וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הם רק הורגים": מלחמת הסמים האפלה של נשיא הפיליפינים

8.7.2019 / 9:58

דוח נוקב של אמנסטי מאשים את ממשלו של דוטרטה בהוצאות להורג לא חוקיות ובסירוב לחקור מעשי הרג לא חוקיים. בארגון קוראים לאו"ם לפתוח בחקירת המלחמה שגבתה את חייהם של אלפים, רבים מהם מקהילות עניות: "נורמליזציה מסוכנת"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

המלחמה בסמים שמנהלת הפיליפינים בשלוש השנים האחרונות ממשיכה להשתולל, מבלי שהרשויות מוכנות לחקור מעשי הרג לא חוקיים שנעשים במסווה של מבצעי עוקץ של המשטרה - כך עולה מדוח של ארגון זכויות האדם "אמנסטי" שפורסם היום (שני).

בדוח שקיבל את השם "הם רק הורגים", קרא ארגון זכויות האדם למועצת זכויות האדם של האו"ם לאשר החלטה הקוראת לחקור את הפיליפינים, שבה יש "נורמליזציה מסוכנת" של הוצאות להורג ללא משפט ופעילות משטרתית לא חוקית. בהמשך השבוע צפויה המועצה בת 47 החברים להצביע על ההחלטה.

בלתי-אפשרי לאמת את מניין הקורבנות המדויק במלחמה הברוטלית שמנהל הנשיא רודריגו דוטרטה, אבל ההערכות הן שאלפים רבים נהרגו - יותר מ-6,000 במבצעים שבהם טענה המשטרה כי החשודים היו חמושים ופתחו באש לעבר הכוחות.

הממשלה במנילה דוחה באופן קבוע את הטענות על הפרות זכויות אדם והוצאות להורג של משתמשים בסמים ובסוחרים, וטוענת כי המשפחות של הקורבנות יכולות לפתוח בהליך משפטי נגד המשטרה. באמנסטי מאשימים את הרשויות במדיניות מכוונות של טשטוש ודיסאינפורמציה כדי להקשות על המעקב אחרי מספר ההרוגים. רוב הקורבנות, לפי הדוח, מגיעים מקהילות עניות ומוחלשות שלהן אין אמצעים לפעול משפטית נגד המשטרה.

לקריאה נוספת בנושא:
הפיליפינים מנסה להתמודד עם בעיה חדשה: מחבלים מתאבדים מקומיים
נשיא הפיליפינים: הייתי פעם הומו, אבל "נרפאתי"

פעילים מוחים נגד המלחמה בסחר בסמים של נשיא הפיליפינים דוטרטה בעיר קזון סיטי, 23 ביולי 2018. רויטרס
מחאה נגד המלחמה בסמים בקזון סיטי, בשנה שעברה/רויטרס

הדוח, שגובש באפריל, מתמקד במחוז בולאקן, המוקד החדש של המלחמה בסמים. הוא בחן 27 מקרי מוות שהתרחשו ב-20 תקריות שונות, 18 מהן היו מבצעים רשמיים של המשטרה. לפי אמנסטי, ב-75% מהמקרים, אלו שנהרגו היו "ברשימות מעקב" של חשודים בשימוש או בסחר בסמים. הארגון מגדיר את הרשימות האלו "כבלתי-אמינות או לגיטימיות, שלפיהן מחליטה המשטרה את מי לעצור, ובחלק מהמקרים, את מי להרוג".

בהתבסס על עדי ראיה ומידע אחר, הדוח קבע כי במחצית מהמקרים היו אלו הוצאות להורג. גם לגבי יתר התקריות יש חשד דומה, אולם באמנסטי לא הצליחו לאסוף מספיק ראיות ומידע כדי להגיע למסקנה הזו. "טענת המשטרה שלפיה שוטרים סמויים המתחזים לרוכשי סמים הרגו רק במקרים של הגנה עצמית לא עומדת בסטנדרטים הבסיסיים ביום של אמינות", נכתב.

ממשלו של דוטרטה טרם הגיב לדוח, אולם בשבוע שעבר אמר הנשיא כי פעילות המשטרה היא חוקית והוא גינה את הקריאות של האו"ם לחקירה כהתערבות של ממשלות זרות "המולכות שולל על ידי חדשות כוזבות ונרטיבים שקריים".

עוד באותו נושא

האויב האמיתי - שחיקת החדות: בתוך מערך המבצעים המיוחדים בצה"ל

לכתבה המלאה
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בכנס בבנגקוק, 22 ביוני 2019. רויטרס
ממשלו של טרם הגיב לדוח, דוטרטה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully