וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הקונגרס הדמוקרטיות: "דברי טראמפ - חלק מאג'נדה לאומנית לבנה"

ארבע המחוקקות שהותקפו על ידי הנשיא, שאף אמר שהן יכולות "לחזור הביתה" למרות היותן אזרחיות המדינה, השיבו אש: "לא ליפול בפח שלו". חרף הביקורת שהגיעה גם מתוך שורות המפלגה הרפובליקנית, טראמפ בשלו: "שונאות את ישראל"

צילום: מתוך הטוויטר של The Hill, עריכה: עמית שמחה

ארבע חברות הקונגרס הדמוקרטיות שהותקפו על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בסדרת ציוצים גזעניים אמרו הלילה (שלישי) כי הוא מקדם אג'נדה של "לאומנות לבנה" אחרי שאמר שהן "יכולות לעזוב" את ארצות הברית. זאת על אף שכולן אזרחיות אמריקניות, ושלוש מהן גם נולדו במדינה.

חברות הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, אילהאן עומר, איאנה פרסלי וראשידה טאליב קראו לאזרחי ארצות הברית "לא ליפול בפח" של טראמפ. למרות הביקורת החריפה על הנשיא, שהגיעה אפילו מגורמים במפלגה הרפובליקנית שלו, הוא הגן על דבריו ודחה את הטענות לגזענות. הוא האשים אותן ב"שנאת ישראל".

חברות קונגרס דמוקרטיות משיבות לנשיא ארה"ב טראמפ, 15 ביולי 2019. רויטרס
פרסלי, ולצדה עומאר, אוקסיו-קורטז וטאליב, הלילה/רויטרס

במסיבת עיתונאים שכינסו הארבע, המכונות "ההרכב", הן אמרו שצריך להתמקד יותר במדיניות ולא במילים של הנשיא. "זאת פשוט הסחת דעת מהכאוס והתרבות המושחתת של הממשל הזה", אמרה פרסלי. עומאר וטאליב חזרו על קריאותיהן לפתוח בהליכי הדחה נגד הנשיא, אף שאין לכך סיכוי של ממש.

התגובה שלהן הגיעה אחרי שטראמפ אמר שהן "יכולות לחזור בחזרה ולעזור לתקן את המקומות השבורים לחלוטין והנגועים בפשע משהן הגיעו". דבריו גונו על ידי רבים ותוארו כגזעניים, לאור העובדה שארבעתן מגיעות מרקע לא לבן. רק אחת מהן לא נולדה בארצות הברית - עומאר, ילידת סומליה - אולם היא אזרחית אמריקנית מאז ילדותה. הן כולן משתייכות לאגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, והן מצויות במחלוקות אידיאולוגיות גם עם הנהגת המפלגה.

עוד בוואלה!

אחרי ההשפלות, מיי תוקפת את טראמפ: "דבריו על חברות הקונגרס לא מקובלים"

לכתבה המלאה

פרסלי דחתה את ניסיונותיו של הנשיא "לדחוק אותנו לשוליים ולהשתיק אותנו" והוסיפה כי "אנחנו יותר מארבעה אנשים". לדבריה, "ההרכב שלנו הוא גדול, וכולל כל בן אדם המחויב לבניית עולם שוויוני וצודק יותר".

עומאר, שהתבטאה בעבר בצורה אנטישמית, אמרה כי "עיני ההיסטוריה צופות בנו". היא גינתה את מדיניות ההגירה של טראמפ, הכוללת "גירושים המוניים" ו"הפרות זכויות אדם נרחבות בגבול" עם מקסיקו. היא הוסיפה כי "המתקפה הגזענית הבוטה" של טראמפ נגן ארבע בנות מיעוטים היא "האג'נדה של לאומנים לבנים". לדבריה, "אין דבר שהוא אוהב יותר מאשר לפלג את המדינה שלנו".

טאליב ציינה כי זה "פשוט המשך של הסגנון הגזעני ושונא הזרים" של הנשיא. "אנחנו נשארות ממוקדות בלגרום לו לתת דין וחשבון לפי החוק".

ההתפרצות של טראמפ החלה בעקבות עדותן של אוקסיו-קורטז, טאליב ופרסלי על התנאים במרכז למעצר מהגרים שבו הן ביקרו. הנשיא טען כי התנאים במרכז קיבלו "ביקורות נהדרות" ואז החל לתקוף את הקבוצה כולה, ואת עומאר בפרט.

"אם אתן לא שמחות כאן, אתן יכולות לעזוב! זו הבחירה שלכן, והבחירה שלכן בלבד. מדובר פה בלאהוב את אמריקה", כתב טראמפ בטוויטר, בזמן מסיבת העיתונאים של ארבע חברות הקונגרס. עוד הוא כתב: "אנשים מסוימים שונאים את אמריקה, הם אנטי-ישראלים ותומכים באל-קאעדה".

מיט רומני מגנה את טראמפ

אל הגינויים של הדמוקרטים הצטרפו גם כמה חברי קונגרס רפובליקנים, בהם הסנאטור הרפובליקני השחור היחיד טים סקוט, שתיאר את דברי טראמפ כ"מתקפה גזענית". הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, שהתמודד בבחירות ב-2012, אמר כי התבטאויותיו של מנהיג מפלגתו הם "הרסניים, משפילים ומפלגים". לדבריו, "אפשר להתווכח על פוליטיקה ועל מדיניות, אבל לומר לאזרחים אמריקנים לחזור למקום שממנו הגיעו זה עובר את הגבול".

היו גם מי שהגנו עליו. חבר הקונגרס אנדי האריס אמר כי "ברור שאלו לא דברים גזעניים. יכול להיות שהוא התכוון שהן יכולות לחזור למחוז שממנו הן הגיעו, לשכונה שממנה הן הגיעו".
הדמוקרטים מתכננים להעביר הצעת גינוי, ובעוד שבבית הנבחרים שנשלט על ידיהם היא צפויה לעבור בקלות, בסנאט הרפובליקני היא ככל הנראה תיחסם. "נראה כמה רפובליקנים יצטרפו", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר.

בנוסף לכך, מנהיגים של כמה מבעלות הברית של ארצות הברית הצטרפו לביקורת על טרמאפ. ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, אמרה כי היא "לחלוטין" לא מסכימה עם טראמפ, ואילו ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו גינה את דבריו. "זאת לא הדרך בה אנו עושים דברים בקנדה. קנדי הוא קנדי הוא קנדי", אמר במסיבת עיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully