וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה לתושב פוריידיס שהתלונן על ירי: "אתה יכול לעבור לאיראן"

17.6.2019 / 12:21

ביישוב שעל מורדות הכרמל מדווחים למשטרה על אירועי הירי שמסכנים את התושבים, אך לדבריהם לא נעשה דבר. "זה מראה שחושבים אותנו אזרחים סוג ב'", טענו. גם בזכרון יעקב השכנה מוחים על אוזלת היד: "זה מטורף, פצצה מתקתקת". המשטרה: "כל דיווח כאמור מטופל"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: ניב מעוז

בכפר פוריידיס שוב בוצע ירי בידי אלמונים בסוף השבוע ולמוחמד מרעאנה תושב הכפר בן ה-42 זה נמאס. זה שנתיים שהוא ובני משפחתו סובלים מההתנכלויות הבלתי פוסקות לעבר בית משפחתו והמכוניות שלו ושל האחים שלו. הוא בקשר ישיר עם תחנת זכרון יעקב ומקפיד להתלונן בכל אירוע, אבל כשלאחרונה הלין על כי תוצאות אין, אמר לו השוטר שמצידו השני של הקו: "אם אתה רוצה להמשיך לצעוק על המשטרה שהיא לא טובה, אתה יכול לעבור לאיראן".

"זה מעליב", אמר מרעאנה לוואלה! NEWS. "זה מראה שחושבים אותנו אזרחים סוג ב'. וזה גם לא הגיוני כי אנחנו כל הזמן מדווחים כמו שהם מבקשים, ולא רואים תוצאות. אף אחד לא עמד למשפט וזה לא פלא, הם באים, מסתכלים, והולכים. לפעמים אפילו לא אוספים תרמילים. בכל הכפר יש מצלמות, הם רק צריכים לקחת את הסרטונים מהאנשים".

מרעאנה לא הצליח להירדם גם הלילה, בשל הירי ליד הבית שלו. "חשבנו שיורים עלינו, בסוף התברר שעומדים שם חמושים עם M-16, שתי כנופיות שמנהלות קרב יריות אחת מול השניה", אמר. בתו, בת ה-19, לקתה בהתקף חרדה ופונתה לבית החולים הלל יפה בחדרה. זה קורה כמובן לא רק שם: ממש שעה קלה קודם לכן הוא חזר מאירוע חינה בכפר ג'סר א-זרקא הסמוך. חמושים נכנסו למסיבה וירו על האורחים. בסוף שלף אחד מהאורחים אקדח משלו והניס אותם ביריות. שלושה גברים נפצעו קל ונסו לפני שלמקום הגיעו צוותי יס"מ של המשטרה.

עוד בוואלה! NEWS:
קללות, איומים, השפלות: החוקרים שהפכו את ההתעללות לשיטה
אונס, רצח וטרור: 40% מחברי הפרלמנט בהודו חשודים בפלילים
דיווח פלסטיני: השליח הקטארי נכנס לרצועת עזה עם כספי הסיוע

רכבו של תושב פרדיס אשר ניזוק על - ידי אלמונים. יואב איתיאל
רכבו של תושב פוריידיס שנורה על ידי אלמונים/יואב איתיאל
רכבו של תושב פרדיס אשר ניזוק על - ידי אלמונים. יואב איתיאל
רכבו של תושב פוריידיס שנורה על ידי אלמונים/יואב איתיאל
"אם אתה אומר שתקרא למשטרה אומרים לך 'חכה, חכה'. איפה ההרתעה, איפה הגוף המגן שלנו"

בלילה אחד בשבוע שעבר שרפו למרעאנה ג'יפון טויוטה בחניית חנות הירקות המשפחתית שממש על כביש ארבע. "תושבת האזור חלפה בלילה וראתה את זה, הזעיקה מכבי אש אבל זה כבר היה מאוחר מדי", סיפר. "האוטו נשרף כליל בנזק של כ-60 אלף שקלים. לפני חודש חוררו ביריות רכב פג'ו שבעה מקומות של אח שלי. כולנו נשכבנו על הרצפה. לפני הבחירות בכפר ירו פעמיים על רכב של אח שלי שהוא עובד מועצה, שרפו לו מכונית פורד פוקוס. העלו לו את רמת המאוימות לרמה שש, הגבוהה ביותר, נתנו לו אבטחה לחודש, אחר כך הורידו. נגמר הכסף, אז אמרו הסכנה ירדה. לפני שנה ירו על בית של אח אחר שלי, כדור עבר 2 סנטימטר מעל הראש של הילדה שלו. שוטר ראה את זה".

מרעאנה מתוסכל, כי הוא דווקא מדווח ומעדכן את המשטרה כנדרש. "כשרואים שהמשטרה מגיעה שוב יורים", הסביר. "אם אתה אומר שתקרא למשטרה אומרים לך 'חכה, חכה'. איפה ההרתעה, איפה הגוף המגן שלנו".

6 שנים של הבטחות

יצחק אהרונוביץ', לשעבר השר לביטחון הפנים, ביקר בכפר פוריידיס באוגוסט 2013 ושמע בדיוק את אותן טענות הנשמעות היום. חדר הישיבות של המועצה המקומית היה מלא מפה לפה בחברי המליאה, נכבדים ותושבים שבאו לפגוש את השר וקציני המשטרה הבכירים שליוו אותו. התושבים שזכו להשמיע את קולם, דיברו בקול אחד, בנושא אחד. הם הלינו על הירי הבלתי פוסק בלילות, על חמושים המסתובבים בכפר באין מפריע, על נשק, תחמושת ואמצעי לחימה אחרים ההולכים ונאגרים.

רכבו של תושב פרדיס אשר ניזוק על - ידי אלמונים. יואב איתיאל
רכבו של תושב פוריידיס שניזוק על ידי אלמונים/יואב איתיאל
"אווירית, בין היורים לביני מפרידים רק 250-200 מטרים וזה בהחלט טווח אפקטיבי להריגה. זה לא מצחיק"

"אני אומר את זה למפקד התחנה ולמפקד המחוז - חייבים לטפל בישוב הזה. חייבים לטפל ממחר בבוקר", הודיע השר לשעבר. "בימים הקרובים אתם תראו פה דברים אחרים, לא יהיו רחמים", הבטיח והוסיף: "אל תבקשו סליחות".

"אנחנו נפעל ביד קשה, למרות שמסתירים את הכלים בכל מיני מקומות", אמר אהרונוביץ'. "אתם העלתם את הבקשה, ואני אדאג שיהיה טיפול, ויהיה טיפול. ייקח שבוע, ייקח חודש, ייקח חודשיים. אני סומך על מפקד המחוז וייכנסו לפה, וייחפשו פה. יעברו חצר-חצר, בית-בית וחדר-חדר, עד שיימצאו את הכלים האלה". הוא הוסיף כי "יענישו פה ויגישו כתבי אישום פה".

אבחנה רפואית אודות נערה שהופנתה למיון בעקבות התקף חרדה שפרץ בעקבות קול ירי בפרדיס. אתר רשמי
טופס רפואי של נערה שהופנתה למיון בעקבות התקף חרדה שפרץ אחרי ירי בפוריידיס/אתר רשמי

אחרי השיחה, כיתת יס"מ באה והלכה אחרי שבוע שבועיים. ראש המועצה המקומית, יונס "אבו כמאל" מרעי, שאירח את הביקור, כבר הלך לעולמו. הבעיות נותרו כשהיו. בנו, אימן מרעי, הוא ראש המועצה המכהן עכשיו, הוא צודק כשהוא אומר שפוריידיס אינה מקרה קיצון של ירי ואמל"ח במגזר הערבי. "כל פעם שאני שומע על ירי אני הראשון שמדווח למשטרה", הצהיר. "אנחנו לא מחכים לתקשורת. שמעתי על ירי על כלי רכב לאחרונה ודיברתי לפני שעה קלה עם מפקד המשטרה. זה עבודה של המשטרה לתפוס נשקים ולתפוס עבריינים ואיפה שאפשר לעזור אנחנו נעזור".

מרעי זוכר כתבי אישום "בעבר", אבל מתקשה להזכר מתי הוגש כתב אישום בגין ירי בכפר בעת האחרונה. "אני מקווה שהמשטרה תעשה מה שמוטל עליה. תופעת הירי מפריעה קודם כל לתושבי הכפר", הוא מדגיש. "מה עוד שזה מפריע לשכנינו".

צבע לקראת הבחירות בפרידיס. ראובן קסטרו
"זה מראה שחושבים אותנו אזרחים סוג ב'". פוריידיס/ראובן קסטרו

מהירי הלילי בפוריידיס מודאגים גם תושבי הישוב השכן, זכרון יעקב. בתי הקו הראשון של שכונת גבעת עדן מרוחקים רק כמה עשרות מטרים מהכפר, ואת קולות הירי משם שומעים היטב מדי לילה. "זה מטורף, מדובר גם בנשק אוטומטי. משמיעה, זה גם M-16 וקלצ'ניקובים תקניים, לא רק קרל גוסטבים מאולתרים", אומר ד', איש מערכת הבטחון לשעבר שביתו בגבעת עדן צופה אל פוריידיס לוואלה! NEWS. "אווירית, בין היורים לביני מפרידים רק 250-200 מטרים וזה בהחלט טווח אפקטיבי להריגה. זה לא מצחיק. מדי פעם אני רואה במקביל לירי גם קרני לייזר ירוק ואדום, אני לא יודע אם זה משחק או כוונות על רובה. זה סיפור מאד בעייתי".

"יש פה כפר שלמיטב הבנתי עמוס בנשק ואנחנו יושבים פה, מדווחים למשטרה בטלפונים, יורדים להגיש תלונות ומה שאנחנו שומעים זה 'מטפלים, סמוי מהעין'", הוסיף ד'. "בעיד אל פיטר היתה השתוללות ירי והתקשרנו למשטרה וענו 'מה אתם רוצים, זה חג'. הרשויות יודעות בדיוק איפה, מה וכמה. מפקד התחנה כנראה לא מקבל כוחות. תמיד אומרים שהשמיכה קצרה מדי, אבל אני לא מבין מה הבעיה להביא כוח יס"מ במקום לשלוח אותו למצעדי גאווה, להיכנס פה יום אחד ולעשות סדר. בינתיים אנחנו חיים באנרכיה והגיע הזמן שהמשטרה תחליט שהיא נכנסת לעבודה. נמאס לראות אותם עומדים במרכז המושבה ועוצרים אנשים שלא חוצים במעבר חצייה. הפצצה המתקתקת בפוריידיס היא מה שצריך להטריד אותנו".

מטרד בלתי פוסק

ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, זיו דשא, גם הוא מוטרד. "גורמי החוק והאכיפה חייבים לפעול בנחישות למיגור תופעה זו", אמר. "נפעל בכל האמצעים החוקים במטרה למנוע את האירועים הללו. המועצה בראשותי פנתה מספר פעמים לתחנת המשטרה בזכרון יעקב בדרישה להפסיק את אירועי הירי מפוריידיס. מקרי הירי הללו מסכנים חיי אדם ומהווים מטרד בלתי פוסק בחיי תושבי זכרון יעקב".

ממשטרת ישראל נמסר: "לצערנו אירועי ירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי ביישובי החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. משטרת ישראל פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד אחזקה, סחר ושימוש באמצעי לחימה. לצד חקירות יסודיות ומקצועיות של כל מקרה ירי וחתירה למעצרו והעמדתו של כל פורע חוק לדין, פעילות זו הביאה לתפיסת כמויות נשק חסרות תקדים, בפרט ביישובי המגזר הערבי. בשנה החולפת תפסה המשטרה אלפי אמצעי לחימה, נעצרו בכל רחבי הארץ 3,303 חשודים והוגשו 1,259 כתבי אישום כנגד חשודים בגין עבירות אמל"ח".

צבע לקראת הבחירות בפרידיס. ראובן קסטרו
פוריידיס/ראובן קסטרו

במשטרת מרחב מנשה אומרים כי מאז תחילת השנה חלה ירידה של עשרות אחוזים בדיווחים על שמיעת קולות ירי מאזור פוריידיס, והבהירו כי "כל דיווח כאמור מטופל על ידי המשטרה בהתאם". לדבריהם, "המשטרה תמשיך ותשקיע מאמצים למלחמה בשימוש באמצעי הלחימה ובירי בישובי החברה הערבית ובכלל, הכל במטרה לשמור על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל, בכל זמן ובכל מקום".

פנייה למשטרה לקבלת סטטיסטיקה של נתונים מוצקים על דיווחי הירי בכפר פוריידיס בשנת 2018 ומראשית 2019 עד כה, לא נענתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully