וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתשומת לב הרוחצים בים: המדוזות חוזרות לחופים בנחיל ענק

2.7.2019 / 7:17

אחרי שבשנה שעברה היצורים הימיים הצורבים פסחו על חופי ישראל ולא הגיעו בהמוניהם, השנה כבר נצפה נחיל באורך מאות ק"מ שעושה את דרכו מדרום לצפון. עד מתי הן יישארו איתנו? מה יש לעשות במקרה צריבה? ואיך הטלפון שלכם קשור לעניין? כל הפרטים

צילום: אתר מדוזות ישראל, עריכה: תום זואילי

נחיל מדוזות ענקי באורך של מאות קילומטרים עושה את דרכו לחופי הארץ. יש שכבר חשו בהן בחופי הדרום, והן נצפו אפילו במרכז, עד הרצליה. הן עדיין מרוחקות, אבל בימים הקרובים הן צפויות להתקרב לחוף, לעלות גם צפונה, ולהשתכשך איתנו את החודש הקרוב. אז, מן הסתם, נתחיל לשמוע דיווחים תכופים מרוחצים על מפגשים לא נעימים עמן ועל צריבותיהן. דיווחים כאלה כבר התקבלו בשבוע שעבר מרוחצים בדרום.

אורך הנחיל מגיע למאות קילומטרים, ועל כן, משמעות הגעתן לצפון היא שהן אינן עומדות לעזוב בקרוב את אזור הדרום, וצפויות להישאר שם כחודש. למדע עדיין אין תשובות בנוגע לכמות המדוזות, ומספרן עדיין נחקר, גם בישראל. ייתכן שמדובר בעשרות מיליונים של מדוזות בנחיל הזה.

בעוד הציבור מודאג, ד"ר דור אדליסט, אקולוג ימי מבית הספר ללימודי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה דווקא שמח לבואן. "אני אפילו נרגש לקראת הביקור הצפוי של המדוזות", אמר. "אין צורך ואין סיבה להיות בפאניקה".

עוד בוואלה! NEWS:
פנייה ליועמ"ש: "האיסור על כניסת ערבים לפארק בעפולה - לא חוקי"
עוברים לראש העין, חולים פחות בביתר עילית: נתוני הערים נחשפים
יפוצה ב-3,000 שקלים: המשטרה עצרה ללא הצדקה מפגין נגד איילת שקד

מדוזה חוטית נודדת. דוברות הטכניון, מערכת וואלה! NEWS
מדוזה חוטית נודדת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הטכניון

המדוזות שעושות דרכן אל החופים הן ממין חוטית נודדת, והן אלה שנפוצות באזורנו. הן מאופיינות בצריבה חזקה וכואבת, אך ד"ר אדליסט מבטיח כי היא בשום אופן לא קטלנית. "חשוב להגיד שלמדע לא ידוע על מקרה מוות ממדוזות בים התיכון", הוא אומר בפסקנות. איך להימנע מצריבות? אדליסט ממליץ קודם כל להתעדכן לגבי נוכחות מדוזות בחופים באתר "מדוזות" ובאפליקציה התואמת שהוא אחד ממפתחיה.

בגרסה הבאה שלה שעדיין בפיתוח, "מדוזות בע"מ", אפשר יהיה לבדוק נוכחות מדוזות באופן פרטני בכל אחד מ-150 חופי הרחצה המוכרים ביותר בארץ. יש ללבוש חליפת גלישה או לייקרה לפני כניסה למים. יש גם קרם הגנה נגד מדוזות שהוא משולב הגנה מפני קרינת שמש ומדוזות. "אם נכנסים לים בכל זאת, צריך לפקוח עיניים במים", הוא מוסר.

עוד באותו נושא

לקראת נחיתה: הקרב על סגירת שדה התעופה המיתולוגי בתל אביב

לכתבה המלאה

מה יש לעשות אם נצרבים ממדוזה?

תחילה יש לשטוף היטב את האזור הנגוע במי ים בלבד כי מים מתוקים עלולים לגרום לפיצוץ תאי ארס שנותרו על העור. אם נותרו זרועות ציד על העור יש להסירן בזהירות. אין לשפשף את העור הנגוע בחול. בניגוד לדעה הרווחת, חומציותו של שתן אנושי לרוב אינה מספיקה על מנת לסתור את הארס והשטיפה במי ים עדיפה. במקרים של הופעת סימפטומים רציניים כגון הקאות, התכווצויות שרירים או קשיי נשימה יש לפנות את הנפגע לבית החולים בהקדם. מספר הטלפון של מרכז ההרעלות הארצי ברמב"ם בראשות ד"ר ידידיה בנטור הינו 04-8542725.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מי הים התחממו מאוחר והמדוזות נכנסו מאוחר". נחיל מדוזות באשדוד, לפני כשנתיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לד"ר אדליסט יש המון דברים נפלאים לומר על המדוזות. "הן חלק מהטבע והן נמצאות כאן מאות מיליוני שנים", הוא מבקש להזכיר, "יש להן תפקיד: הן מנקות את הים, הן משמשות כמזון למגוון גדול של יצורים ימיים כמו צבי ים ודגים וגם האדם יכול להפיק מהם מזון בריא, מוצרי קוסמטיקה, תכשירים רפואיים ובישראל כבר עובדים על פיתוח חדשני של שימוש בריר שלהן לניקוי פסולת מיקרו פלסטיק, למשל במתקני טיהור שפכים".

מפת המדוזות. אתר רשמי
מפת המדוזות/אתר רשמי

למרות האופטימיזם המוצהר שלו כאקולוג, אדליסט אפילו נרגע מהופעתן הצפוייה. "ב-2016 ו-2018 לא היו נחילים גדולים וזה קצת הדאיג אותי", הוא מגלה, "עד לפני כן היינו בטוחים שכל שנה מגיע נחיל. ב-2015 ו-2017 הן חזרו בנחילים ממש גדולים. אבל כנראה שהשנה הנחיל לא ישבור שיאים. "מי הים התחממו מאוחר והמדוזות נכנסו מאוחר. בדרך כלל הן נכנסות באמצע יוני, השנה רק בתחילת יולי". לדבריו, "סביר להניח שעד סוף יולי הן עוד תהינה פה, ובאוגוסט תעלמנה מכאן ונוכל לשוב לים ללא חשש".

לתושבי הצפון צפוי חסד של עוד בערך שבוע. אבל בכלל, לאזרחי מדינת ישראל זה לא אומר שאי אפשר ללכת לים גם ביולי, אומר ד"ר אדליסט. "זה רק אומר תישארו מעודכנים. חפשו עדכונים בדף הפייסבוק של מדוזות בע"מ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדוזות ליד חופי ישראל, לפני כשנתיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully