וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש בישראל: עסקת המאה תעניק לחמאס אפשרות להשתלט על הגדה

22.6.2019 / 22:16

הממשל האמריקני החל לטפטף את פרטי התכנית הכלכלית של יוזמת השלום ובהם בלט סעיף הקמת הציר שיחבר בין הרצועה לרמאללה בעלות של מיליארדי דולרים. אך הרעיון אינו חדש, ובמערכת הביטחון כבר הבינו שיישומו יוביל לזירוז השתלטות ארגון הטרור על הרשות הפלסטינית

צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: שניר דבוש

פרטי האג'נדה הכלכלית של תכנית השלום של הממשל האמריקני, שייחשפו השבוע בוועידה בבחריין, החלו לטפטף החוצה. הפסגה הכלכלית תעסוק כל כולה באג'נדה ובהיבטים הכלכליים של עסקת המאה, אך אחד הסעיפים בולט במיוחד לעין: הקמת ציר שיחבר בין רצועת עזה לרמאללה בעלות של מיליארדי דולרים. עם זאת, במערכת הביטחון וגם בקרב גורמים מדיניים נרשמה הערב (שבת) דממת אלחוט. ייתכן כי כעת ממתינים לפגישה שתתקיים מחר בין ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו ליועץ ארצות הברית לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. אחריה, אולי, תגיע התגובה לפרסומים.

רעיון הציר המחבר בין עזה לגדה המערבית לא חדש. בעבר הקרוב והרחוק, כשנערכו שיחות בנושא הפחת חיים בתכנית מדינית, הועלה שוב הרעיון לציר מחבר. ההצעות כללו בניית גשרים מעל רשת הכבישים הישראלית והקמת מנהרות תת קרקעיות. היו גם מי שדיברו על ציר יבשתי מהרצועה דרך סיני וירדן ומשם לגדה המערבית. כל הרעיונות נותרו בגדר שרטוטים במגירה.

לקריאה נוספת בנושא
הפלסטינים קראו למצרים וירדן: אל תשתתפו בפסגה הכלכלית בבחריין
הפלסטינים זועמים על שגריר ארה"ב: סיפוח חלקים מהגדה - פשע מלחמה
פסגת מדינות האסלאם במכה: "מגנות את התמיכה הבינלאומית בכיבוש"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון במעון ראש הממשלה בירושלים. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
אולי אחרי פגישתם תגיע תגובה לפרסומים. נתניהו ובולטון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בחודשים האחרונים התקיימו דיונים רגישים ביותר בצמרת המערכת הביטחונית שעסקו בין היתר בעסקת המאה והשלכותיה. בעקבות זאת, הועברו דרישות ישראליות לאבטח את האינטרסים המדיניים והביטחוניים של המדינה בכל מצב.

גורמים במערכת הביטחון שלא נחשפו לאותן שיחות, אך מכירים את הרעיונות שהועלו בהן, טענו כי כל חיבור בין עזה ליהודה ושומרון יוביל להאצת השתלטות חמאס על הרשות הפלסטינית. לפי הגורמים, ארגון הטרור לא מקדם תהליכים נגד ישראל ולמרות הדיווחים נוקט בגישה שדוחה מערכה צבאית, כדי להיערך ליום שאחרי אבו מאזן. פעיליו ממתינים דרוכים במטרה לזנק קדימה בשעת הכושר ולהשתלט על אש"ף, על הרשות הפלסטינית ולאחר מכן על השטח. ברור לכל שחיבור תשתית בין עזה לאיו"ש יזרז תהליך שכזה, גם אם יו"ר הרשות עדיין בחיים.

עוד באותו נושא

השקעות בינ"ל וחיבור בין עזה לגדה: החלק הכלכלי של עסקת המאה נחשף

לכתבה המלאה
עצרת לציון 31 שנה להקמת חמאס בעיר עזה, 16 בדצמבר 2018. רויטרס
חמאס ממתין דרוך להשתלט על הרשות הפלסטינית. פעילי הארגון ברצועת עזה/רויטרס

רק החלטה מדינית ברורה, שבמסגרתה תרד הנחיה למערכת הביטחון לפרק את הרעיון לגורמים, יכולה להוביל להתקדמות. אך לפני הכול, יידרש הדרג המדיני להתמודד עם המפלגות הימניות שיצטרכו לעכל את העובדה שמשרטטת תכנית השלום של הממשל האמריקני: שתי מדינות לשני עמים.

במערכת הביטחון הבהירו כי אחד הגורמים לשקט היחסי ביהודה ושומרון הוא העובדה שהציבור הפלסטיני בגדה המערבית מבין שאינו מעוניין במצב הכלכלי והחברתי של עזה, ולכן מעדיף להימנע מאלימות. ציר מקשר בין הגדה לרצועה עשוי למוטט את המצב בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully