וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין לבריטניה: "הסירו את הידיים שלכם מהונג קונג"

לונדון זימנה את השגריר הסיני לשיחת הבהרה אחרי דבריו התקיפים נגד הביקורת שהשמיעה הממלכה על המחאה בהונג קונג נגד חוקי ההסגרה לבייג'ינג. "היא כבר לא מושבה בריטית, היא חזרה למולדת"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

סין קראה אתמול (רביעי) לבריטניה "להסיר את ידיה" מהונג קונג, בעקבות הבעת תמיכתה במפגינים בעיר המשותקת בחודש האחרון במחאה על חוקי הסגרה שנויים במחלוקת. בעקבות הדברים, זימנה לונדון את השגריר הסיני לשיחת הבהרה, עם החרפת המשבר הדיפלומטי סביב הקולוניה הבריטית לשעבר.

הונג קונג, ששבה לשליטת סין ב-1997, נהנית באופן רשמי מחירויות גדולות יותר מאשר בסין עצמה, כחלק מהשיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות". ואולם, בשנים האחרונות, תחת שלטונו של הנשיא שי ג'ינפינג, נשחקו אותן זכויות. המהלך להעביר חוק שיאפשר להסגיר חשודים לסין עצמה עורר זעם ציבורי חסר תקדים, כחמש שנים אחרי שתנועת המחאה הפרו-דמוקרטית נכשלה בניסיונותיה להשפיע על זהות מנהיג העיר.

ביום שני הסתערו קבוצת מפגינים צעירים על הפרלמנט של הונג קונג, השחיתו אותו וריססו כתובת כמו "הונג קונג היא לא סין".

לקריאה נוספת על המחאה
מחאה אלימה נגד סין: מפגינים השתלטו על הפרלמנט של הונג קונג
עימותים מחוץ לפרלמנט: הונג קונג דחתה את העברת חוקי ההסגרה לסין

מפגינים משתלטים על הפרלמנט של הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
דגלה של הונג קונג תחת השלטון הבריטי מונף בפרלמנט, שני/רויטרס

אתמול אמר שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט - אחד משני המועמדים להיות ראש הממשלה הבא - כי על בייג'ינג לא להשתמש בהפגנות כתירוץ לדיכוי המחאה והזהיר מפני "השלכות חמורות" אם היא תפר את תנאי ההסכם עם בריטניה על העברת העיר לשליטתה לפני שני עשורים.

דבריו הלהיטו את הרוחות בסין, שהגיבה בזעם. "נראה שהוא חולם על התהילה החולפת של הקולוניאליזם הבריטי", אמר דובר משרד החוץ של סין גנג שואנג, שגינה את "התערבותה בעניינים של מדינות אחרות". הוא הוסיף: "אני צריך להדגיש מחדש כי הונג קונג חזרה עכשיו למולדת".

אחריו כינס מסיבת עיתונאים חפוזה השגריר בבריטניה, ליו שיאומינג. "אני אומר להם - הסירו את הידיים שלכם מהונג קונג והפגינו כבוד", אמר. "הלך הרוח הקולוניאלי עדיין רודף את רוחם של כמה גורמים או פוליטיקאים".

לאחר מכן, הוא זומן לשיחה במשרד החוץ. "נאמר לו כי הדברים שנאמרו על המדיניות הבריטית ביחס להונג קונג על ידי דובר משרד החוץ של סין בלתי מקובלים ולא מדויקים", אמר דובר מטעם משרד החוץ.

עוד באותו נושא

איום ושמו סין: תושבי הונג קונג במאבק גורלי על עתידם

לכתבה המלאה
שוטרים אוספים פריטים ששימשו את המפגינים במהלך ההפגנה כנגד הסכם ההסגרה לסין 3 ביולי 2019. AP
שוטרים מנקים את הרחובות אחרי ההפגנות, אתמול/AP

נוסף על המחלוקות סביב הונג קונג, היחסים בין בריטניה לסין מתוחים גם סביב שיתוף הפעולה עם ענקית התקשורת הסינית "וואווי" עם פריסת הדור הבא ברשת הסלולרית, 5G , ארצות הברית מפעילה עליה לחץ רב שלא לכלול את החברה הסינית בפיתוח הרשת המתקדמת, בעוד שסין מזהירה אותה שלהחלטה שכזו יהיו השלכות שליליות. הפרישה הקרובה של בריטניה מהאיחוד האירופי מאלצת אותה לחפש יחסי מסחר קרובים יותר עם ארצות הברית ועם כלכלות אחרות באסיה.

האנט ריכך את הטון שלו בהמשך היום, ואמר כי הוא רוצה להיות "החבר הטוב ביותר של סין". גם יריבו במרוץ, בוריס ג'ונסון, הביע תמיכה במפגינים בהונג קונג. בהמשך החודש יוכרע מי מהם יחליף את תרזה מיי, שהתפטרה מתפקידה אחרי שנכשלה בהעברת הסכם הברקזיט בפרלמנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully