וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום קוריאה: טראמפ וקים עשויים להיפגש לפסגה שלישית

26.6.2019 / 10:58

מון אמר כי ארה"ב הציעה לצפון קוריאה לנהל שיחות בדרג מקצועי, כדי לצאת מהמבוי הסתום מאז קריסת הפסגה בווייטנאם. הנשיא ספג מכה פוליטית מאז כישלון השיחות, וייפגש עם נשיא ארה"ב בסוף השבוע

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארצות הברית וקוריאה הצפונית מנהלות שיחות מאחורי הקלעים לקיום פסגה שלישית, וושינגטון הציעה לנהל משא ומתן בדרג מקצועי - כך אמר היום (רביעי) נשיא הדרום, מון ג'ה-אין. בתשובה לשאלות של עיתונאים זרים המבקרים במדינה, הוא אמר כי אין סיבה לדבר על "קיפאון" רק משום שאין דיאלוג רשמי סביב פירוק תכנית הגרעין של פיונגיאנג.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג הצפון קים ג'ונג און נפגשו פעמיים בתוך שנה, אך הפסגה השנייה בווייטנאם בפברואר קרסה בשל מחלוקות בין המדינות סביב ההגדרה לפירוז והדרישות של הצפון להקלה בסנקציות. "שני הצדדים מנהלים דיאלוג בנוגע לפסגה שלישית", אמר מון. הנשיא הדרום קוריאני, שקריסת השיחות הייתה מכה פוליטית עבורו, דחק בצפון לשוב לשולחן הדיונים. הוא פועל לחידוש המיזמים הכלכליים עם השכנה מצפון, אך אלו נתקעו מאז כישלון הפסגה.

מון לא פירט על ההצעה האמריקנית מעבר לכך, אבל אתמול אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי חילופי מכתבים בין טראמפ לקים מהעת האחרונה הגבירו את הסיכויים לחידוש השיחות, שלפיו להם יש "סיכוי ממשי מאוד". בסוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הרשמית אמרו ביום ראשון כי המכתב הכיל "תוכן מצוין" וכי הוא "בוחן אותו ברצינות", מבלי לפרט.

נשיא ארה"ב טראמפ וקים ג'ון און בהאנוי, ויאטנים 27 בפברואר 2019. רויטרס
מחליפים מכתבים. קים וטראמפ, פברואר/רויטרס

טראמפ יבקר בסוף השבוע בסיאול, ולפי גורם דרום קוריאני הוא שוקל להגיע לאזור הגבול המפורז המפריד בין שתי הקוריאות. שם, קים ומון ערכו את הפסגה ההיסטורית הראשונה שלהם בשנה שעברה, אולם גורם אמריקני אמר כי לטראמפ אין תכניות להיפגש עם קים בעת ביקורו. הוא סירב לומר אם אכן יגיע הנשיא לגבול המפריד בין שתי המדינות מאז סיום המלחמה ב-1953. אל טראמפ יצטרף השליח המיוחד של ארצות הברית לקוריאה הצפונית, סטיבן ביגן. הנשיא רצה להגיע לגבול המפורז ב-2017, כשביקר בדרום, אולם הערפל הכבד ששרר במקום מנע זאת ממנו.

מאז הפסגה בהאנוי, נרשמה התקדמות אפסית בין הצדדים וקוריאה הצפונית הגבירה את האיומים וחידשה את ניסוייה בטילים, על אף שהטווח שלהם היה מוגבל. קים רוצה הקלה בסנקציות בתמורה לוויתורים שייעשה, אך בארצות הברית מתנים זאת רק בסיום התהליך. בנוסף לכך, יש מחלוקת על עצם הגדרת "פירוז חצי האי", שלפי הצפון כולל את סילוק הנשק הגרעיני האמריקני המשמש להגנה על יפן ועל הדרום.

מון סיפר כי קים אמר לו שהוא רוצה "להשלים את הליך הפירוז בהקדם האפשרי ולהתרכז בפיתוח כלכלי". נשיא הדרום קרא לצפון לחדול מעמדתה "הפאסיבית" שהיא מציגה מאז האנוי ולקיים את התחייבויותיה. "אם היא תגיב להצעת ארצות הברית לקיים שיחות בדרג מקצועי, היא תראה את נחישותה לפירוז גרעיני", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully