויטרס

מומחה לאבטחת סייבר נעצר על ידי הרשויות בבולגריה בחשד שהיה מעורב במתקפת סייבר נרחבת בה נגנבו מידע אישי ופיננסי של כחמישה מיליון אזרחים - כך אמרו אתמול (רביעי) גורמים רשמיים. בעקבות פריצת המידע הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה הבלקנית, רשות המסים עומדת בפני קנס של עד 20 מיליון אירו. לפי ההערכות, המידע נגנב מכמעט כל אזרח מבוגר במדינה בת שבעת מיליון התושבים והוא הועבר דרך מייל מכתובת רוסית.

יאבור קולב, ראש היחידה לאבטחת הסייבר במשטרה, אמר כי החשוד, שזהותו לא פורסמה, נעצר אתמול אחר הצהריים. הרשויות פשטו על ביתו ועל משרדו בבירה סופיה והחרימו מכשירי מחשב עם מידע מוצפן. לדבריו, החקירה, שנמצאת בשלביה הראשונים, מצביעים על כך שהוא היה מעורב במתקפה וייתכן שהיו מעורבים נוספים.

ראש הממשלה בויקו בוריסוב אמר בדיון של הממשלה כי החשוד הוא "אשף" בפריצות למחשבים, והוסיף כי על המדינה לשכור את שירותיהם של "מוחות יחודיים" כמוהו כדי שיעבדו למענה. עם זאת, כמה מומחי אבטחה אמרו כי יותר משמתקפת הסייבר הייתה מתוחכמת, מערך ההגנה על המידע היה לוקה בחסר.

שר האוצר של בולגריה, ולדיסלב גורנוב, התנצל בפני הציבור על מתקפת הסייבר, שבה נחשפו בין היתר פרטים על הכנסות, הצהרות מס, ביטוחי הבריאות וההלוואות של האזרחים. אם יורשע החשוד, שזוהה על ידי כלי התקשורת ככריסטיאן בויקוב, הוא עשוי להישלח לעד שמונה שנות מאסר. הוא עבד בתור חוקר שבחן את הפגיעות של רשתות מחשבים למתקפות סייבר. בין היתר, עבד במשרדים המקומיים של חברת האבטחה האמריקנית TAD Group, אך בכיר בחברה הכחיש את הטענות נגדו.

ככל הנראה הושפעה מקניית מטוסים מארה"ב

עורך דינו של החשוד, גאורגי סטפנוב, אמר כי הוא מכחיש את הטענות שלו. "הוא אומר שהוא חף מפשע ושאין לו קשר לנושא. הוא הואשם למרות שיש מחסור מוחלט בראיות", אמר. בויקוב, תושב העיר פלובדיב, מדרום-מזרח לבירה סופיה, פרסם פוסטים רבים ברשתות החברתיות הנוגעים לאבטחת סייבר ולפריצות למחשבים. ב-2017 הוא עלה לכותרות כשחשף כשלים באתר משרד החינוך, ובזמנו הודו לו הרשויות על העזרה.

גורמים אחרים בממשלה אמרו כי ייתכן שמקורה של המתקפה ברוסיה, על רקע עסקת רכישת מטוסי קרב מארצות הברית בעת האחרונה. שר הפנים מלדן מרינוב אמר ביום שלישי, עם חשיפת הפריצה, כי היא ככל הנראה הושפעה מקניית שמונה מטוסי F-16 תמורת 1.2 מיליארד דולר מארצות הברית. זאת העסקה הגדולה ביותר שלה מאז נפילת הקומוניזם. בולגריה, בעבר מדינת לוויין של ברית המועצות, חברה כיום באיחוד האירופי ובנאט"ו והיא בתהליכי החלפה של חיל האוויר המיושן שלה.

רוסיה טרם הגיבה לטענות הללו, והיא מכחישה כי היא אחראית לשורת מתקפות סייבר נגד מדינות המערב בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully