וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב"כפיר" כבר הבינו: האתגר במלחמה בעזה יהיה מול האוכלוסייה

5.7.2019 / 14:17

הטיפול באוכלוסייה הפלסטינית יהיה האתגר הבא בתרחיש של עימות באזור. בעוד שכולם מסכימים על יכולותיה של חטיבת כפיר, תחקירים חושפים את הפער בכל הקשור לחטיבות האחרות

תרגיל חטיבת כפיר, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
יכולות גבוהות בפריצה ולוחמת שטח בנוי באזור רווי אוכלוסייה. חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל

האתגר הבא במלחמה בעזה יהיה הטיפול באוכלוסייה הפלסטינית במצבי לחימה שונים, כך עולה מתחקירים שנעשו לאחר בוחן פד"ם האחרון. מפקדי שטח בקרב כוחות החי"ר והשריון בצה"ל תמימי דעים שלחטיבת כפיר באוגדת יו"ש, יש את הניסיון הרב ביותר לא רק בלחימה בשטח בנוי ויעדים מבוצרים בשילוב כוחות גדולים (בשונה מיחידת דובדבן הפועלת בכוחות מצומצמים יותר, א"ב) אלא בטיפול באוכלוסייה הפלסטינית.

אלא שהבוחן שמתרגל את החטיבות השונות במתאר לחימה עזתי שאותו הגה הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, חשף כי סוגיית ההתמודדות עם אוכלוסייה פלסטינית נמצאת בפער בין כפיר לשאר החטיבות בצה"ל בתרחיש של עימות עתידי באזור.

עוד בוואלה! NEWS:
סופרים מחבלים הרוגים: המבחן שיקבע מי יוביל את המלחמה הבאה בעזה

תרגיל של חטיבת כפיר, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
יתרון יחסי בזירה הפלסטינית. חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל

פעילות הביטחון השוטף ביום יום והחיכוך עם פלסטינים בגילאים השונים פיתחה בקרב חטיבת כפיר התמחות שמעניקה לה יתרון על פני חטיבות סדירות אחרות. אחד מהקצינים הבכירים בחטיבת כפיר אמר לאחרונה כי "כל לוחם כפיר יודע שאם הוא לא יקפיד על הנהלים והתרגולת במחסום ולא יבדוק בצורה נכונה פלסטינית עם סימנים מחשידים היא תעבור את המחסום ולאחר מכן תסתובב אליו עם סכין שלופה לדקור אותו. זו מהות העיסוק של לוחם כפיר. באיו"ש זו מלחמה יומיומית. אין גדר בין לוחם כפיר לבין הפעילות שלו באיו"ש בשונה מגזרת עזה".

השעות המצטברות במעצרים בשטחים הבנויים והכפריים, מחסומים, סיורים, הליכה בקסבה תוך הפגנת שליטה, פעילות במחנה הפליטים, ברחובות הערים הצפופים, העלייה לרבי קומות ובפינוי מתחמים מאוכלסים לקראת הריסת מבנה או פיצוץ שלו מקנים להם את התואר מומחים. לפחות לפי גישתו של העיתונאי האמריקאי והחוקר מלקולם גלדוול שכתב את הספר רב המכר: 'מצוינים'. מקרי הבוחן בספר מצביעים על קשר ישיר בין מצוינות לכורך המציאות והשעות שתרגל אותו אדם את הנושא בו הוא מתמחה.

עוד בוואלה

האם לסייעת שהתלוננה על אלימות בפעוטון: "הצלת את הילדים ממוות"

לכתבה המלאה

שיחון בערבית, קורס משודרג ותשאול במודיעין

פינוי האוכלוסייה הפלסטינית ממרחב שג'אעיה היה אחד מהאתגרים הגדולים שעמדו במבצע צוק איתן בראשית התמרון הקרקעי. צה"ל התקשה בפינוי והתמרון של חטיבת גולני התעכב. לאחר מכן נורתה אש אגרסיבית וחלק גדול מהאוכלוסייה נמלט ללב השטח הבנוי בפאתי עזה וערים אחרות. היו כאלה שנותרו בבתיהם וכשכוחות צה"ל נכנסו לשטח החל האתגר הגדול.

השיח עם המקומיים והמאמץ למנוע מהם להכשיל את המשימות בלחימה היה מורכב. לא בכל כוח מתמרן היה נציג מתפ"ש או גורם מודיעיני דובר ערבית שיכול היה לסייע לתקשר. מאז, בפעילות הביטחון השוטף באוגדת יו"ש התמקדו בשאלה כיצד לטפל באותה אוכלוסייה.

אלוף משנה ציון רצון - 5 ביולי 2019. דובר צה"ל
הרחיב את העיסוק בתרבות הפלסטינית ובשפה הערבית. אל"מ רצון מפקד חטיבת כפיר שסיים השבוע את תפקידו/דובר צה"ל

השבוע סיים את תפקידו כמפקד חטיבת כפיר אל"מ ציון רצון ומסר את הפיקוד על חובשי הכומתות המנומרות לאלוף משנה ערן אוליאל. בשנתיים האחרונות בהן היה אל"מ רצון מפקד החטיבה, אין עוררין על הדגשים וההתאמות שהנחה באימונים ובשגרה של החטיבה כדי לחדד את תחומי ההתמחות שלה: חידוד נוהלי קרב שדורשים מגדודי החטיבה השונים ברחבי יהודה ושומרון, דיוק המהירות לביצוע משימות כשהטרור מתפרץ וסריקה מאובטחת בשטחים הבנויים רווי אוכלוסייה.

חטיבת כפיר בתרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
"אין גדר בין לוחם כפיר לבין הפעילות שלו באיו"ש בשונה מגזרת עזה". חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל

לצד השימוש באמצעי חבלה ופריצה ובקרב מגע הרחיב אל"מ רצון את העיסוק בתרבות הפלסטינית ובשפה הערבית כבר בבסיס האימונים החטיבתי בבקעת הירדן. כיום כל לוחם כפיר נבחן מדי שבוע על 'שיחון' בשפה הערבית כדי שיהיו לו כלים לפעילות הביטחון השוטף. שני לוחמים מכל מחלקה עוברים קורס משודרג בשפה הערבית ומתקיימים קורסים בתשאול בבה"ד 15 למקצועות המודיעין.

בבוחן פד"ם האחרון שעברה חטיבת גבעתי בפיקודו של אל"מ דדו בר כליפא, נכחו מפקד אוגדה 162 תא"ל סער צור ומפקד פיקוד הדרום הרצי הלוי. שני הקצינים האחרונים, השתתפו בתחקירים וביקשו מהמפקדים להשמיע את דעתם על הפערים. הרוח שמנשבת מהתחקירים שאחרי הבוחן מעלה כי הטיפול באוכלוסייה הפלסטינית יהיה אחד האתגרים המשמעותיים במלחמה הבאה.

חטיבת כפיר בתרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל

חמאס מבין היטב כי הפלסטינים בעזה יכולים לשמש כמגן אנושי ולא בהכרח יאפשר להם לעזוב את בתיהם. בעבר הוא שידל אותם בכסף והבטחות לסיוע רווחה ובעתיד הנראה לעין הוא עשוי לכפות עליהם באמצעות איומים שלא יינטשו את בתיהם.

בצה"ל הפנימו היטב את היתרון היחסי של חטיבת כפיר בלחימה הזירה הפלסטינית ושילבו אותה במוקדים שונים באזור. כך למשל, באוגוסט 2018 החטיבה השתתפה בתרגיל אוגדה 162. באימונים שלא במרכז לאימוני שטח אורבני בצאלים כפיר הותירה חותם כשנדרשה לתרגל ולהציג יכולות גבוהות בפריצה ולוחמת שטח בנוי באזור רווי אוכלוסייה.

חטיבת כפיר בעידן אל"מ רצון קבעה רף וחיזקה את העיסוק בשאלת הטיפול באוכלוסייה הפלסטינית בזמן לחימה. נקודה שצריכה להדאיג כל מח"ט מתמרן שנמתח בין העיסוק בפעילות ביטחון שוטף בגבול הצפון ורצועת עזה אך נערך גם למלחמה בזירה הפלסטינית.

חטיבת כפיר בתרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל
חטיבת כפיר, תרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל
חטיבת כפיר, תרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל
חטיבת כפיר, תרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל
חטיבת כפיר, תרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
חטיבת כפיר במהלך תרגיל/אתר רשמי, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully