וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכה וטראמפ בטקס לציון 75 שנה לנורמנדי: "למען החירות"

מנהיגים מכל העולם השתתפו באירועים לציון הפלישה המכרעת לצרפת ב-1944, שציינה את השלב הסופי במלחמת העולם השנייה. אליזבת פנתה באופן אישי לווטרנים, ומיי אמרה כי "יש לנו חוב אליהם"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אליזבת מלכת בריטניה ומנהיגי העולם, בהם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, השתתפו היום (רביעי) בטקס לציון 75 שנה לפלישה לנורמנדי שהייתה אחד השלבים המכריעים במלחמת העולם השנייה. המלכה הביעה תודה אישית ולא שגרתית בפני החיילים ששרדו את המלחמה. "אני גאה להיות אתכם היום", אמרה אליזבת בת ה-93, ששירתה כמכונאית רכב במלחמת העולם השנייה. היא שיבחה את מאות אלפי החיילים שהשתתפו במבצע "למען החירות".

המלכה, הנסיך צ'ארלס, טראמפ ונשיאים וראשי ממשלות מחאו כפיים לווטרנים, שלבשו מעילים עם מדליות כבדות בזמן שעמדו על במה ענקית בפני משמר כבוד אחרי הקרנה של סרט על הנחיתה האמפיבית הגדולה ביותר בהיסטוריה.

"לכולנו היה תפקיד לשחק - לא הייתי עצבני - הייתי חרד כמו כל אחד אחר", סיפר ברט אדווארדס, שנזכר בתפקידו כמלח בספינת חיל הים המלכותי "בלונה". לדבריו, "זה משהו שקורה פעם בחיים, גורם לך להיות גאה על שלקחת חלק בכך".

לקריאה נוספת בנושא:
ארוחה עם המלכה וריב עם ראש עיריית לונדון: טראמפ מבקר בבריטניה
יחסים מיוחדים: אפילו טראמפ לא יצליח להרוס את ברית הדמים עם בריטניה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, רעייתו מלאניה והמלכה אליזבת' במהלך אירוע לציון לציון יום השנה ה- 75 לנורמנדי, פורטסמות' 5 ביוני 2019. רויטרס
טראמפ והמלכה באירועים בפורטסמות', היום/רויטרס

אל טראמפ, שלו זהו יומו האחרון בביקור בבריטניה, הצטרפו ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ובכירים מעשר מדינות נוספות.

"בזמן שאנו מתאחדים כדי לחלוק כבוד למי שהאומץ וההקרבה שלהם בחופי נורמנדי היוו נקודת מפנה במלחמת העולם השנייה, אנחנו נשבעים שלעולם לא נשכח את החוב שיש לנו להם", אמרה מיי. "הסולידריות והנחישות שלהם למען ההגנה על החירות שלנו הוא שיעור לכולנו".

הפלישה החלה ב-6 ביוני 1944, כש-150 אלף חיילים מבעלות הברית יצאו מנמל פורטסמות' כדי להתחיל את המתקפה האווירית, היבשתית והימית בנורמנדי, שבסופו של דבר הסתיימה בשחרור מערב אירופה בידי הנאצים. במקביל, הסובייטים לחמו בגרמניה במזרח והתקדמו בחזית שנייה שנפתחה שלוש שנים קודם לכן.

אירוע זיכרון לציון 75 שנה לפלישה אל נורמנדי, פורטסמות', בריטניה, 5 ביוני 2019. רויטרס
אלפים נהרגו בעת הפלישה. טקס היזכרון בנורמנדי, היום/רויטרס

הפלישה, שכונתה מבצע "אוברלורד", הונהגה על ידי הגנרל דווייט אייזנהאוור, בהשתתפות 7,000 ספינות וכלי שיט לאורך 80 ק"מ של החוף הצרפתי.

"לפני 75 שנה, ביום חמישי, פטריוטים אמריקנים ובריטים אמיצים יצאו מהאי הזה אל הקרב החשוב ביותר בהיסטוריה", אמר אתמול טראמפ במסיבת עיתונאים בלונדון. "הם הסתערו וסיכנו הכול כדי להגן על עמינו ולהבטיח שארצות הברית ובריטניה יישארו חופשיות לנצח".

16 מדינות שלחו נציגים לאירועי הזיכרון והן הסכימו על הצהרה שבה הן "מבטיחות שהזוועה הבלתי-תתואר מאותן שנים לעולם לא תחזור". עוד הן הצהירו: "נפעל בתקיפות, באומץ ובנחישות, על מנת להגן על עמינו מפני איומים על הערכים שלנו והאתגרים לשלום וליציבות".

באירועים תיערך הופעה בת שעה שתשחזר את הפלישה, ובשעות הערב יצאו כ-300 וטרנים, כולם בני 90 ומעלה כיום, בהפלגה מיוחדת מפורטסמות'. הם ישובו על עקבות המסע שהם עשו ב-1944 דרך התעלה, בליווי כלי שיט של חיל הים המלכותי ומטוס קרב מדגם "ספיטפייר" מתקופת המלחמה. במקביל, בנורמנדי ישחזרו כוחות בריטיים וצרפתיים את הנחיתה על החוף, כשמחר יתקיימו אירועים נוספים בצפון צרפת.

האירוע מסמל את סוף ביקורו הסוער של טראמפ בבריטניה, שלוו בעימותים מילוליים עם פוליטיקאים מקומיים, התערבות בהליך הברקזיט והפגנות במחאה על מדיניותו. במהלך הביקור, נשיא ארצות הברית שיבח את בעלת הברית החשובה בריטניה ואמר כי הקשרים שנוצרו במלחמה יצרו את "הברית הצבאית הגדולה ביותר שהעולם ידע אי-פעם".

בנוסף לכך, הוא קרא לחברות נאט"ו להגדיל את ההוצאות על תקציב ההגנה שלהן, ואמר כי אין להן ברירה אלא לעמוד ביעד של הברית - 2% מהתמ"ג. טראמפ מרבה להתלונן על כך שגרמניה ומדינות אחרות לא עושות די כדי להקל על הנטל שעל כתפי ארצות הברית. בריטניה היא אחת מחברות נאט"ו הבודדות שכן עומדת ביעד הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully