וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רדיפה פוליטית": המדינה תפצה את פעילי תעאיוש בגלל מעצר שווא

השוטרים שעצרו את עזרא נאווי וגיא בוטביה ב-2014 הטיחו בהם שורת אישומים, אך לבסוף התיקים נגדם נסגרו מחוסר אשמה. השניים הגישו תביעה, ובית המשפט הורה למדינה לשלם להם פיצויים בסך 7,500 שקלים. המשטרה: "כל ביקורת שיפוטית נלמדת ובמידת הצורך מופקים הלקחים"

עריכה: עמית שמחה, תומר לוי

בית משפט השלום בירושלים הורה בשבוע שעבר למדינה לפצות את פעילי ארגון "תעאיוש", עזרא נאווי וגיא בוטביה, ב-7,500 שקלים בעקבות תביעה שהגישו על מעצר שווא. בתיעוד האירוע, שהתרחש ב-2014, נשמעים השוטרים מטיחים בשניים האשמות שונות - מנסיעה ללא חגורה ונהיגה בפסילה ועד הסתרה והחזקת טבק שנחשד כסם. השניים נלקחו לתחנת המשטרה ושוחררו למעצר בית, אך לבסוף התיקים נגדם נסגרו מחוסר אשמה.

באפריל 2014, יצאו השניים כמדי שבת מירושלים לכיוון דרום הר חברון. אך זמן קצר אחרי שעזבו את ביתו של נאווי, הורתה להם ניידת משטרה לעצור. הם התבקשו להציג תעודות, בעוד השוטרים מסרבים להשיב לשאלתם מדוע הוחלט לעכב אותם. השוטרים טענו כי השניים לא עצרו את הרכב ישר כשהתבקשו, וישנו חשד שהסתירו דבר מה.

עוד בוואלה! NEWS
הקיץ רק החל - ומספר הטביעות בבריכות הפרטיות שובר שיאים
יותר גברים, בעיקר במרכז הארץ: עלייה של 50% בהכשות נחשים
בנט במתקפה על מוטי יוגב: לא רוצה לשוב, ציבור ענק מתנתק ממך

עזרא נאווי בעת מעצר שווא ב-2014. -, צילום מסך
השוטרים סירבו להשיב מדוע החליטו לעכב אותם. נאווי מתעד את המעצר, 2014/צילום מסך, -

אחד השוטרים אמר להם כי הוא מתכוון לערוך חיפוש ברכב ועליהם, ואיים כי אם יסרבו לחיפוש גופני הם יילקחו לתחנת המשטרה. "אם לא, ניקח אותך לתחנה, יש לי יסוד סביר שאתה הסתרת דבר מה, לא עצרת רכב, אתה נראה מאוד לחוץ, מבחינתה אתה גם מסתובב פה, גם אתה גר פה, אין לכם מה לעשות פה, הסתובבתם פה, לא עצרתם את הרכב, למה לא עצרתם את הרכב?", שאל השוטר את בוטביה. הם מצדם אמרו כי עצרו את הרכב ישר כששמעו את הניידת, אך אז טענו השוטרים כי השניים הסתירו משהו כשהם ניגשו אליהם.

לאחר מכן אמרו השוטרים כי טבק שנמצא בשקית ברכב נחשד כסם וכן כי בוטביה לא היה חגור. בחיפוש ברכב בדקו השוטרים רק חלק מהשקיות הרבות שהיו בו ובתביעה נטען כי הדבר מעיד על כך שהחיפוש היה לשווא. למרות החיפושים, הם לא שוחררו, והשוטרים המשיכו בהטחת אישומים שונים, ובין היתר נאמר כי נאווי נהג כשהוא בפסילה - דבר שהתברר כשגוי. בתום כ-25 דקות, נלקחו השניים לתחנת מוריה, שם גילו כי הם גם חשודים בעבירת הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

לפי בוטביה, הוא נשאל בחקירתו רק על פעילותו הפוליטית וכן כיצד הוא מכיר את נאווי. לאחר מכן הושיבו את השניים במכוון יחד והזהירו אותם כי אם ידבר זה עם זה יואשמו בשיבוש הליכי חקירה. השניים הוחזקו בתחנה במשך חמש שעות ולבסוף שוחררו למעצר בית. ביולי גילו כי התיק נגדם נסגר מעילת חוסר ראיות, אך לאחר פנייתם הוחלט לשנות את העילה לחוסר אשמה. כמו כן, חזרה בה המשטרה מהאישום נגד בוטביה על נסיעה ללא חגורה.

עוד באותו נושא

סירב להזדהות ונעצר שלא כחוק: המשטרה תפצה קטין ב-12 אלף שקלים

לכתבה המלאה

"תביעה טרדנית וקטרנית"

בעקבות התקרית הגישו השניים תביעה באמצעות עו"ד איתי מק על סך 112 אלף שקלים בה טענו כי מדובר ברדיפה פוליטית. בכתב התביעה נכתב כי השוטרים "לקחו את החוק לידיהם במסגרת רדיפה פוליטית נגד פעילי זכויות אדם, תוך ניצול סמכותם לרעה. המשטרה טענה בתגובה כי מדובר בתביעה "טרדנית וקטרנית", וכי הוחלט לעכב אותם תחילה משום שבוטביה לא היה חגור ובדיקה של מספר הרכב העלתה כי לנאווי הרשעות קודמות.

עוד נכתב בתגובה כי השניים נעצרו בסמכות לאחר שנמצא ברכבם חומר החשוד כסם, וכי הם לא הפסיקו "לקנטר את השוטרים ולנסות לגרום לשוטרים לצאת משלוותם". בפשרה ביניהם הוחלט כי סכום הפיצויים יהיה אלפי שקלים, והשופטת ליאת בנמלך פסקה כי המשטרה תשלם להם 7,500 שקלים.

אין זו הפעם הראשונה שהמדינה נדרשת לשלם להם פיצויים. בין היתר, לפני כשנה וחצי הורה בית המשפט למשטרה לפצות את נאווי ב-45 אלף שקלים בעקבות התנכלות שוטרים ולאחר שגרמו לו לבצע עבירת תנועה. במקרה אחר נקבע כי המדינה תשלם לבוטביה אלפי שקלים על מעצר שווא.

תחנת המשטרה מרחב מוריה, תלפיות, ירושלים. ינואר 2016. נועם מושקוביץ
"כל ביקורת שיפוטית נלמדת". תחנת משטרת מוריה בירושלים/נועם מושקוביץ

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "העובדות המתוארות בפניה אינן מתיישבות עם העובדות כפי שמובאות במסגרת כתב ההגנה והדיונים בתיק. התובעים הגישו נגד המשטרה תביעה על סך 112,276 שקלים. משטרת ישראל הגישה כמקובל כתב הגנה ולאחר דיונים שהתקיימו, בית המשפט ראה לנכון לקבוע סכום נמוך לאין שיעור על סך 7,500 שקלים לשני התובעים כולל הוצאות. למרות האמור, כל ביקורת שיפוטית נלמדת ובמידת הצורך מופקים הלקחים".

פרקליטות מחוז ירושלים מסרה בתגובה: "התביעה הוגשה על למעלה מ 112 אלף שקלים. בסופו של דבר פסק בית המשפט על פיצוי נמוך לאין שיעור בסך 7,500 שקלים בלבד (כולל הוצאות משפט)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully