וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלב הפעילות באיו"ש: התקרית החריגה בשכם הותירה עצבים חשופים

11.6.2019 / 21:45

הישראלים והפלסטינים עושים מאמץ לשמור בצללים את התיאום בין צה"ל למנגנוני הביטחון הפלסטיניים, אך בשני הצדדים יודעים כי בלעדיו המציאות בגדה תיראה אחרת לגמרי. חילופי הירי בשכם, שאותם יתחקרו בצה"ל, מעלים מחדש את רגישות שיתוף הפעולה עם הרשות - וחשיבותו לישראל

תקרית בשכם/צילום מסך

לפנות בוקר (שלישי) התמלא הטוויטר בדיווחים פלסטיניים על כוח צה"ל שפתח באש לעבר אנשי מנגנוני הביטחון בשכם ופצע שניים מהם. הפלסטינים החמושים השיבו באש, אך חיילי צה"ל לא נפגעו. בהמשך, התגברו הפרסומים על אודות ניסיון של מסתערבים לעצור איש מודיעין פלסטיני. במשך קרוב לשעתיים הייתה דממת אלחוט מצד דובר צה"ל, ובזמן הזה חגגו הדיווחים בגדה המערבית כי סוכל מעצר.

אחרי כמעט שעתיים שבר דובר צה"ל שתיקה ומסר כי "במהלך פעילות של לוחמי צה"ל למעצר פעילי טרור בעיר התפתחו חילופי ירי בין לוחמי צה"ל לבין מי שזוהו על ידי הכוח כחשודים. בדיעבד התברר כי מדובר באנשי מנגנונים פלסטיניים". בהודעתו הוסיף דובר צה"ל כי "האירוע יתוחקר". יש לתחקר לא רק את עניין התיאום והזיהוי בשטח, אלא גם את מקצועיות הכוח.

לקריאה נוספת בנושא
אלוף פיקוד צפון: "לא נאפשר לחיזבאללה לממש את תכניותיו"
מעצר על סיפון האונייה: תיעוד ההשתלטות על הנוסע הסמוי בחיפה
מעזה לסיני: סוכל ניסיון הברחת חומרים לייצור טילים של חמאס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש לתחקר גם את מקצועיות הכוח. שכם, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התקרית החריגה, לכאורה, הוחלקה על ידי צה"ל אבל הותירה עצבים חשופים. במרכז הפעילות ביהודה ושומרון נמצא התיאום הביטחוני בין צה"ל למנגנוני הביטחון הפלסטיניים השונים. הוא בא לידי ביטוי באמצעות שיח שוטף על סוגיות ביטחוניות מגוונות ובעלות אינטרס לשני הצדדים. צה"ל רוצה לסכל טרור באשר הוא, בעוד המנגנונים מעוניינים לשמור על יציבות ביטחונית, במיוחד שתמיד יהיה כוח צבאי כמו צה"ל שיהיה מסוגל לסכל את תשתיות הטרור של חמאס המאיימות על הרשות הפלסטינית.

שני הצדדים, הפלסטיני והישראלי, יודעים כי ללא התיאום הביטחוני המציאות בגדה המערבית תראה אחרת לגמרי במובנים רבים. מדובר בהרבה יותר מאשר להחזיר לידי קציני המנהל האזרחי אזרחית ישראלית מאזור המרכז שנכנסה לשכם, ולא בטעות, לעשות קניות בזול ונחשפה על ידי שוטרים פלסטינים אחרי שחנתה באדום לבן, או במשפחה שטעתה בדרכה ונכנסה לטול כרם כי ניווטה לא כמו שצריך ועוד רגע עלולים היו לעשות בהם לינץ'. גם במקרה בו נכנס בשוגג רכב צבאי לכפר פלסטיני עוין במיוחד עמדו שוטרים פלסטינים חוצץ. מעת לעת הם גם מאתרים ומוסרים לישראל אמצעי לחימה גנובים מצה"ל, או כלי טיס זעירים שהתרסקו כתוצאה מתקלות טכניות.

עוד באותו נושא

תקרית בשכם: לוחמים זיהו אנשי ביטחון פלסטינים כמחבלים - ופתחו באש

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא התיאום הביטחוני המציאות בגדה המערבית תראה אחרת לגמרי. שכם, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלו הן רק דוגמאות לכך שהתיאום יציב, שריר וקיים למרות האיומים שעולים ויורדים על ידי ראשי הרשות הפלסטינית להפסיק אותו. עדיף אולי לא להרחיב עד כמה שיתוף הפעולה הוא חיובי ורחב וכי שני הצדדים מפעילים מאמץ כביר להותיר אותו בצללים.

בכל זאת, האירוע מחזיר שוב את שאלת הרגישות וחשיבות התיאום הביטחוני. בצה"ל נוקטים במשנה זהירות ולא ממהרים לעדכן את המנגנונים הפלסטיניים על אופי הפעילות בשטח בשליטתם מבעוד מועד. זאת אלא אם מדובר באירוע משמעותי כמו אבטחת מתפללים בקבר יוסף, אז ניתן לראות היטב כיצד השוטרים הפלסטינים מתקפלים ולא מסיירים בצירים המרכזיים כדי למנוע חיכוך. לפני מעצרים הסיפור הוא אחרת לגמרי בשל החשש כי אם יעבור מידע מקדים לפלסטינים הוא יודלף לגורמים עוינים וכבר היו דברים מעולם. למרות זאת, כלל הבכירים במערכת הביטחון יצהירו כי יש לשמר את התיאום הביטחוני עד כמה שניתן במגבלות האינטרסים הביטחוניים של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully