וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוע טורקי, נשק אמריקני: המלחמה בלוב הופכת לעימות אזורי

כוחותיו של חפתר המנסים לכבוש את הבירה טריפולי איבדו עיר אסטרטגית, והכריזו כי יעדים טורקיים מהווים מעתה מטרה. בעיר ששוחררה נמצאו טילים אמריקניים, שסופקו לגנרל על ידי איחוד האמירויות. מחלקת המדינה: "נבחן זאת"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הכוחות בלוב הנתונים לפיקודו של הגנרל חליפה חפתר מאיימים לתקוף מטרות של טורקיה, אחרי שהוא איבד עיר מרכזית לטובות כוחות הממשלה בטריפולי. באנקרה הזהירו היום (ראשון) כי הם יגיבו לכל פגיעה באינטרסים שלהם במדינה הצפון אפריקנית.

ההסלמה ברטורקיה חלה אחרי שהמיליציות התומכות בממשל בטריפולי המוכר על ידי הקהילה הבינלאומיות הודיעו ביום רביעי כי הן השתלטו מחדש על העיר גריאן במתקפת פתע. העיר שימשה בסיס אספקה מרכזי ללוחמיו של הגנרל, ואובדנה ישבש את תכניתו לכבוש את הבירה. חפתר הבטיח אתמול "תגובה קשה" והאשים את המיליציות בהוצאות להורג של כוחותיו הפצועים בבית החולים בגריאן, אך הממשל בטריפולי והרשויות בעיר הכחישו זאת. הממשל בטריפולי אמר כי עשרות מלוחמיו של חפתר נהרגו בקרבות בעיר, שנמצאת כמאה קילומטר מהבירה. לפחות 18 מהם נלקחו בשבי.

בין כלי הנשק שנתפסו על ידי כוחות טריפולי היו טילי נ"ט מתוצרת אמריקנית, שאוחסנו בארגזי עץ שסומנו עם הכיתוב "הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות הערביות". האמירויות היא אחת מהקונות המרכזיות של נשק אמריקני ומבעלי בריתו הקרובים של חפתר, הנתמך גם על ידי ערב הסעודית ומצרים. דובר מטעם מחלקת המדינה האמריקנית אמר בעילום שם כי היא "בודקת ברצינות" את הדיווחים.

לקריאה נוספת:
טראמפ הביע תמיכה בגנרל המורד בלוב, והקרב על טריפולי רק צפוי להחריף
שידור חוזר מ-2011: התקוות משובו של האביב הערבי עלולות להתנפץ

טנק שרוף של כוחותיו של חליפה חפתר, אחרי הקרבות בעיר גריאן, לוב, 27 ביוני 2019. רויטרס
טנק שרוף של חפתר בפאתי גריאן, בשבוע שעבר/רויטרס

בעקבות התבוסה, הורה חפתר לכוחותיו, המכונים הצבא הלובי הלאומי, לתקוף ספינות וחברות טורקיות, לאסור טיסות אל טורקיה ולעצור אזרחים טורקים במדינה. דובר הכוחות, הגנרל אחמד אל-מסמרי, אמר כי אנקרה שלחה חיילים, מטוסים וספינות לצדה של הממשלה בטריפולי. חלק מהכוחות התומכים בממשלה מזוהים עם "האחים המוסלמים", שאותם מגדירים כוחותיו של חפתר ארגון טרור.

דובר הכוחות, שכבשו את גריאן באפריל יומיים לפני תחילת המתקפה על טריפולי, האשים את תושביה ב"בגידה". חפתר שולט על מזרח לוב ועל רוב חלקיה הדרומיים, וההתקדמות המהירה שלו לעבר טריפולי נבלמה עם התגייסותן של מיליציות יריבות לטובת הממשלה המזוהה על ידי הקהילה הבינלאומית. הטיסות לטורקיה יוצאות מנמל תעופה בטריפולי ומנמל תעופה בעיר מיסרתה, שבמערב לוב, שגם היא בידי כוחות התומכים בממשל בטריפולי. הוא לא פירט כיצד כוחותיו של חפתר יאכפו את איסור הטיסה מאזורים שלא בשליטתו.

שני הצדדים מאשימים זה את זה בשימוש בשכירי חרב זרים ובקבלת סיוע ממעצמות זרות. זאת, על אף אמברגו נשק של האו"ם שהוטל מאז המערכה בהובלת נאט"ו להפלת מועמד קדאפי ב-2011.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אישר כי ארצו תומכת בכוחות טריפולי במסגרת "הסכם לשיתוף פעלה צבאי". הוא אמר כי העזרה הטורקית אפשרה "לאזן" את המאבק בחפתר. כשנשאל אתמול על הצעדים שעליהם הכריז חפתר, אמר ארדואן כי הוא לא מודע להם.

עוד באותו נושא

עם סיוע טורקי: הממשל בטריפולי בולם את הגנרל הנתמך ע"י הגוש הסעודי

לכתבה המלאה
טילי נ"ט אמריקניים שנתפסו בעיר גריאן, לוב, 27 ביוני 2019. רויטרס
טילי נ"ט אמריקניים שנתפסו בעיר גריאן לאחר שחרורה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully