וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת המוחות של חיל האוויר מול איראן: "המטרה - להפתיע את האויב"

13.6.2019 / 10:52

המערכה נגד ההתבססות האיראנית באזור הולכת והופכת למאתגרת. בעוד שבצד השני לומדים מכל תקיפה כדי לחפש נקודות תורפה, מסבירים במערכת הביטחון איך "בכל מבצע נדרש חיל האוויר להיות כמה צעדים לפניו". נורקין כינס את בכירי התעשיות כדי לחשוב על דרכי התמודדות עם האתגר

צילום: רויטרס

לפי הדיווחים הזרים, שנת 2019 מסתמנת כשנה המבצעית הגדולה ביותר בהיקף ובעומס הפעילות של חיל האוויר מאז שהחלה המערכה החשאית של צה"ל נגד ההתבססות האיראנית בסוריה. בלילה שבין שלישי לרביעי דיווחו כלי תקשורת רשמיים בסוריה כי חיל האוויר הישראלי פתח בלוחמה אלקטרונית במטרה לשבש מערכות מכ"ם של מערך ההגנה האווירית בדרום המדינה.

לאחר מכן, נטען, שוגרו כמה טילים לעבר מטרות בתל אל-חרה, שם נמצאים הצבא הסורי ומיליציות הנאמנות למשטר בפיקוד איראני. השם מצלצל היטב מאחר שלפי הפרסומים בשנים האחרונות, חיל האוויר כבר תקף שם יעדים דומים בעבר. לפי הדיווח, חיל האוויר הישראלי שיגר כמה טילים לעבר היעדים, שחלקם יורטו בהצלחה על ידי סורים, אך חלקם פגע במטרות והשמיד אותן.

לקריאה נוספת
מתיחות בדרום: כיפת ברזל יירטה רקטה שנורתה מרצועת עזה
צה"ל הטיל סגר ימי על עזה; תושבי העוטף: "טרור הבלונים משתולל"

תקיפת צה"ל בסוריה. דובר צה"ל
תקיפת צה"ל בסוריה, בתחילת החודש/דובר צה"ל

דפוס הפעולה חזר על עצמו מתחילת השנה - עם שינויים. מה שהשתנה הוא המיקום שממנו שוגרו הטילים, היקף הטילים, סוג המטרות שהותקפו והמאמץ הסורי-איראני לסכל או לשבש את יכולות השמדת המטרות של צה"ל באמצעות לוחמה אלקטרונית ומערכות הגנה אוויריות.

על פי הפרסומים, בחודש ינואר השנה יצא חיל האוויר למתקפה נרחבת בסוריה נגד מערכות הגנה אוויריות מגוונות, בהן מערכת SA-22 ומערכת SA-17 שניסו לפגוע בכלי טיס של צה"ל. כתוצאה מהתקיפה נהרגו 11 בני אדם, בהם סורים וחברי מליציות. בתגובה לכך, שוגר טיל קרקע-קרקע איראני לעבר ישראל. הרוסים ניסו לצנן את האווירה בין הצדדים - ללא הצלחה.

באמצע החודש דווח על תקיפה נוספת בסוריה. בנוסף לכך, במרץ התקבל דיווח סורי כי חיל האוויר הישראלי ביצע תקיפה באזור חאלב. גם אז נטען כי מערך ההגנה הסורי הצליח ליירט חלק מהטילים ששוגרו, אך מחסני הנשק סמוך לשדה התעופה בעיר עלו באש.

עוד באותו נושא

דיווח בסוריה: ישראל תקפה יעד בדרום המדינה

לכתבה המלאה
מטס חיל האוויר בשמי תל אביב 9 במאי 2019. ראובן קסטרו
מטוס של חיל האוויר בשמי תל אביב בחודש שעבר/ראובן קסטרו

כמו כן, בחודש אפריל התקבלו דיווחים על שתי תקיפות של חיל האוויר תוך 24 שעות נגד בסיסים איראניים באזור דמשק ובבסיס חיל האוויר הסורי T-4, שבו פועלים גם כוחות רוסיים ואיראניים. באותן התקיפות נהרגו חמישה חיילים סורים. כמה ימים לאחר מכן באותו החודש פורסמו דיווחים על תקיפת מטרות באזור מסיאף שבמחוז חמאת בסוריה, שבהן נהרגו שישה חיילים סורים וכמה מבנים עלו באש.

בהמשך, באמצע חודש מאי, התקבלו דיווחים על פיצוצים באזור אל-כיסווה, שכתוצאה מהם מאגר טילים של איראן וחיזבאללה עלה באש. גם סוללות הגנה אוויריות של המשטר הסורי הושמדו. הסורים דיווחו לאחר התקיפה כי הצליחו להפיל מל"ט של צה"ל בלבנון.

לתפור חליפה

צה"ל מנהל מלחמת מוחות מול איראן ושאר הכוחות בזירה הסורית. היא נוגעת רק ליכולת לאתר את משלוחי הנשק מאיראן לסוריה ואת מקומות המסתור שלהם, אלא גם לאיתור סוללות ההגנה האוויריות הסוריות הניידות שהפילו מטוס קרב ישראלי בחודש פברואר של השנה שעברה.

חיל האוויר פיתח תורת לחימה ושיטות תקיפה מגוונות באזור הרווי ביותר בסוללות הגנה אוויריות סוריות, שלאחרונה קיבלו חיזוק באמצעות סוללות S-300. אמנם הסוללות טרם מופעלות באופן עצמאי על ידי צבא אסד, אך הן עדיין איום שמרחף באוויר ומעורר דאגה. כל בר דעת מבין שרוסיה, איראן, סוריה וחיזבאללה לומדת מהאירועים השונים, מחפשות נקודות תורפה ונערכות לעתיד.

תקיפת צה"ל בסוריה 02 ביוני 2019. דובר צה"ל
תוצאות תקיפת חיל האוויר בסוריה, החודש/דובר צה"ל
אינפו תקיפה בסוריה, יוני 2019. עיבוד תמונה
אינפו תקיפה בסוריה, יוני 2019/עיבוד תמונה

מטרת חיל האוויר הישראלי היא לחדור את מערך ההגנה הסורי, שמציב בייעוץ איראני אתגר מורכב ומשופר מעת לעת. "זה ממש לא דפוס פעולה דומה", הסבירו גורמים במערכת הביטחון על פעילות חיל האוויר. "בכל מבצע נדרש חיל האוויר לחשוב טוב-טוב איזו חליפה הוא תופר להשגת היעד. המטרה היא תמיד להפתיע את האויב. להיות כמה צעדים לפניו".

"חיל האוויר צריך להיות ערוך למלחמה רחבה"

ברוח אוותו הרעיון המבצעי, החליט לאחרונה מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, בהובלת ראש מטה החיל תא"ל תומר בר, לכנס בכירים בתעשיות הביטחוניות בישראל. זאת, על מנת להציג בפניהם חלק מפעילות החיל ולספר על האתגרים במטרה להרחיב את המחשבה המשותפת על דרכי ההתמודדות בעתיד ועל הפתרונות הטכנולוגיים.

סוריה ואיראן מפעילות בסוריה שבשים מסוגים שונים, בנוסף למערכות ההגנה האוויריות. החשש הטבעי הוא שהציר הרדיקלי יפתח שיטה שתקשה עוד יותר על דפוס הפעולה הישראלי שנועד לסכל את כוונות המשטר האיראני להתבסס בסוריה. גורמים בחיל האוויר הישראלי מסבירים כי מדובר בתהליך ארוך טווח.

"אלוף נורקין פועל ממקום של עוצמה, והכינוס הזה נוח לשני הצדדים, גם לתעשיות וגם לחיל עצמו", הם אומרים. "המטרה היא לפתח רעיונות חדשים ודרכי התמודדות עם הטכנולוגיה של האויב. היום מדובר במב"מ (מערכה שבין המלחמות), אבל חיל האוויר צריך להיות ערוך ומוכן למלחמה רחבה. האתגר האמיתי גדול הרבה יותר".

צה"ל תוקף יעדים בסוריה בתגובה לשיגור שתי רקטות לגולן/צילום: דובר צה"ל

לשם השוואה, גם הרמטכ"ל אביב כוכבי קיים כנס מפקדים במילואים לפני מספר שבועות, אך ההתרשמות הייתה שונה לחלוטין: כוכבי רצה להעביר מסרים ברורים על התכניות שהוא מייעד לצה"ל בתקופה הקרובה בתר"ש (תכנית רב-שנתית) הבא. היו משתתפים שכינו את הכינוס "מופע בסגנון של סטיב ג'ובס" בגלל האפקטים, סגנון ההליכה המחושב שלו ומספר הפעמים שעלה וירד מהבמה.

היו אחרים שטענו כי הרבה זמן חלף מתחילת ההרצאה עד שהבינו מה המסר המדויקים של הרמטכ"ל. כמו כן, היו מי שמצאו פער בין הרעיונות המהפכניים והחשובים שלו לדברים שנאמרו לאחר מכן על ידי מפקדים אחרים - שדיברו על פערים בהצטיידות ובהיקף ימי המילואים למשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully