וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תופעה שמימית חגיגית": היכונו לליקוי הירח האחרון של 2019

15.7.2019 / 17:32

בישראל, באוסטרליה, בדרום אמריקה, ובמרבית אירופה ואסיה ניתן יהיה לצפות בתופעה האסטרונומית המרהיבה. הפעם הליקוי יהיה חלקי ויכסה כ-65% מפני הירח. אין צורך במשקפיים מיוחדים או בטלסקופ, אלא "רק לצאת החוצה, להביט אל השמיים, ולהתפעל יחד עם חצי עולם מתופעה מרתקת"

LIVE
ירח ליקוי חמה ה-27 ביולי 2018. ראובן קסטרו
ליקוי ירח בשמי פתח תקווה, 2018 (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

ליקוי ירח חלקי צפוי מחר (שלישי) בערב והוא יהיה האחרון לשנת 2019. ניתן יהיה לצפות בו בישראל, כמו גם מאוסטרליה, דרום אמריקה, מרבית אירופה ואסיה. בארצות הברית ייצטרכו לחכות, מאחר שלא ניתן יהיה לראות אותו בצפון אמריקה. מדובר בליקוי חלקי שיכסה כ-65% מפני הירח.

התופעה האסטרונומית מתרחשת בדרך כלל בזוגות, והפעם האחרונה שאירע ליקוי מלא הייתה לפני כשבועיים, ב-2 ביולי. אז הוא נראה רק בצ'ילה ובארגנטינה וגרסה חלקית שלו נראתה בדרום אמריקה.

ליקוי ירח מלא מתרחש לעיתים רחוקות. הפעם האחרונה בה ניתן היה לצפות באחד כזה הייתה ביולי אשתקד. ליקוי הירח המלא הבא שאפשר יהיה לצפות בו מישראל ייתרחש רק ב-2025. ליקוי ירח חלקי מתרחש כשכדור הארץ חולף בין השמש לירח המלא, אך לא במדויק על הקו הישר הדמיוני העובר ביניהם. אז, רק חלק משטח הפנים של הירח נע אל תוך החלק האפל של צלו של כדור הארץ.

לקריאה נוספת בנושא:
אדום, קרוב - ועם ליקוי ירח: הלילה המיוחד של ה"סופר מון"
התארגנתם על טלסקופ? ליקוי ירח מרהיב בשמי ישראל בט"ו באב

אינפו ליקוי ירח בתל אביב. עיבוד תמונה
אינפו ליקוי ירח בתל אביב/עיבוד תמונה

"ליקוי ירח הינו אחת התופעות השמימיות הנגישות והחגיגיות ביותר", מסביר בר חיון מסוכנות החלל הישראלית. "בשונה מליקוי חמה - בו ניתן לצפות בכל פעם רק מכמה אזורים נקודתיים - כאשר מתרחש ליקוי ירח ניתן לצפות בו מכל מקום על חצי מכדור הארץ. אין צורך במשקפיים מיוחדים או בטלסקופ, ולא צריך לנסוע למקום חשוך. צריך רק לצאת החוצה ולהביט אל השמיים, ולהתפעל יחד עם חצי עולם מתופעה מרתקת, הממחישה לנו את מקום הימצאנו בחלל החיצון", הוסיף.

ליקוי ירח ברוסיה - ינואר 2019. AP
ליקוי ירח ברוסיה, ינואר (אי-פי)/AP

הפעם האירוע כולו יימשך כחמש שעות ו-34 דקות. מתוכן, במשך שעתיים ו-58 דקות, ניתן יהיה להבחין בליקוי החלקי. בתל אביב יהיה שיאו של הליקוי בשעה 00:30:44, בלילה שבין שלישי לרביעי, אבל הליקוי החלקי יחל להיראות כבר בשעה 23:41:51. מעין צל ייראה על הירח כבר משעה 21:43:51. הליקוי צפוי להסתיים בשעה 01:59:39 והצל ייעלם סופית בשעה 03:17:18 לפנות בוקר יום רביעי.

בעולם העתיק ובתרבויות שונות היה פחד תהומי מליקויי מאורות. מסופר על כריסטופר קולומבוס, שב-1504 ניצל פחד זה של ילידי ג'מייקה בתחבולה כדי לאיים עליהם ולהשיג מהם עוד מזון לאנשיו. במקורות היהודיים יש התייחסות אמביוולנטית לתופעה. יש לזכור שליקוי ירח מתרחש בלילה של ירח מלא, ממש באמצע החודש העברי, ולכן היו מי שהאמינו כי "ליקוי" זה אינו טוב ליהודים. עם זאת, הנביא ירמיהו פטר את העניין כאמונה תפלה באמרו: "כה אמר ה', אל-דרך הגוים אל-תלמדו, ומאתות השמים אל-תחתו, כי-יחתו הגוים מהמה".

ליקוי ירח באיטליה - ינואר 2019. AP
ליקוי ירח באיטליה, ינואר (צילום: אי-פי)/AP

כך או כך, התופעה מרתקת מיליוני אנשים בכל מופע שלה, בין אם הם מביטים לשמיים בעיניהם או באמצעות משקפות, טלסקופים ומצלמות. בשנים האחרונות - עם המצלמות הדיגיטליות ואלה המשולבות בטלפונים הניידים, רבים גם נוהגים להעלות את צילומיהם לרשתות החברתיות.

"זה אירוע מדהים ביופיו", הסביר האסטרופיזיקאי פרופ' צבי פירן מהאוניברסיטה העברית לוואלה! NEWS. "זאת, כיוון שפרט לצל שמכסה את הירח, חלק ניכר מהחלק המואר עובר דרך האטמוספירה של כדור הארץ. האטמוספירה מפזרת בעיקר את קרני האור הכחולות ומעבירה יותר טוב את האדומות, כמו בשקיעה, ולכן החלק של הירח שנשאר מואר, נצבע בצבעים אדומים", הוסיף פירן. הוא אמנם ראה עשרות ליקויי ירח, אולי יותר, אבל אומר שאסטרופיזיקאי תמיד נרגש לקראתם, "הפעם אהיה בטיסה באותה שעה אבל כבר בדקתי שהליקוי ייראה גם ממסלול הטיסה שלי ואני מקווה להתעורר ולצפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully