וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

33 שנים אחרי האסון: רגל הפיל הרדיואקטיבית עדיין מאיימת על צ'רנוביל

16.6.2019 / 0:00

היא נחשבת לפסולת המסוכנת ביותר שקיימת בעולם - רגל הפיל ששוכנת בתא מתחת למה שפעם היה הכור הגרעיני בצ'רנוביל תועדה מספר מצומצם של פעמים וגרמה לכל מי שבא איתה במגע למוות בייסורים

30 שנה לאסון: המסע חזרה לצ'רנוביל עם האנשים שהצילו את העולם/כתבתם של: דב גיל-הר ומריאנה בננסון, עורך וידאו: רן צימט, עיצוב גרפי: אביחי ברוך ודור הרשקוביץ', צלם: רומן סטפנוביץ', עורך ראשי: יונתן שם-טוב, הפקה: רחלי ורדי, אור כהנא, ריכוז מערכת: מאיה אשר, מנהל טכני: מייקל ברהם

בסרטון - "ואז בלב עיר הרפאים מוכת הקרינה, פרצו הדמעות. אל תוך צ'רנוביל, הסרט המלא"

ב-26 באפריל 1986 דלפו חומרים רדיואקטיביים מהכור הגרעיני שבצ'רנוביל בצפון-מערב אוקראינה והובילו לאסון האקולוגי הגדול של המאה ה-20 - התאונה הגרעינית החמורה ביותר מאז למד האדם לרתום את כוחו של האטום. התאונה התרחשה לאחר ניסוי כושל שאירע בכור, שהוביל לעלייה חדה בטמפרטורה ולייצור אנרגיה ברמה הגבוהה פי 10 מזו הרגילה. כתוצאה מכך נוצר פיצוץ בכור, וליבת הכור, על חומריה הרדיואקטיביים, פרצו החוצה והתפרשו על פני כ-30 ק"מ. באסון נהרגו באופן מיידי 15 בני אדם, אולם עם השנים מתו יותר מ-80 וההערכות הן כי היקף התמותה כתוצאה מהאסון יגיע לכ-4,000 בני אדם.

הענן הרדיואקטיבי מילא את שמי אירופה, ובעיקר את שמיהן של המדינות (הקרויות כיום) רוסיה, בלארוס ואוקראינה. תוצאות החשיפה לקרינה הקטלנית היו הרות אסון: עשרות אנשים כאמור מתו ואלפים לקו בסרטן ובמחלות אחרות. תינוקות ופגים נולדו כשהם סובלים מעיוותים ופגמים, וגם הצמחייה ובעלי החיים באזור נפגעו באופן קשה. מקורות מים, דגים וצמחים נגועים נותרו נגועים עד היום בקרינה רדיואקטיבית. חרף שלושת העשורים שחלפו מאז הפיצוץ, צ'רנוביל והערים שסביבותיה עודן ערי רפאים, ששיקומן המלא אינו אפשרי בעתיד הנראה לעין.

הפופלאריות של הסדרה "צ'רנוביל" גרמה להתעניינות מחודשת באסון ובתקשורת העולמית נזכרו שבלב הכור שוכן עדיין אובייקט שהיה מסוגל פעם להרוג אנשים בתוך שניות, ועדיין גורם למי שבא איתו במגע גזר דין מוות איטי ונורא. אותו אובייקט, שנקרא "רגל הפיל", הוא גוש של חומר רדיואקטיבי שנוצר באסון הגרעיני. כוחות החירום שהגיעו למקום מצאו את החומר, שגודלו 3 מטרים בלבד והוא עשוי מגופרית מסוכנת ביותר, בתוך תא מתחת לכור מספר 4 שקרס. הם מצאו יחד איתו לבה שחורה וחומרים שיצאו מתוך הליבה של הכור.

עוד בנושא:
"אמרו שיש לי 10 שנים לחיות": 30 שנה אחרי, נטלי חוזרת לאסון צ'רנוביל
אדם נגד הטבע: האסונות האקולוגיים הגדולים בהיסטוריה

מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully