וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הגאווה בירושלים: 49 נעצרו ועוכבו בחשד לשיבוש האירוע

כ-15 אלף השתתפו במצעד הגאווה בבירה מול הפגנת נגד בתמיכת רבנים בכירים ותחת אבטחה כבדה. מפקד המחוז אמר כי על פי ההערכה אחד החשודים ניסה להיכנס למתחם כשלגופו סכין. שר המשפטים אוחנה התקבל בקריאות "בושה" ועזב. אביה של שירה בנקי: "צועדים לעידוד הסובלנות"

בווידאו: אביה של שירה מבהיר כי הם צועדים לזכרה ועל מנת לעודד מתינות וסבלנות/צילום: רוני כנפו, עריכה: ליר שפיגלר

מצעד הגאווה בירושלים - כל העדכונים

  • כ-15 אלף בני אדם השתתפו במצעד הגאווה בבירה
  • סכין נמצאה על חשוד בסמוך לאירוע; 49 חשודים נעצרו ועוכבו
  • שר המשפטים אוחנה התקבל בקריאות "בושה" ועזב את המקום
  • רוב הרחובות שנחסמו לאורך המסלול נפתחו מחדש לתנועה

כ-15 אלף בני אדם השתתפו היום (חמישי) במצעד הגאווה בירושלים, בצל האמירות נגד קהילת הלהט"ב ותחת אבטחה כבדה של המשטרה. לראשונה, האירוע בבירה פתח את חודש הגאווה והקדים את המצעד המתקיים בתל אביב. הצועדים קראו בין היתר "כולנו נולדנו פה שוות, גם אם יש לי שני אבות, כולנו נולדנו פה שוות גם אם יש לנו שתי אמהות", ונושאים שלטים עם הכיתוב "נאבקים לשוויון", "שוויון עכשיו" ו"סמוטריצ'סטן זה כאן".

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיע למצעד והתקבל בקריאות "בושה" על רקע אי-תמיכתו בחקיקה למען הקהילה הגאה בכנסת האחרונה. לבסוף הובהל השר מחוץ למתחם מלווה במאבטחים. השר קרא לעבר המפגינים: "חשוב שאתם פה נמצאים על אף המחאה נגדי". פוליטיקאים נוספים התייצבו באירוע, בהם ח"כ יאיר לפיד, יו"ר מרצ תמר זנדברג וח"כ עידן רול (כחול לבן) ועופר כסיף (חד"ש-תע"ל).

משעות הבוקר 49 בני אדם נעצרו ועוכבו לחקירה בחשד לשיבוש המצעד. במשטרה נערכו ל-30 אלף משתתפים והציבו כ-2,500 שוטרים לאבטחת האירוע, שנחשב לרגיש. זמן קצר לפני תחילת המצעד שוטרים סמוים הבחינו באדם שעורר את חשדם. בחיפוש על גופו נמצא סכין שהוסלקה בכליו ובהמשך סירב להזדהות ונעצר. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, ציין כי ההערכה היא שהחשוד ניסה להיכנס למתחם. "אותנו פחות מדאיג המפוקחים עליהם אנחנו יודעים, אלא מי שאנחנו לא יודעים עליהם", אמר.

עוד בנושא:
"היסטוריה בת"א": זוגות מקהילת הלהט"ב נישאו בחתונה הגדולה בישראל
הוסר שילוט בי-ם נגד להט"ב לקראת מצעד הגאווה; נדחתה עתירת היוזמים
רבנים קוראים להפגין נגד מצעד הגאווה בי-ם: "הורסים את הטהרה"

מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון

מפקד המחוז ציין כ-48 חשודים נוספים שתככנו לשבש את המצעד נעצרו החל משעות הבוקר. לדבריו, "נעצרו חשודים עם גז פלפל וחשודים שהתכוונו להפריע לצועדים. נערכנו עם אלפי שוטרים לאפשר את האירוע הזה, היו איומים. אנחנו בעיצומו של האירוע ומאפשרים למשתתפים לצעוד".

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, הגיע לחפ"ק המשטרה בגן העצמאות יחד עם ממלא המקום המפכ"ל מוטי כהן ומפקד המחוז. השר אמר כי "משטרת ישראל השקיעה כוחות ומשאבים חסרי תקדים כדי להבטיח את בטחון משתתפי המצעד. התרשמתי שההיערכות המודיעינית והמבצעית היא ברמה הגבוהה ביותר ושהופקו כל לקחי העבר".

המשתתפים צעדו דרך הרחובות קרן היסוד, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן ישראל ועד לגן העצמאות - שם נערכת עצרת הסיום. מהמשטרה נמסר כי כל הרחובות שנחסמו נפתחו מחדש לתנועה, פרט למנשה בן ישראל, הלל ואגרון.

השר לבטחון הפנים ארדן ביקר בחפ"ק המשטרה  במצעד הגאווה ועמד  על היערכות הכוחות וסידורי האבטחה בירושלים, 6 ביוני 2019. אתר רשמי
השר ארדן בחפ"ק המשטרה בירושלים, היום/אתר רשמי

במקביל בכניסה לירושלים התקיימה הפגנת מחאה נגד המצעד בתמיכת רבנים בכירים. ראש ישיבת מצפה רמון, הרב צבי קוסטינר, אמר: "משפחה חד הורית? מי נתן להם את האישור לשטויות האלה? זו דיקטטורה". חבר הכנסת היחיד שהגיע הוא מוטי יוגב (איחוד מפלגות הימין) והוא הח"כ הראשון שמשתתף בהפגנה מאז שהחלה לפני כארבע שנים ביוזמת קבוצות חרד"ליות בציונות הדתית.

"שנאמר אבא, אמא ילדים, זו האחריות", אמר ח"כ יוגב. "זו הנורמליות והטבעיות של החיים. דורות על דורות של אבא, אמא וילדים. אלה החיים הטבעיים. אנחנו כעם במדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית, שני עמודים איתנים, וחובתנו ושליחותינו לחזק את חוסן המשפחה בישראל".

מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון

אורי בנקי, אביה של שירה שנרצחה לפני כארבע שנים במצעד הגאווה בירושלים, אמר בפתח המצעד כי "שירה הייתה צריכה להיות כמעט בת 20, אבל היא לא, ואנחנו צועדים לזכרה ולעידוד הסובלנות בחברה הישראלית". לדבריו, "סובלנות היא דבר שקל לנו לדרוש מאחרים, וקשה לנו הרבה יותר לקיים בעצמנו. כולם בטוחים שהבעיה שלהם היא החשובה והראויה ביותר, ובלהט שלנו להגן על הזכויות שלנו, אנחנו בקלות רבה מדי רומסים את רגישותם של אחרים".

"אי אפשר להמשיך להטיל אחריות על אחרים", הוסיף בנקי. "אנחנו צריכים לקחת אחריות על הדרך שבה אנחנו מתייחסים האחד לחברו ולעודד אחרים להצטרף לכך. אסור לנצל את חופש הביטוי להסתה".

יו"ר הבית הפתוח, ערן גלובוס, פנה הערב בעצרת בסיום המצעד לשר אוחנה ואמר: "אנחנו מחכים למעשים ולא להבטחות. תודה שצעדת איתנו, עכשיו המבחן האמיתי". גלובוס הוסיף כי " השנאה והקיטוב בין חלקים שונים של החברה הם האיום הגדול ביותר על נשמתה של מדינת ישראל. ואנחנו - הלהט"בים ובני בריתנו - יכולים לתת תשובה ניצחת, לקחת חלק בתיקון עמוק של המדינה הזאת שכל כך יקרה לנו".

הוריה של שירה בנקי ליד מקום הרצחה,מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
הוריה של שירה בנקי מניחים פרחים לזכרה, היום/ניב אהרונסון

לקראת המצעד נתלו בעיר שלטים של תנועת "חזון" שבהם נכתב "אבא ואמא=משפחה". העירייה הורתה ביום שני להסיר אותם, בטענה שתוכן המודעה "עלול לפגוע ברגשותיו של חלק מהציבור המתגורר בירושלים ועל כן אני מנחה על הסרת כל המודעות בתוך שש שעות". אתמול, בג"ץ דחה את בקשת התנועה למנוע את הסרת השילוט - ואף הטיל עליה לשלם הוצאות משפט בסכום של 2,500 שקלים.

סערה נוספת התחוללה סביב דבריו של הרב הראשי של ירושלים, אריה שטרן, שדרש מראש העירייה משה ליאון שלא להניף את דגלי הגאווה לקראת המצעד. במכתב מהחודש שעבר הבהיר כי הוא מודע לכך שלא ניתן למנוע את קיום המצעד בירושלים, ועל כן ביקש שיורה על הסרת דגלי הגאווה "שמכערים את העיר", כלשונו. עוד כתב הרב כי הוא מבקש מראש העיר "לנהוג כחוכמתך כדי להסיר מעלינו את החרפה בייחוד עכשיו בימים הקדושים שבין יום ירושלים לחג השבועות".

בתגובה למכתב, פעילים מקהילת הלהט"ב צבעו את דלת הכניסה לרבנות העיר בצבעי דגל הגאווה והוסיפו את הכיתוב "ואהבת לרעך כמוך".

מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון

האבטחה השנה הייתה הדוקה במיוחד לאחר שבשנה שעברה הצליח אחד מהגורמים המפוקחים בידי המשטרה להיכנס לתוואי המצעד ואף לעלות לבמת האירוע. המשטרה ביקשה מהצועדים להגיע עם תעודות זהות על מנת למנוע את כניסתם של עשרות המפוקחים - אזרחים שמפעילותם עולה חשש למהלכו התקין של המצעד. ראש אגף המבצעים במחוז ירושלים, סגן-ניצב שלומי בכר, הבהיר כי "לא נבקש מכל אחד, אבל מי שיעורר חשד או יהיה דומה לאחד מעשרות המפוקחים שבידינו, יידרש להציג תעודה מזהה". כמו כן, התקיים בידוק קפדני בבתי עסק והמלונות שלאורך תוואי המסלול.

גם במד"א נערכו למצעד ולאורך כל מסלול המצעד נפרסו צוותים הכוללים עשרות אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ורכבי הצלה. מנכ"ל מד"א, אלי בין, מסר כי "צוותי מגן דוד אדום במרחב ירושלים ערוכים למצעד הגאווה בעיר, בתיאום מלא עם כלל כוחות הביטחון והגורמים הרלוונטיים. זאת, על מנת לתת מענה רפואי מהיר ומקצועי על פי הצורך. אני קורא למשתתפי המצעד לא להסס לפנות לחובשים והפרמדיקים של מד"א הפרוסים בשטח".

(עדכון ראשון: 22:23, 5/6)

דב מורל במצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון
שר המשפטים אמיר אוחנה במצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
שר המשפטים אוחנה מגיע למצעד, היום/ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפקד מחוז י-ם דורון ידיד בגן הפעמון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
יאיר לפיד ועידן רול במצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
לפיד ורול במצעד הגאווה בירושלים, היום/ניב אהרונסון
מפת חסימות - מצעד הגאווה בירושלים. מערכת וואלה! NEWS
מפת חסימות - מצעד הגאווה בירושלים/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully