וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבה ונגידה ראשונות: האיחוד האירופי בחר הנהגה חדשה

3.7.2019 / 15:00

אחרי שיחות ממושכות ומתוחות, מינו ראשי הגוש את שרת ההגנה של גרמניה פון דר ליין לתפקיד הנציבה, ויו"ר קרן המטבע לגארד הצרפתיה תעבור לבנק האירופי. עוד במינויים: שר החוץ הספרדי יהיה שר החוץ של האיחוד ורה"מ בלגיה נשיא המועצה החדש

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו אתמול (שלישי) על איוש חמשת התפקידים הבכירים בגוש, אחרי שלושה ימים של שיחות קדחתניות שחשפו מחלוקות עמוקות בתוך הגוש. המינויים דרושים את אישור הפרלמנט האירופי, אך הגוש הסוציאליסטי-ירוק כבר הביע את התנגדותו אליהם.

בין החמישה נמצאות שתי נשים - שר ההגנה של גרמניה, אורסולה פון דר ליין, שתהיה הראשונה שעומדת בראש הנציבות האירופית, וכריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, שתהיה האישה הראשונה שתשמש נציבת הבנק האירופי המרכזי.

גורמים דיפלומטיים אמרו כי מנהיגי האיחוד מקווים שבחירתן של שתי הנשים לתפקידים הרמים תשלח מסר חיובי ותתקן את הנזק שנגרם בשל הפסגה הסוערת, שכמעט שהתפוצצה. המחלוקות מגיעות בהמשך לבחירות לפרלמנט האירופי במאי, שהסתיימו מבלי ששום גוש זכה ברוב ועם התחזקות הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני.

לקריאה נוספת בנושא
האיחוד האירופי נותר עומד על רגליו, אך קולות השינוי מהדהדים
הימין הקיצוני רוצה לכבוש את בריסל: הבחירות לפרלמנט האירופי יוצאות לדרך

שרת ההגנה הגרמנית, אורסולה פון דר ליין במהלך ישיבת ממשלה בברלין גרמניה 3 ביולי 2019 




ישיבת הממשלה השבועית בקנצלרית בברלין
שר ההגנה הגרמני, אורסולה פון דר ליין, שהוזמן כנשיא הנציבות האירופית, משתתף בישיבת הממשלה השבועית במשרדי הקנצלרית בברלין, גרמניה, 3 ביולי 2019. רויטרס / חניבעל הנשקה. רויטרס
בעלת ברית של מרקל. פון דר ליין/רויטרס

בנוסף אליהן, שר החוץ של ספרד, ג'וזפ בורל הסוציאליסטי, יהיה שר החוץ של האיחוד במקומה של פדריקה מוגריני. שארל מישל, ראש הממשלה הליברלי של בלגיה, יחליף את דונלד טוסק בתור נשיא המועצה האירופית, שאמורה להשיג פשרות בין 28 המדינות החברות. הקדנציה שלהם תימשך חמש שנים, ובמהלכן הן יתמודדו עם אתגרים רבים, החל מהתחזקות הפופוליסטים, הברקזיט, רוסיה, סין, איראן ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

"נגמר!", הכריז בטוויטר ראש ממשלת לוקסמבורג חבייר בטל, שהיה הראשון לדווח על ההסכם שהושג. במסגרתו, פון דר ליין, בעלת ברית קרובה של הקנצלרית אנגלה מרקל, תחליף את ז'אן קלוד יונקר. "אחרי הכול, אירופה היא אישה", הצהיר טוסק בפני הכתבים, שהתייחס לדמות מהמיתולוגיה היוונית שעל שמה נקראת היבשת.

לגארד, שהייתה שרת האוצר הראשונה של צרפת ושעמדה בראש קרן המטבע מאז 2011, היא תומכת בולטת בהעצמת נשים, אולם אין לה ניסיון פעיל ישיר במדיניות מוניטרית. משימתה הגדולה ביותר של לגארד, שבעבר הכחישה כי יש לה עניין בתפקיד באיחוד, תהיה להתניע מחדש את הכלכלה של גוש האירו. "היא תהיה נשיא מושלמת", אמר טוסק. "אני בטוח שהיא תהיה נשיא עצמאית מאוד".

פוליטיקאית חסרת פגמים

לפון דר ליין, ילידת בריסל, היה בעבר מוניטין של פוליטיקאית חסרת פגמים, אולם בתור שרת ההגנה היא נקשרה בשורת סקנדלים, בהם התחזקות של הימין הקיצוני בשורות הכוחות המזוינים, פערים במוכנות הצבא ובמרכזים הקשורים לצבא. בתור נציבה, היא תהיה אחראית על פיקוח על תקציבי מדינות הגוש, תבטיח את התחרותיות שבו ותנהל את שיחות הסחר של גוש הסחר הגדול ביותר בעולם עם מדינות חיצוניות.

היא לא הייתה המועמדת המקורית לתפקיד, אך איטליה, פולין ומדינות אחרות הצליחו למנוע את מינויו של פראנס טימרמנס, שר החוץ של הולנד. בחירתו סוכמה עוד קודם לכן בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לבין נשיא צרפת עמנואל מקרון, אולם מעמדה של מרקל נחלש והם נאלצו להתפשר. כפשרה, הוא יהיה אחד מסגניה של פון דר ליין, שתיכנס לתפקידה - אם מינויה יאושר - ב-1 בנובמבר.

היום בחרו חברי הפרלמנט האירופי את התפקיד החמישי בהנהגת האיחוד, נשיא הפרלמנט, האיטלקי דייוויד סאסולי, שזכה לתמיכת הגוש המרכז-ימין, הגדול ביותר בפרלמנט, והליברלים.

6.	כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומי, בפסגת מדינות ה-G7 בסיציליה, איטליה,  27 במאי 2017. רויטרס
בעבר הכחישה שהיא רוצה תפקיד. לגארד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully