וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החסידים, הליטאים - וגם הגרושים: יותר ויותר חרדים גולשים באינטרנט

17.7.2019 / 18:00

עד לפני כעשור האינטרנט היה תחום שהרבנים נאבקו בו במלוא עוזם, אך סקר חדש של מכון "אסקריא" מגלה תמונת מציאות חדשה: יותר ממחצית החרדים משתמשים באינטרנט, לרבות כשליש מתלמידי הישיבה. שיאני הגלישה במגזר - חסידי חב"ד. "מגמה החוצה גילאים, מגדרים וקבוצות"

צילום: דוברות משטרה, עריכה: טל רזניק

יותר ממחצית החרדים בישראל גולשים באינטרנט, 23% מהם גולשים בין פעם בשבוע לפעם ביום ו-33% גולשים באינטרנט מספר פעמים ביום. כמו כן, השימוש באינטרנט בקרב נשים חרדיות הוא גבוה יותר ב-20% משימוש אצל גברים חרדים - פער הנובע מכך שיותר נשים עובדות במקומות בהם יש אינטרנט.

הנתונים עולים מתוך סקר מקיף של "אסקריא", מכון מחקר שמתמחה במגזר החרדי ומספק שירותי מחקר וסקר מקצועיים למגוון צרכים עסקיים וארגוניים. הסקר בוצע לאחרונה בקרב 800 גברים ונשים מהמגזר החרדי באמצעות נציגים שהתפזרו בריכוזים חרדיים ברחבי הארץ, והתבססו על דגימת שטח.

עד לפני כעשור האינטרנט היה תחום שהרבנים נאבקו בו במלוא עוזם. בשנים האחרונות הוא נהפך לעניין כמעט לגיטימי במגזר החרדי: הוקמו אתרי אינטרנט חרדים, היקף הגולשים עלה ויותר ויותר חרדים מחוברים בצורה אינטנסיבית לטוויטר, פייסבוק ורשתות חברתיות נוספות. השימוש באינטרנט סייע במידה רבה לשילוב חלק מהחרדים בחברה הישראלית, בצה"ל ובשוק התעסוקה.

חרדי חרדים פשקווילים בשכונה מאה שערים. ShutterStock
למעלה מחצי מהחרדים הגרושים והגרושות משתמשים באינטרנט כחלק משגרת החיים/ShutterStock

נתוני הסקר מלמדים כי 42% מהחרדים לא גולשים כלל באינטרנט, ומפילוח גילאים של המשתתפים בסקר, עולה כי בקרב חרדים מעל גיל 65 גלישה כחלק משגרת החיים היא נחלתם של מעטים: 2.9% בלבד. לעומת זאת, 46% מהצעירים בגילאים 18 עד 19 גולשים באינטרנט בין פעם בשבוע למספר פעמים ביום, ו-52% לא משתמשים כלל. לעומת זאת, בגילאים מבוגרים יותר (20-44), בהם נהוג בחברה החרדית להתחתן או לצאת לשוק לעבודה, אחוז הגולשים באינטרנט גבוה משמעותית - ועומד על 63%.

הסקר בחן גם את השימוש באינטרנט לפי עיסוקו של הגבר, וממצאיו גילו כי 59% מהאברכים ו-68% מבחורי הישיבות לא גולשים כלל באינטרנט, לעומת חרדים שיצאו לשוק העבודה אשר 27% מהם בלבד נמנעים מגלישה באינטרנט. נתון מעניין נוסף מגלה כי קרוב ל-10% מבחורי הישיבות גולשים באינטרנט מספר פעמים ביום. כמו כן, כמעט 22% מהם גולשים בין פעם בשבוע לפעם ביום.

43% מפעילים סינון תכנים באינטרנט

כמעט מחצית מהחרדים הספרדים (46%) ומהחרדים החסידים (46%) לא גולשים באינטרנט, לעומת 10% מחסידי חב"ד או 22% מהחוזרים בתשובה. בין הזרמים, חסידי חב"ד שייכים לזרם שגולש הכי הרבה באינטרנט (90%), חוזרים בתשובה ש-77% מהם גולשים באינטרנט, ליטאים ש-59% מהם גולשים באינטרנט ו-52% מהחסידים שגולשים. 53% מחרדים הספרדים גולשים באינטרנט בין פעם בשבוע למספר פעמים ביום.

אחד הנתונים המעניינים בסקר הוא שלמעלה מחצי מהחרדים הגרושים והגרושות משתמשים באינטרנט כחלק משגרת החיים, יותר מאשר רווקים או נשואים. לעומתם, 64% מהאלמנים והאלמנות במגזר החרדי לא עושים כלל שימוש באינטרנט.

עוד בחן הסקר מי מתוך סך המשתמשים החרדים באינטרנט מפעיל באמצעות תוכנות מיוחדות סינון תכני פורנוגרפיה או תמונות חשופות של נשים במהלך הגלישה או אפילו חוסם את כל האפשרויות לגלישה מלבד שימוש במייל או שירותים מיוחדים כמו בנק וקופת חולים, ומהנתונים עלה כי 43% מהמשתמשים מפעילים סינון מסוים, לרבות סינון גבוה מאד שבו נעשה שימוש במייל בלבד.

חרדים בבני ברק. מרץ 2015. ראובן קסטרו
"היקף השימוש באינטרנט גם בערים חרדיות הומוגניות מתקרב לזה שבקרב חרדים שאינם גרים בערים חרדיות"/ראובן קסטרו

מכון "אסקריא" שערך את הסקר המקיף מקיים קשר קבוע עם יועצים חיצוניים, אחד מהם הוא ד"ר גלעד מלאך, מנהל תחום החרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה. לדבריו, "חדירת השימוש באינטרנט בחברה החרדית הינה מהירה וחוצה גילאים, מגדרים וקבוצות". מלאך טוען בהתבסס על סקר דומה משנת 2017, כי מאז ועד היום נרשמה עליה של 10% בהיקף הגולשים החרדים באינטרנט.

ד"ר מלאך הוסיף כי "אחת התוצאות המפתיעות העולות מן הסקר היא העובדה שהיקף השימוש באינטרנט, גם בערים חרדיות הומוגניות, מתקרב לזה שבקרב חרדים שאינם גרים בערים חרדיות". הוא ציין כי "ההימנעות מאינטרנט בקרב צעירים מהווה ניגוד מוחלט לבני גילם החילוניים והיא נובעת מאורח החיים הישיבתי שמקדש את ההסתגרות מפני העולם החיצון". עם זאת, הוסיף, "אפילו בקרב בחורי הישיבות למעלה מ-30% גולשים באינטרנט, ועושה רושם שדווקא הם מסמנים את המגמות לעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully