וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצרפת מציינים 75 שנה לפלישה לנורמנדי: "רגע מכריע נגד הברבריות הנאצית"

6.6.2019 / 14:45

מקרון, טראמפ ומיי חלקו כבוד עם ותיקי הקרב נגד הגרמנים שהחל ב-6 ביוני 1944, והודו על ההקרבה הגדולה שלהם. מקרון הודה לארה"ב על ההקרבה שלה, וטראמפ שיבח את החיילים שנפלו "למען החירות". מיי: "אם אפשר לומר על יום אחד שהוא הכריע גורלות של הדורים הבאים, זהו היום"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שורת אירועים מתקיימת היום (חמישי) ברחבי צרפת לציון 75 שנה לפלישה לנורמנדי בהשתתפות מנהיגים מהעולם, בהם הנשיא עמנואל מקרון, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

בטקס בבית הקברות לחיילים אמריקנים בקולוויל-סור-מר, הסמוכה לחוף אומהה - אתר הנחיתה - אמר טראמפ כי הם היו "בין האמריקנים הגדולים ביותר שיחיו אי-פעם". לדבריו, עשרת אלפים איש הקריבו את עצמם ביום הפלישה לא רק למען חבריהם לנפש וארצותיהם, אלא גם "למען החירות". נשיא ארצות הברית הוסיף כי האדמה ששוחררה על ידי בעלות הברית "הוחזרה לציביליזציה".

מקרון אמר כי "צרפת לא תשכח" את ההקרבה שלהם למען החופש של ארצו. "בשמה של ארצי, אני רוצה להגיד לכם תודה", אמר נשיא צרפת בפני וטרנים ובני משפחות החללים. הוא אמר את הדברים באנגלית, וותיקי הקרבות שהיו בטקס נעמדו ומחאו כפיים. נשיא צרפת שיבח את ארצות הברית על כך "שארצות הברית מוכיחה את גדולתה כשזה מגיע למאבק על ערכים אוניברסליים".

לקריאה נוספת על האירועים
המלכה וטראמפ בטקס לציון 75 שנה לנורמנדי: "למען החירות"

דונלד טראמפ, מלניה טראמפ, עמנואל מקרון ובריג'יט מקרון בבית הקברות של חיילים צבא ארצות הברית שנהרגו בנורמנדי במסגרת אירוע לציון יום השנה ה- 75 בצרפת, 6 ביוני 2019. רויטרס
טראמפ ומקרון עם רעיותיהם בטקס בנורמנדי, היום/רויטרס

בעיירה ביו, הראשונה ששוחררה על ידי בעלות הברית, התכנסו וטרנים ומשפחותיהם בקתדרלה העתיקה בהובלת אנשי דת בריטים וצרפתים. בקהל נכחו יורש העצר הבריטי, הנסיך צ'ארלס וראשת הממשלה מיי. הקרדינל מארק אולה העביר מסר מהאפיפיור פרנציסקוס שבו אמר כי הפלישה לנורמנדי הייתה "מכרעת במאבק נגד הברבריות הנאצית" והוא חלק כבוד עם אלו "שוויתרו על חייהם למען החירות והשלום".

עוד באותו נושא

היום הארוך ביותר: 75 שנים לפלישה לנורמנדי

לכתבה המלאה
נשיא צרפת, עמנואל מקרון וראשת ממשלת בריטניה תרזה מאיי במהלך יום השנה ה- 75 לנורמנדי, צרפת 6 ביוני 2019. רויטרס
חנכו אנדרטה חדשה. מקרון ומיי, היום/רויטרס

מוקדם יותר אמרו מקרון ומיי "תודה" לוותיקי הדי-דיי ולאלו שנהרגו במתקפה ההיסטורית. "אם אפשר לומר על יום אחד שהוא הכריע את גורלם של הדורות הבאים, בצרפת, בבריטניה, באירופה ובעולם, היום הזה יהיה 6 ביוני, 1944", אמרה מיי בטקס שהתקיים בוור-סור-מר, שם נחנכה אנדרטה חדשה עם שמותיהם של אלפי חיילים שנהרגו תחת הפיקוד הבריטי לאחר הפלישה והקרבות שהחלו אחריה. "המילים היחידות שיש לנו - הן תודה". מקרון הודה לווטרנים ולכל מי שנהרג "כדי שצרפת תוכל להיות חופשית שוב".

רבים חוששים כי ההקרבה שנעשתה בפלישה לנורמנדי, שכונתה מבצע אוברלורד, הולכת ונשחקת. לכן, הם נאספו לאורך חופי הנחיתה בנורמנדי, כשהם אוחזים בדגלים, בוהים בגלים או חושבים על החיילים הראשונים שנחתו על החוף אל תוך מטחי האש של הנאצים.

בית קברות לנופלי צבא ארה"ב בנורמנדי, צרפת  6 ביוני 2019. רויטרס
בית קברות לחללים אמריקנים בנורמנדי, היום/רויטרס

ריצ'רד קלפ, חייל לשעבר בצבא ארצות הברית בן 44 ובעלי חנות מחשבים כיום בקרוליינה הצפונית, אמר בטקס כי "אם אתה שוכח את ההיסטוריה, היא תשוב על עצמה". מייק קונור, יצרן משאיות בן 43 מקנטקי, נשא תמונה בשחור ולבן של אחיו של סבו, ג'ון קונור, שלחם בקרב על הבליטה, שהחל בסוף 1944. ארנולד אומיט, בן 52 מאריזונה, תיאר את ההערכה של "דור שלם" לחיילים ששחררו את היבשת מהרודנות הנאצית.

זיגריד פלאטה נסע מאוסלו בג'יפ מ-1942 כדי לכבד את זכר החיילים שמתו בפלישה. פיליפ ואן הק, מבלגיה, אמר כי מסעו לחופים השלווים כיום של נורמנדי הוא "מאמץ קטן כדי לתת מחווה".

(עדכון ראשון: 10:45)

לוחם לשעבר ממתין לתחילת הטקס לזכר קורבנות נופלי צבא ארה"ב בנורמנדי, צרפת 6 ביוני 2019. רויטרס
וטרן בטקס לזכר קורבנות צבא ארה"ב, היום/רויטרס
נשיא צרפת, עמנואל מקרון וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי במהלך יום השנה ה- 75 לנורמנדי, צרפת 6 ביוני 2019. רויטרס
נשיא צרפת, עמנואל מקרון וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי במהלך יום השנה ה- 75 לנורמנדי, צרפת 6 ביוני 2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully