וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מתנות לחמאס ובלי להרגיע: צה"ל הפך לשכפ"ץ פוליטי של נתניהו

16.6.2019 / 12:53

בכירים במערכת הביטחון העבירו מסר לרה"מ לפיו יש לקדם יישום חלק מההבנות כדי למנוע התנגשות צבאית עם הארגון. השאלה כמה זמן יוכל נתניהו לספוג את הביקורת הציבורית על בלוני הנפץ וטפטופי הרקטות במהלך הבחירות. בינתיים, הכוחות בשטח יצטרכו להכיל את האירועים שיתפרצו

צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: שניר דבוש

השליח הקטארי מוחמד אל-עמדי ייכנס הערב (ראשון) לרצועת עזה עם מיליוני הדולרים, אבל הנהגת חמאס בראשות יחיא סינוואר רוצה יותר. בחמאס רוצים את יישום ההבנות להקמת מקומות תעסוקה באמצעות אזורי תעשייה, שיפור תשתיות המים, החשמל והביוב. הם מעוניינים גם בתחילתו של שיח על נמל ימי והיתרי יציאה מרצועת עזה.

במילים אחרות, הארגון מעוניין שהדרג המדיני בישראל יצמצם את מדיניות הבידול בין יהודה ושומרון לרצועת עזה בתמורה להפסקת הטרור והאלימות על הגבול. אלא שהמערכת הפוליטית לא בשלה ולא מעוניינת בשלב הזה לפני בחירות בישראל לחלק לפלסטינים בעזה מתנות. במיוחד כשיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא משתף פעולה ויכול לטלטל כל החלטה שלא תעבור דרכו באמצעות סנקציות ועצירת כספי משכורות וסבסוד תשלומי מים ואנרגיה.

עוד בוואלה! NEWS:
בלונים הציתו שריפות בעוטף עזה; חמאס: נחייב את ישראל לעמוד בהבנות
לאחר פגיעת הרקטה בבניין בשדרות: צה"ל תקף יעדי חמאס בעזה

כלי צה"לי בגבול רצועת עזה 15 ביוני 2019. אמיר בוחבוט
הפר את השקט היחסי. ג'יפ של צה"ל על גבול הרצועה/אמיר בוחבוט

בכירים במערכת הביטחון העבירו מסרים לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו לפיו נכון בעת הזו להרגיע את השטח ולקדם יישום של חלק מההבנות בתיווך מצרים כדי לדחות התנגשות צבאית. למרות זאת, לא מסתמן בקרוב דיון מכריע בנושא: הדרג המדיני מדיר את רגליו מאזור עוטף עזה, לא מקיים שיח ישיר עם הציבור ולא מודה באמת לפיה: בקצב הנוכחי - טרור ההצתות, בלוני הנפץ וההפגנות האלימות על הגבול ימשכו עד להודעה חדשה כל עוד לא תהיה התפתחות מדינית. עד אז ימשיך הצבא להיות השגריר והשכפ"ץ הפוליטי שמעביר את המסרים המרגיעים לראשי היישובים והרשויות.

עוד בוואלה!

כשהחום עולה - האלימות פורחת

לכתבה המלאה

"שקט בגבול, אין התראות מיוחדות"

סינוואר יודע לקרוא היטב את המפה הפוליטית בישראל ומבין כי נתניהו כאמור יתקשה לחלק לו מתנות בעת הזו כשמתנהלת מערכת בחירות, אך לא נראה שנותרו להנהגת חמאס יותר מדי ברירות. חודשי הקיץ הלוהטים תמיד מחממים את האווירה ברחוב הפלסטיני ברצועת עזה תרתי משמע, והחשש שמא הביקורת הציבורית תעבור מגבול ישראל-עזה לעבר ראשי חמאס וסמלי השלטון הופך בחודשים האחרונים למוחשי.

השאלה הגדולה היא כמה זמן יהיה נתניהו מוכן לספוג את הביקורת הציבורית על ההצתות וטפטופי הרקטות מעזה ולנקוט בגישה לא יוזמת אלא מגיבה, מדודה ומאופקת. עד להכרעה בנושא תהיה הממשלה הנוכחית עסוקה בעיקר להרוויח זמן תוך כדי שהיא מצפה שהכוחות בשטח יידעו להכיל את האירועים שיתפרצו.

גבול רצועת עזה 15 ביוני 2019. אמיר בוחבוט
לא מסתמן שום דיון מכריע בנושא. רצועת עזה, אתמול/אמיר בוחבוט

גבעת חץ שחור בצפון רצועת עזה הייתה אתמול בשעה 19:00 בערב שוקקת חיים כאילו לפני יממה באותן שעות לא היו למעלה מ-6,500 מפגינים פלסטינים על הגבול בסמוך. קבוצת גששים ולוחמים סיימו לבשל פינג'אן עם קפה שחור ועברו לשיח על הגזרה, הורים השגיחו על הילדים ששיחקו במתקני השעשועים וזוג צעיר ישב על מחצלת, שתה יין ואכל מאכלים מלוחים. את השקט היחסי הפר ג'יפ ממוגן מסוג 'דויד' של גדוד 50 מחטיבת הנח"ל.

הנהג עצר מול מחסום האבנים ושניות לאחר מכן הגיעו קצין ולוחם שרצו אחריו בבגדי ספורט כדי לשמור על כושר. "שקט בגבול, אין התראות מיוחדות", אמר אחד הלוחמים בשטח, "אם קורה משהו התצפיות מהר מאוד מקפיצות אותנו".

כלי הנדסי של צה"ל ברצועת עזה 15 ביוני 2019. אמיר בוחבוט
הצפייה היא שהכוחות בשטח יידעו להכיל את האירועים שיתפרצו. רצועת עזה, אתמול/אמיר בוחבוט

צפונה משם הוציאה משפחה את הסירים והציבה אותם על השולחן. ילדים רצו על סוללת העפר הגבוהה שנועדה להגן על כלי הרכב שנעים לאורך הציר. במעלה הדרך לא הרחק מהמטווח נהם מנוע טנק מרכבה סימן 4 שעלה וירד לעמדת תצפית. ברקע ענן שחור כיסה את השמיים לאחר שהפלסטינים הציתו ערימות של פסולת וצמיגים.

בשעה 20:00 נשמעו הפיצוצים. כוחות הנדסה של פיקוד דרום נטרלו מטעני חבלה מאולתרים שהושלכו על ידי מחבלים ביום שישי במהלך ההפגנות. סימן לכך שהמציאות בגבול הרצועה יכולה להתהפך כל רגע ואם הדרג המדיני לא יכריע מהו באמת רוצה פרט מלהרוויח זמן יכולה טעות אחת קטנה או אירוע אחד חריג לגרור את צה"ל ליותר מימי קרב.

רכב צה"לי בגבול רצועת עזה 15 ביוני 2019. אמיר בוחבוט
המציאות בגבול הרצועה יכולה להתהפך כל רגע. רצועת עזה, אתמול/אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully