וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעשה יקר מכל ימות השנה": הברכה שריגשה את בן גוריון מוצעת למכירה

17.7.2019 / 12:58

חגיגות בכל רחבי הארץ נערכו כשראש הממשלה הראשון ציין את יום הולדתו ה-80 ואלפי מברקי ברכה נשלחו אליו. מכתבים נדירים שכתב המוצעים כעת למכירה מגלים את המחווה ההרצליאנית שנגעה ללבו במיוחד. "אמנם נשטפתי בשבועות האחרונים בהמון ברכות, אבל אני אסיר תודה לך במיוחד"

בווידאו: "רשימת המטלות" שכתב דוד בן גוריון לאחר החלטת האו"ם על חלוקת ארץ ישראל/צילום: ארכיון המדינה וערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

לקראת סוף שנת 1966 היה דוד בן גוריון בסוף דרכו הפוליטית. קצת יותר משנה קודם לכן נאלץ לעזוב את המפלגה שהקים 35 שנים לפני כן, מפא"י, והקים מפלגה חדשה - רפ"י (רשימת פועלי ישראל). איתו ניצבו "כוכבים" בציבוריות הישראלית, בהם הרמטכ"לים לשעבר משה דיין וצבי צור, הסופר יזהר סמילנסקי (ס. יזהר), שמעון פרס וגורמים נוספים. הציפיה שלו לזכות בעשרים מנדטים לפחות התנפצה כשתוצאות הבחירות לכנסת ה-6 הותירו אותו עם עשרה מנדטים בלבד. הוא נשלח לאופוזיציה והעדיף להיות בצריף בשדה בוקר יותר מאשר בבניין הכנסת.

אולם, באוקטובר של אותה השנה הגיע יום הולדתו ה-80 של ראש הממשלה הראשון, ועם ישראל ביקש להביע את אהבתו למנהיג הזקן. אלפים רבים הגיעו לחגיגה שנערכה לו בשדה בוקר, אזרחים לצד שגרירי מדינות רבות ונציגי הסגל הדיפלומטי, כאשר המשטרה נערכה לקהל של 10-12 אלף בני אדם. רוח מדברית הביאה אתה ענני חול, והקהל הרב שפשף את העיניים הדומעות מאבק. לקראת חשיכה הגיע חתן השמחה למשטח החול הגדול והקהל פתח בשירת "היום יום הולדת", בטרם החלה מסכת הברכות.

דוד בן גוריון מארח בחדר האוכל של קיבוץ שדה בוקר את שמעון פרס, מרץ 1963. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
דוד בן גוריון מארח בחדר האוכל של קיבוץ שדה בוקר את שמעון פרס, מרץ 1963/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

היה זה סופו של יום שלאורכו קיבל המנהיג הוותיק שורה של משלחות, בהן חבריו לחוג התנ"ך, נציגי המטכ"ל בראשות רב-אלוף יצחק רבין שהגיש לו את פקודת היום להקמת צה"ל, משלחת ההסתדרות ועוד. אל הצריף נשלחו כ-6,000 מברקי ברכה וברחבי הארץ תוכננו טקסים ועצרות, אלא שבן גוריון חלה - והצטווה לנוח.

אירועי יום ההולדת נדחו, אבל בינתיים המשיכו ביישובים רבים אירועים ועצרות לציון יום הולדתו, כך היה בעפולה, כרמיאל ומקומות נוספים. באמצע החודש הוא התחזק, השתתף בחגיגות לכבודו בירושלים וביום אחר הגיעו אורחים רבים לביתו בתל אביב בשיטת "הסרט הנע", כפי שתואר יום זה. בין משלחות אלו היו גם נציגי התעשייה הצבאית שהגישו לו דגם של תותח ללא רתע שהוא תמך בייצורו ושנכח בניסוי הירי שלו. "אין מקרים רבים בהיסטוריה שרבים כל כך חייבים הרבה כל כך לאחד כל כך", בירך אותו המשורר נתן אלתרמן.

אחר כך יצא בן גוריון לנוח ולנפוש במשך שבועיים בחיפה עם פולה אשתו. לרוע המזל, הפעם הייתה זו אשתו, פולה, אשר חשה ברע ואושפזה לכמה ימים בבית חולים "כרמל". בינתיים המשיך בן גוריון לקבל משלחות ומבקרים רבים וגם מצא זמן לכתוב מכתבים.

"ומכל אחד מאתנו, זקן וצעיר, יידרש עוד מאמץ גדול"

אחד מאותם מכתבים, המוצע כעת למכירה פומבית, מציג פן מעניין באישיותו של מייסד המדינה. מדובר במכתב שכתב לידידו עמנואל הרוסי במהלך אותה חופשה.

במכתב הוא מביע את התפעלותו על מעשה שהגיע לאוזניו: כחודש לפני כן, במהלך יום הכיפורים, לרגל יום הולדתו ה-80 של בן גוריון, ביקש יעקב גוטהרץ מהרצליה, אחד מקבוצת שבעת מייסדי המושבה, לקיים בעבורו ברכת 'מי שברך' בעלותו לתורה. על אותה ברכה סיפר לבן גוריון המשורר הנודע עמנואל הרוסי, אף הוא תושב הרצליה. ניכר כי בן גוריון התרגש מהמחווה, וכך הוא כתב:

"ליעקב גוטהרץ שלום וברכה.

הסופר הידוע עמנואל הרוסי כתב לי שבעלותך לתורה ביום כפור האחרון ולאחר שסיימת ברכתך הוספת 'כנגד תרומה מכובדת' ברכת מי שברך לי, ליום הולדתי השמונים. קיבלתי בימים אלה ברכות לאלפים מכל קצווי ישראל והתפוצה, ואל אומר שברכות אלה היו קלות בעיני, שמחתי על כל ברכה וברכה - אבל נפעמתי באופן מיוחד מסיפורו של עמנואל הרוסי" .

אחרי שהביע התפעלותו מהמעשה, בירך אותו בן גוריון: "ואני שולח לך הוקרתי העמוקה וברכתי הנאמנה שתרווה נחת מילדך ומנכדיך ותצלחם לגדלם לתורה ולמעשים טובים".

מכתביו של דוד בן גוריון. בית המכירות הפומביות DYNASTY, אתר רשמי
"אמנם נשטפתי בשבועות האחרונים בהמון ברכות – אבל אני אסיר תודה לך במיוחד"/אתר רשמי, בית המכירות הפומביות DYNASTY

לאחר מכן הוסיף בן גוריון במכתבו דברים על המשך ביצור עצמאות ישראל ברוח נבואת אחרית הימים של הנביא ישעיהו. "כי מלאכת התעצמותי וגאולתי טרם הושלמה והמלאכה עוד רבה לפנינו, ומכל אחד מאתנו, זקן וצעיר, יידרש עוד מאמץ גדול וממושך לבצר עצמאותנו ולהשלים קיבוץ הגלויות ולעשות את ישראל בארץ ראוי לנבואה שהתנבא ישעיהו בן אמוץ 'ואתנך לברית עם ולאור גויים'", כתב.

במקביל שלח בן גוריון גם מכתב לעמנואל הרוסי כדי להודות לו ולספר לו כי הודה גם לגוטהרץ לאחר שנפעם מ"מעשהו היקר מאוד מאוד מכל ימות השנה". הוא הודה להרוסי שהביא לידיעתו את דבר התפילה של גוטהרץ: "אמנם נשטפתי בשבועות האחרונים בהמון ברכות - אבל אני אסיר תודה לך במיוחד".

המכתבים ופריטים נוספים מעניינים בתחום הציונות והיודאיקה מוצעים כעת למכירה בבית המכירות הפומביות DYNASTY בירושלים, שתתקיים בעוד שבועיים, ב-30 ביולי. בבית המכירות אמרו כי "ללא ספק יש במכתב זה המתפרסם לראשונה לגלות נדבכים לא ידועים באישיותו המורכבת ורבת הענפים של ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון והוא בבחינת 'חידוש' מעניין לכל מוקיריו, לחוקרי התקופה, ולעוסקים באישיותו של בן גוריון בפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully