וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ לשעבר של דרום קוריאה ערק לצפון. 30 שנה אחרי, גם הבן ערק

אביו של צ'ו אין-גוק ערק לצפון יחד עם אשתו ב-1986, והשניים קבורים במדינה. עריקות מהדרום לצפון הן נדירות במיוחד, ובסיאול אמרו כי צ'ו לא ביקש את האישור הנדרש לאזרחי המדינה כדי לבקר אצל השכנה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

צ'ו אין-גוק, בן של זוג עריקים מפורסם מדרום קוריאה, עבר לקוריאה הצפונית, במקרה נדיר שבו אזרח הדרום מבקש להשתקע בדיקטטורה הקומוניסטית - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. צ'ו אין-גוק הוא בנו של שר החוץ הדרום קוריאני שערק לצפון עם אשתו ב-1986, והשניים קבורים במדינה. על פי התקשורת בקוריאה הצפונית, הוא יחיה בצפון ויעסוק בנושאים של איחוד מחדש.

עריקה מהדרום העשיר והדמוקרטי לצפון העני הקומוניסטי היא נדירה במיוחד, בעוד שבכיוון ההפוך היא נפוצה. שתי המדינות נמצאות עדיין מבחינה טכנית במלחמה, והדרום-קוריאנים זקוקים לאישור כדי לבקר בצפון. המשרד לאיחוד בסיאול אמר שצ'ו, שתועד על ידי כלי התקשורת הצפון-קוריאנים בפיונגיאנג ביום שבת, לא ביקש אישור כזה לנסיעתו.

לא ברור כיצד הגיע צ'ו לפיונגיאנג, אולם כל אזרח הדרום יכול להגיע לצפון דרך סין, אם משטרו של קים ג'ונג און חפץ בו. עם זאת, הוא עשוי להיעצר אם הוא ינסה לשוב אי-פעם לארצו.

לקריאה נוספת:
טראמפ קיבל אפס ויתורים מקים, אבל תמונה היסטורית שווה לו יותר מהכול
קוריאה הצפונית: הזמן לחידוש המו"מ עם ארה"ב הולך ואוזל
דרום קוריאה: טראמפ וקים עשויים להיפגש לפסגה שלישית

צ'ו אין-גוק, בנו של שר החוץ לשעבר של קוריאה הדרומית, אחרי שהגיע לפיונגיאנג, 6 ביולי 2019. אתר רשמי
יעסוק בסוגיות איחוד הקוריאות. צ'ו אין-גוק בפיונגיאנג, שבת/אתר רשמי

מעט מאוד ידוע על צ'ו, בן 73, שיש לו אישה ובת בדרום. אביו, צ'ו טוק-סין, היה הגורם הבכיר ביותר שערק מהדרום לצפון מאז תום מלחמת קוריאה ב-1953. "לגור ולעבור למדינה שלה אני אסיר תודה זו דרך להגן על רצונם של הוריי", אמר צ'ו עם הגעתו, לפי אתר התעמולה הצפון קוריאני "אורימינזוקירי". "לכן החלטתי להשתקע בקוריאה הצפונית, גם אם די מאוחר".

לפי התקשורת הדרום-קוריאנית, היו לו חיים קשים במדינה, והוא נאלץ להיאבק בתדמית "בנו של הבוגד". הוא החליף עבודות כמה פעמים והתקיים מכספים ששלחו לו אמו מהצפון, בטרם מתה ב-2016. הוא נסע לצפון כמה פעמים בשנות האחרונות, ואף השתתף בהלוויית אמו. אביו שירת בתפקיד שר החוץ בשנות ה-60, ובשנות ה-70 הוא היגר לארצות הברית - שם הוא הפך למבקר חריף של השלטון הצבאי בארצו תחת הרודן פארק צ'אנג-הי.

עשור לאחר מכן, ב-1986, הוא הסעיר את העולם כשעבר עם אשתו ריו מי-יונג לצפון. הם הותירו את חמשת ילדיהם מאחור, והפכו לחלק מהאליטה הפוליטית בפיונגיאנג. צ'ו טוק-סין מת ב-1989.

כאמור, רוב העריקים בחצי האי נעים מקוריאה הצפונית אל השכנה הדרומית והדמוקרטית. בסיאול מעריכים כי כ-30 אלף צפון-קוריאנים חצו באופן לא חוקי את הגבול אל הדרום מאז תום מלחמת קוריאה בשנת 1953. עם זאת, ההערכה היא כי מספר העריקים דועך בשנים האחרונות: בשנת 2017 חצו את הגבול לדרום 1,127 עריקים - לעומת 2,706 בשנת 2011. בכמה מקרים היו אלה חיילים שערקו, לעתים תוך הימלטות מכדורים שנורו לעברם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully