וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התארגנתם על טלסקופ? ליקוי ירח מרהיב בשמי ישראל בט"ו באב

28.7.2018 / 0:00

מיליונים מסביב לעולם צפו במופע השמיימי, שבמהלכו ניצב כדור הארץ בין הירח והשמש בזווית שכיסתה את הלבנה כמעט כליל והקנתה לה גוון אדמדם. הליקוי צפוי ארך שעה ו-40 דקות - שיא של המאה ה-21

ליקוי הירח כפי שנפצה במונטנגרו. רויטרס
ליקוי הירח כפי שנצפה במונטנגרו, אתמול/רויטרס

ליקוי הירח המלא, הארוך ביותר במאה ה-21, התקיים הלילה (שישי), בט"ו באב. האסטרונומים וחובבי החלל בישראל וברחבי העולם צפו במופע המרהיב בשמיים.

"ליקוי ירח מתרחש כאשר הירח נכנס לצלו של כדור-הארץ", מסביר מג'ד תאבת, מנהל מרכז החלל הדרוזי על שם אילן רמון שבירכא. "הירח יכול להיכנס לצלו של כדור הארץ רק כשכדור הארץ מצוי בינו לבין השמש. אירוע זה מתרחש כאשר הירח מצוי מול השמש, כלומר מלא".

בישראל הליקוי המלא החל בשעה 22:30 ושיאו נראה לכול ב-23:21. "בזמן הליקוי כדור הארץ חסם את אור השמש והירח חשך למספר שעות ואז צל הארץ התקדם במהירות על פני הירח, עד שהוא כיסה את כולו", הסביר תאבת. "הירח אינו מחשיך בצל הארץ אלא מקבל גוון אדמדם עמום, כיוון שאינו מואר ישירות מהשמש, אלא מאור שנשבר באטמוספירה של כדור הארץ, באופן שמאפשר לו לעקוף את הצל שמטיל כדור הארץ. בשל כך ירח כזה מכונה לפעמים 'ירח-דם'".

ירח ליקוי חמה ה-27 ביולי 2018. ראובן קסטרו
ליקוי הירח בשמי פתח תקווה, אמש/ראובן קסטרו
ירח ליקוי חמה ה-27 ביולי 2018. ראובן קסטרו
ליקוי הירח בשמי פתח תקווה, אמש/ראובן קסטרו

ליקוי הירח הארוך במאה הנוכחית:

תאבת מציין כי ליקויי ירח לא מתרחש מדי חודש, משום שבנוסף להיותו מלא, הירח גם אמור להימצא על "מישור המילקה" שבו מצויים כדור הארץ והשמש, המישור הדמיוני בו הירח מקיף את כדור הארץ נטוי בדרך כלל בזווית חדה ביחס למישור המילקה. "לכן, מדי חודש כשהירח מלא, הוא מצוי או מעל או מתחת לאותו מישור ולכן לא מתרחש ליקוי מדי חודש כאשר הירח מלא", הוא מסביר.

הליקוי הנוכחי היה ארוך במיוחד: שעה ו-43 דקות. הסיבה לכך נעוצה בתנועתה האיטית של הירח על כיפת השמיים, וכן בעובדה שהליקוי התרחש במרחק הרב ביותר מכדור הארץ. כך, ניתן היה לראות את המופע השמיימי ללא צורך בטלסקופ מכל מקום על פני כדור הארץ שבו הירח היה מצוי מעל האופק. הליקוי המלא החל בשעה 22:30 ונמשך עד 13 דקות לאחר חצות. ניתן היה לצפות בו מעט לפני חצות ברחבי המזרח התיכון, מדגסקר, אפריקה ואירופה. ברוב אסיה אינדונזיה ואוסטרליה צפו בו אחר חצות.

ליקוי הירח כפי שנצפה בקהיר. רויטרס
ליקוי הירח בשמי קהיר, אתמול/רויטרס
ליקוי הירח כפי שנצפה בירושלים. רויטרס
ליקוי הירח בשמי ירושלים, אתמול/רויטרס
ירח ליקוי חמה ה-27 ביולי 2018. ראובן קסטרו
ליקוי הירח בשמי פתח תקווה, אמש/ראובן קסטרו
ירח מלא עולה באיסטנבול. רויטרס
במזרח התיכון הליקוי נראה לקראת חצות/רויטרס

ליקוי הירח התרחש הפעם בצירוף מקרים מופלא, בדיוק באותו הזמן שכדור הארץ עבר בין השמש למאדים. גם זה אירוע מרתק בפני עצמו, אלא שהפעם מאדים, שייראה לצד הירח צפוי להיות בגוון הבהיר ביותר מאז 2003, וגם להצדיק את שמו ויסגל לעצמו מראה אדמדם במיוחד.

"תמיד נחמד להסתכל על הירח והכוכבים חובבים יכולים להבחין בהבדלים בין לילה אחד למשנהו", הוסיף תאבת. "אפשר גם לצפות בירח בטלסקופ ולדמיין איך זה לדלג בין המכתשים בכבידה החלשה, שהיא רק שישית מזו של כדור הארץ".

השבוע נערכו תצפיות, הרצאות ואירועים מיוחדים ברחבי הארץ במיוחד לקראת ליקוי הירח. בהן גם במרכז החלל הדרוזי, המשרת את האוכלוסיה הדרוזית-צ'רקסית בפרט, ואת כלל האוכלוסייה בצפון הארץ. המרכז מכיל פלנטריום משוכלל, טלסקופ שמש ומספר טלסקופים לכוכבים, כולם חדישים לצד מעבדת קסמים בה אטרקציות וחוויה ייחודית בביצוע ניסויים מדעיים מעוררי עניין בתחום החלל.

"ירח כחול"- הירח המלא היה בנק' הקרובה ביותר לכדוה"א ובמקביל היה מלא הפעם ה-2 בתוך חודש לועזי. רויטרס
ליקוי הירח הארוך במאה הנוכחית/רויטרס
ליקוי הירח בשמי ג'קרטה, אינדונזיה, 27 ביולי 2018. AP
ליקוי הירח בשמי אינדונזיה, אמש/AP

"אני מתרגש גם באופן אישי באירוע כזה. כל פעם מחדש", מודה תאבת. "זה מעניין. רואים משהו גדול. מעורבים בו השמש, הירח וכדור הארץ וזו מעין הצגה אסטרונומית שאנחנו שותפים לה. זה משהו שהדהים בוודאי גם את האדם הקדמון ויתפעלו ממנו בני אדם גם בעוד אלפי שנים. יש פחדים. למשל יש אנשים שבטוחים שזה קשור לרעידות האדמה ואף דואגים. יש אנשי דת שחושבים שבאירוע כזה יבוא סוף העולם. הפעם חל האירוע על פי הלוח העברי בסמיכות לט"ו באב, יום האהבה אצל היהודים ולכך יש עוד אלמנט שגם הוא מתקשר למיתוס, שהירח ובמיוחד ירח מלא קשורים לרגשותינו בכלל ולרגש האהבה במיוחד. אותי מעניין גם הדיוק, מדובר באירוע מורכב אלמנטים בתנועה בחלל שהמדענים כבר מאות שנים יודעים לצפות ולדעת כמעט במדויק כיצד יתרחש".

(עדכון ראשון: 18:39, 24/7)

ליקוי הירח בשמי נובוגרודוק, בלארוס, 27 ביולי 2018. AP
ליקוי הירח בשמי בלארוס, אתמול/AP
ליקוי הירח בשמי תל אביב, 27 ביולי 2018. AP
הירח בשמי תל אביב, אתמול/AP
ליקוי הירח בשמי ורשה, פולין, 27 ביולי 2018. AP
ליקוי הירח בשמי ורשה, פולין/AP
ליקוי הירח בשמי מדריד, ספרד, 27 ביולי 2018. AP
ליקוי הירח בשמי מדריד, ספרד/AP
  • עוד באותו נושא:
  • ליקוי ירח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully