וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לימין הקיצוני: השמאל בדנמרק ניצח בבחירות ויקים את הממשלה הבאה

6.6.2019 / 10:01

מטה פרדריקסן, מנהיגת הסוציאל-דמוקרטים בת ה-41, צפויה להיות רה"מ הצעירה ביותר אי-פעם במדינה. זאת אחרי שהציבור מאס בצעדי הצנע של הימין, ואימוץ קו נוקשה נגד הגירה. הלאומנים איבדו יותר מחצי מהמושבים והירוקים התחזקו. "הבחירות היו על מדינת הרווחה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

גוש השמאל בדנמרק רשם אתמול (רביעי) ניצחון בבחירות לפרלמנט, כחלק מהגל ששוטף את מדינות סקנדינביה בשנה האחרונה. מנהיגת הסוציאל-דמוקרטים מטה פרדריקסן בת ה-41 צפויה להרכיב את הממשלה הבאה במקום ראש הממשלה היוצא מהימין לארס לוקה ראסמוסן. היא תהיה ראש הממשלה הצעירה ביותר אם אכן תצליח להרכיב קואליציה.

ההצבעה מבשרת על קאמבק של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אחרי שני עשורים של רפורמות כלכליות ליברליות שצמצמו את מדינת הרווחה שאותה גיבשה לאורך המאה ה-20. גוש השמאל קיבל 96 מושבים לעומת 79 של המפלגה הליברלית השלטת ושל מפלגות אחרות בימין.

מפלגת העם הדנית מהימין הקיצונית, שתמכה בממשלת המיעוט האחרונה של הימין-מרכז, איבדה את כוח המשיכה שלה אחרי שמרבית מפלגות המיינסטרים תמכו במדיניות נוקשה יותר נגד הגירה.
ב-2015, בשיא משבר ההגירה, היא קיבלה 21.1% מהקולות, ואילו השנה היא צנחה ל-8.7% בלבד. מנגד, מפלגת הימין הקיצוני החדשה "שטראם קורס" (קו נוקשה), שרצה לגרש מאות אלפי מוסלמים מדנמרק, לא השיגה שום מושב בפרלמנט.

לקריאה נוספת
דיווח: סין סייעה לסעודיה לפתח את תכנית הטילים שלה

ראשת הממשלה הנכנסת של דנמרק, מטה פרדריקסן לאחר היבחרה, 
קופנהגן, דנמרק 5 ביוני 2019. רויטרס
צפויה להקים ממשלת מיעוט. פרדריקסן בנאום הניצחון/רויטרס

ראסמוסן, שהחזיק בתפקיד מאז 2015 אחרי כהונתו הראשונה, בין 2009 ל-2011, אמר אתמול בערב כי הוא יכריז היום על התפטרות ממשלתו בפני המלכה מרגרוט. פרדריקסן משכה מצביעים עם הבטחתה להגדיל את הוצאות הרווחה אחרי שנים ארוכות של צעדי צנע, במקביל לעמדה תקיפה נגד ההגירה.

מודל מדינת הרווחה הנורדית משמש תו תקן עבור מנהיגי שמאל ברחבי העולם במשך שנים, כולל למועמד הדמוקרטי ברני סנדרס, המתמודד על יצוג המפלגה בבחירות לנשיאות ארצות הברית. הוא ציין בעבר את דנמרק כדוגמה לחזון שלו עבור עתיד אידיאלי לאמריקה. עם זאת, הזדקנות האוכלוסייה וצמצום כוח האדם אילצו את המדינות באזור לצמצם את ההוצאות הנדיבות שלהן על הציבור.

"אלו היו בחירות על מדינת הרווחה, ורצון הבוחרים ברור לחלוטין. מעתה והלאה, נשים את הרווחה בראש סדר העדיפויות בדנמרק", אמרה פרדריקסן בנאום ניצחון אחרי הכרזת התוצאות. היא תנסה להקים ממשלת מיעוט, אולם היא עשויה להתקשות לקבל תמיכה ממפלגות אחרות בשמאל בשל מדיניות המפלגה נגד הגירה. זו כוללת איסור על לבישת בורקות וכיסויי גוף אסלאמיים אחרים בציבור, ו"חוק התכשיטים" המאפשר למשטרה להחרים נכסים של פליטים כדי לממן את שהותם במדינה.

עוד באותו נושא

בצרפת מציינים 75 שנה לפלישה לנורמנדי: "המילים היחידות – תודה"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת דנמרק היוצא, לארס לקה ראסמוסן מגיב לתוצאותל ההפסדר בבחירות קופנהגן, דנמרק 5 ביוני 2019. רויטרס
יכריז על התפטרות הממשלה בפני המלכה. ראסמוסן, אתמול/רויטרס

שתי מפלגות שמאל - מפלגת העם הסוציאליסטית והמפלגה הסוציאל-ליברלית - יותר מהכפילו את התמיכה בהן, אחרי שרצו על מצע של מדיניות הגירה מרוככת יותר ונקיטת צעדים נגד ההתחממות הגלובלית. זאת כחלק מהגל ביבשת שראה את הירוקים מתחזקים משמעותית בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר.

אזרחים רבים בדנמרק, שבה בדומה למדינות אחרות בסקנדינביה גובה המסים בה הוא מהגבוהים ביותר בעולם על מנת לממן את מערכת הרווחה, חוששים כי צעדי צנע נוספים היו שוחקים עוד יותר את שירותי הרפואה, החינוך והפנסיות החינמיים שנתפסו תקופה ארוכה כמובנים מאליהם.

הצמיחה הכלכלית בדנמרק הייתה גבוהה בעשור החולף בהשוואה לממוצע באיחוד האירופי, ועתה היא מצטרפת לפינלנד ולשבדיה, שגם בהן הצליחו הסוציאל-דמוקרטים להקים ממשלות מוקדם יותר השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully