וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים ליום פקודה: "ארה"ב חדרה לרשת החשמל של רוסיה כמסר לפוטין"

בניו יורק טיימס דווח כי וושינגטון הרחיבה משמעותית את פעילות הסייבר שלה נגד מוסקבה, ושתלה תכנה זדונית שתשמש אותה במקרה של עימות. זאת לאור החדירה הרוסית אל רשת האנרגיה האמריקנית. טראמפ, אמרו גורמים בכירים, לא מעודכן בכל הפרטים מחשש שאלו ידלפו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ארצות הברית מאיצה את מתקפות הסייבר שלה נגד רשת החשמל של רוסיה כמסר אזהרה לנשיא ולדימיר פוטין - כך דווח הערב (שבת) בניו יורק טיימס. גורמי ממשל בעבר ובהווה אמרו בחודשים האחרונים כי החדירה אל רשת החשמל של רוסיה ואל מטרות אחרות הייתה המרכיב החשאי בפעולה הגלויה יותר נגד פעילות הסייבר והדיסאינפורמציה של רוסיה בתקופת בחירות אמצע הכהונה בנובמבר.

אלו התומכים בגישה התקיפה יותר נגד מוסקבה אומרים שהיא הייתה נדרשת זה זמן רב קודם לכן, לאור אזהרות גורמי הביטחון כי רוסיה החדירה תכנות זדוניות למתקנים חיוניים, כמו תחנות כוח או מאגרי מים, שבהם היא תוכל לפגוע בכל עימות עתידי עם ארצות הברית. עם זאת, טמונות בגישה הזו סכנות משמעותיות להחרפת "מלחמת הסייבר הקרה" שמנהלות המעצמות מדי יום.

ביום שלישי האחרון אמר היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון כי ארצות הברית רואה כיום באופן רחב יותר מטרות דיגיטליות אפשריות, כחלק ממאמץ להזהיר את רוסיה או גורמים אחרים שמעורבים בפעילות סייבר שהם "ישלמו מחיר".

לקריאה נוספת
ארה"ב: רוסיה אחראית למתקפת הסייבר הנרחבת אשתקד - ותישא בתוצאות
הולנד: סיכלנו ניסיון רוסי לפרוץ לארגון למניעת הפצת נשק כימי

תחנת כוח, מוסקבה, רוסיה. רויטרס
עומק החדירה יתברר רק כשהתכנה תופעל. תחנת כוח במוסקבה/רויטרס

הרחבת פעילות הסייבר האמריקנית להיקף חסר תקדים נעשתה אחרי שלפיקוד הסייבר של הפנטגון ניתנו סמכויות גדולות יותר על ידי הבית הלבן והקונגרס בשנה שעברה. עתה שר ההגנה לא זקוק לאישור נשיאותי למגוון רב של מתקפות מקוונות. על פיקוד הסייבר מופקד גנרל פול נקזון, שדיבר בפומבי על הצורך ב"הגנה קדמית" בתוך עומק רשתות האויב כדי להפגין את נחישותה של ארצות הברית להגיב במקרה של מטח מתקפות סייבר נגדה. "הם לא מפחדים מאתנו", אמר בשימוע המינוי שלו בפני הסנאט בשנה שעברה.

לפי הדיווח בניו יורק טיימס, מאז 2012, תחת כהונתו השנייה של ברק אובמה, עוקבת ארצות הברית אחרי מערכות השליטה על רשת החשמל של רוסיה. עם זאת, רק לאחרונה שינתה וושינגטון את האסטרטגיה להתקפית יותר עם הצבת תכנה זדונית בתוך המערכת הרוסית בעומק ובתוקפנות שטרם נוסו עד עתה. לפי הגורמים שצוטטו על ידי העיתון, המטרה היא בחלקה הרתעתית ובחלקה להעניק אפשרות למתקפת סייבר כואבת במקרה של עימות עם רוסיה.

"זה הפך להרבה יותר אגרסיבי בשנה האחרונה", אמר גורם מודיעיני בכיר, שדיבר בעילום שם. הוא סירב לפרט על תכניות חשאיות ספציפיות. "אנחנו עושים דברים בהיקף שלפני כמה שנים לא העלנו על דעתנו".

גנרל נקנזון ובולטון סירבו להגיב. גם גורמים במועצה לביטחון לאומי סירבו להגיב, אבל אמרו כי אין להם חשש לפגיעה בביטחון הלאומי בפרסום הדיווח, מה שעשוי להצביע על כך שחלק מהפעילות הזו נועדה להיות גלויה בפני הרוסים. ארצות הברית נערכת לקראת אפשרות שרוסיה תנסה להתערב גם בבחירות ב-2020, בין היתר דרך השבתת רשתות חשמל במדינות מפתח.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידה בווייטנאם. 11 בנובמבר 2017. רויטרס
חשף בעבר חומר רגיש בפני רוסיה. טראמפ משוחח עם פוטין/רויטרס

לא ברור עד כמה עמוק חדרה ארצות הברית לרשת החשמל של רוסיה, ורק כך ניתן לדעת אם היא יכולה לנתק את המדינה מחשמל או להשבית את הצבא שלה. ייתכן שעל השאלה הזו ניתן יהיה לענות רק אחרי הפעלת הקוד שהושתל ברשת הרוסית. בנוסף לכך, לא ברור כיצד פוטין מגיב לגישה האגרסיבית יותר של ארצות הברית, שמוכיחה כי רשתות חשמל ומתקנים חיוניים אחרים הפכו למטרות לגיטימיות בשדה הקרב המודרני. לארצות הברית, לפי דיווחי עבר, יש תכנית להחשיך את איראן במקרה של עימות.

בנוסף לכך, שני גורמים בממשל אמרו כי הם סבורים שטראמפ לא עודכן בפרטים על הצעדים להצבת "השתלים" - קוד תוכנה שניתן להשתמש בו לצורכי מעקב או תקיפה - בתוך רשת החשמל הרוסית. גורמים בפנטגון ובקהילת המודיעין תיארו בפני ניו יורק טיימס הססנות רבה בתוך הממסד מפני ירידה לפרטים עם הנשיא בשל החשש מתגובתו והאפשרות שהוא יבטל את הפעולות נגד רוסיה או ידון בהן עם גורמים זרים. זאת אחרי שחשף מבצע רגיש בסוריה, שבו הייתה מעורבת גם ישראל, במהלך שיחה שקיים עם שר החוץ של רוסיה ב-2017.

טראמפ הגיב בזעם לפרסום הכתבה ואמר כי היא לא נכונה ו"מעשה בגידה".

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully