וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחמה ריבלין הובאה למנוחות בהר הרצל: "עכשיו חזרת הביתה"

אשת הנשיא נטמנה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל אחרי שאלפים חלפו על פני ארונה. ריבלין נפרד מרעייתו בנשיקה, נשא תפילת קדיש וספד לה בקול שבור: "כל הארץ אהבו אותך". הסופר חיים באר: "אישה אצילית שלא היה בה קו של זיוף". הבת ענת: "היא סבלה, אבל מצאה כוח להמשיך"

נחמה ריבלין הובאה למנוחות בהר הרצל/צילום: לע"מ

הלווייתה של נחמה ריבלין, רעייתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין, התקיימה היום (רביעי) בהר הרצל בירושלים. ריבלין הודה לה בהספדו "על האהבה, הזוגיות, המשפחה ועל כך שהיית תמיד איתי, על היד התומכת, ועל זה שזכיתי להיות בן זוגה של רעיית נשיא מדינה".

במהלך ההלוויה הוקראו פרק תהילים מפי הרב בני לאו, תפילת אל מלא רחמים מפי החזן הצבאי הראשי שי אברמסון וכן תפילת קדיש מפי הנשיא ריבלין. את דברי הפרידה נשאו ריבלין, בתו ענת והסופר חיים באר. כמו כן, הזמרת רונה קינן ביצעה את השיר "מבול" והזמר אלון עדר ביצע את השיר "אהובתי שלי לבנת צוואר".

לקריאה נוספת:
נחמה ריבלין תובא למנוחות: "אישה צנועה, נוחי על משכבך בשלום"
"ידעה לראות כל אחד": נחמה ריבלין לא נתנה לבית הנשיא לשנות את חייה

נשיא המדינה ראובן ריבלין בהלווית רעייתו נחמה בחלקת גדולי האומה הר הרצל, 5 ביוני 2019. פלאש 90, הדס פרוש, פול צלמים
ריבלין סופד לרעייתו, היום/פול צלמים, פלאש 90, הדס פרוש
הלוויתה של נחמה ריבלין רעיית נשיא המדינה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, 5 ביוני 2019. פול צלמים
ריבלין בהלוויה בהר הרצל, היום/פול צלמים

ריבלין פתח את נאומו בפניית "נחמה, נחמה שלי" כשקולו נשבר. "קמתי הבוקר, את יודעת שלא הצלחתי לישון", אמר ריבלין. "הסתכלתי בתאריך המוכר כל כך. 5 ביוני. מאמי, יום הולדת שמח. כן. יום הולדת עצוב".

"לפני כמה שבועות בבית החולים כבר התחלת לשאוג", הוא סיפר. "ביקשת שאחזיר אותך הביתה. היום, נחמה, שבת הביתה. קרוב כל כך לבית שלנו. קרוב לעציצים שטיפחת. קרוב לנוף. קרוב ליער שבפיך היה מחסן התבלינים. קרוב לשבילים ולשרכים בהם אהבנו והלכנו".

"נולדת בימים שאחרי מלחמת העולם השנייה", אמר הנשיא. "הורייך, חלוצים מאוקראינה ממקימי מושב חרות, איבדו את משפחתם שואה וראו בך את תקוותם ונחמתן. נחמה, כך קראו לך. היית ילדת הכפר. ילדת הטבע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה וחברת הכנסת מירי רגב בהלווית רעיית הנשיא נחמה ריבלין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, 5 ביוני 2019. פול צלמים
הלוויתה של ריבלין, היום/פול צלמים
מסע הלוויתה של אשת הנשיא נחמה ריבלין בחלקת גדולי האומה הר הרצל, 5 ביוני 2019. מאיה הורודניצ'אנו
ארונה של ריבלין בהר הרצל, היום/מאיה הורודניצ'אנו

ריבלין הוסיף: "כשהכרתי אותך חשבתי לפעמים שעשיתי לך עוול שכן אולי אני עירוני מדי, ירושלים. מהר מאוד למדתי ממך שלפשר לגלות את האדמה גם בירושלים".

"הנפש העשירה שלך, יקירתי, לא ידעה מנוח", המשיך. "עולם האימהות נפתח בפנייך. בכל סיקור בחול ידעת כבר על איזה מוזיאון לא תוותרי בשום אופן ואיזו יצירה את חייבת לראות. לעתים גם ניסית למלט אותו מהטקסים המשעממים וקבלות הפנים ולגרור אותי למוזיאון הקרוב".

לדברי ריבלין, "אף פעם לא רצית להיות באור הזרקורים אלא הבנת שכאשת נשיא המדינה יש לך תפקיד וקיבלת אותו על עצמך. ובחרת לתמוך בילדי החינוך המיוחד, לעמוד תמיד לצדן של נשיםף וזאת מבלי להיות פמיניסטית מופגנת, לטפח סופרים, ויהודים וערבים היו בעיניך קודם כל אנשים. ועם זאת, לא הייתה ציונית אדוקה יותר ממך. כל הארץ אהבו אותך".

הלוויתה של נחמה ריבלין רעיית נשיא המדינה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, 5 ביוני 2019. פול צלמים
ההלוויה בהר הרצל, היום/פול צלמים
הלוויתה של נחמה ריבלין רעיית נשיא המדינה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, 5 ביוני 2019. פול צלמים
ריבלין בהלוויה, היום/פול צלמים

"נחמה אהובתי", אמר הנשיא בסיום דבריו. "אני מתקשה להאמין שלו דברי פרידה. אני בטוח שעוד אחפש אותך בלילות ובימים גם. מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה. וכל נהרות העולם לא ישטפוה. נוחי בשלום על משכבך".

הסופר חיים באר אמר בהספדו כי ריבלין הייתה "אישה אצילה, אותנטית ויקרה שנקשרו לראשה כתרים מעוררי כבוד. על חלקת הקבר הטרייה אני מבקש להניח מעין פרחי בר אחדים שהיא כל כך אהבה. כמה שברי זכרונות מהיכרותנו וידידותנו שהמכנה המשותף שלהם היא אהבת העברית, הספרות והתרבות". הוא הוסיף כי "אי אפשר היה שלא להתאהב באשה הישרה שלא היה בה קו של זיוף".

הבת, ענת ריבלין, אמרה: "אמא שלי לא מתנחמדת. כישוצאות ממנה מילות חיבה, אנחנו יודעות וידועים שהרווחנו אותן במעשה שיש בו מידה רבה של אנושיות, ובעיקר אם יש בו חמלה". היא הוסיפה כי "אמא שלנו יודעת על המחלה כבר 12 שנים. בשנים אלה, התרבו האנשים שרצו למצוא את הפרח הנדיר שישאיר אותה איתנו. היא סבלה מאוד, אבל מצאה כוח להמשיך בדרך".

נחמה ריבלין. לשכת העיתונות הממשלתית
נחמה ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית
הלוויתה של נחמה ריבלין רעיית נשיא המדינה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, 5 ביוני 2019. פול צלמים
ההלוויה בהר הרצל, היום/פול צלמים

לדבריה של ענת, "אנחנו במשפחה למדנו להנות מהדברים הפשוטים - מזריחה ליום חדש, מהשקיעה, והצבעים העזים שראינו במרפסת, בנוף הרים. מפריחת פרח ועציץ שמטפחים בנאמנות, ולא שוכחים להשקות, וגם מהנבילה".

אלפים חלפו על פני ארונה של ריבלין

מוקדם יותר הוצב ארונה בתיאטרון ירושלים על מנת לאפשר לציבור הרחב לחלוק לה כבוד אחרון בטרם תובא למנוחות. הנשיא ריבלין אמר לצד ארונה של רעייתו כי הוא "מודה לכל הציבור על היחס לאישה הנפלאה הזו".

בין החולפים על פני הארון, גם שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, שסיפר כי הגיע לכבד את זכרה. "התרשמתי מהצניעות שלה", אמר. לילי איילון, תושבת ירושלים, הגיעה אף היא כדי לחלוק כבוד אחרון. "האישה הזו הייתה דוגמה עבורי", אמרה. "אשתו של מנהיג ודוגמה לעם, זה מה שהיא הייתה בשבילי. בטח כשהיא טיפלה בילדים בסיכון ועזרה להם. היא הייתה ליידי ואישתו של מנהיג". אודליה שיגריס מתל אביב הסבירה כי החליטה לעלות לבירה מתוך תחושת 'אזרחות הגונה'. "אני חושבת שנחמה היא מודל לחיקוי", אמרה. "היא משרה רוגע ושלווה לעם ישראל, עשתה המון, נגעה בלבבות ועזרה לילדים מוגבלים ולאנשים, עשתה כל מה שאפשר בצנעה וברוגע"

שושנה ברי אישוני, סיפרה על הקשר שהיה בינה לרעיית הנשיא בעבר: "אם היו אומרים לה לפני 20 שנה או עשר שהיא תיקבר בחלקת גדולי האומה ושהארון שלה יוצב בכניסה לתיאטרון היא היתה מתה מצחוק וגם אנחנו יחד איתה. כי זה כל כך לא הסטייל שלה. בן אדם כל כל אוהב חיים. הגיעה לה לחיות יותר. אבל לפחות היא חיה כמו שהיתה רוצה חוץ מהשנים האחרונות שהיו מאוד קשות. היא חיזקה את רובי והיתה לצדו. הם באמת היו זוג לא שגרתי ומרנין לב".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין בעת הגעתו לתיאטרון ירושלים לחלוק כבוד אחרון לרעייתו 5 ביוני 2019. אתר רשמי
הנשיא ריבלין לצד ארונה של רעייתו נחמה, תיאטרון ירושלים, היום/אתר רשמי
קברה של אשת הנשיא נחמה ריבלין בחלקת גדולי האומה הר הרצל, 5 ביוני 2019. פול צלמים
קברה של ריבלין/פול צלמים
שלומי גבאי

שילה דויטש, תושבת ירושלים, אמרה כי לא הכירה את הגברת הראשונה אבל "אני מאוד מעריכה אותה על טוב הלב והצניעות שלה. זה דברים שכמעט נעלמו בישראל. ואני מתאבלת עליה ועל זה. זה עצוב מאוד".

ראפע חלבי, פעיל ליכוד בעבר, הגיע לחלוק כבוד אחרון לרעיית הנשיא מדלית אל כרמל. "נתקלתי בה שלוש פעמים ושוחחנו כמה דקות. היה בלתי נמנע לזהות את זה שהיא בן אדם מעודד, המושיט יד לעזרה, מכוון לחיובי ומוביל חיובי. היה לה לב רחב. אחת השיחות היו על הדרוזים בישראל ועל שילובם במערכות השלטוניות בישראל והיא אמרה לי ללכת לרובי שיעזור והוא באמת עזר בכמה דברים".

רוזה וחיים גופין הסבירו שהחליטו להגיע כי קיבלו רושם שמדובר באישה עצומה ועצמאית. "המשיכה להיות עצמה וצנועה אפילו שהייתה בתפקיד אשת הנשיא וזה בשבלנו מאוד חשוב. לפי מה שאנחנו שמענו וקראנו עליה ועל הקשר שלה עם הנשיא המחשבות שלה הפעילויות שלה בזמן הנוכחי ובקונסטלציה המדינית היו להן השפעה, אפילו אם היא לא אשה פוליטית".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מנשק את ארונה של רעייתו נחמה בהצגת ארונה בתיאטרון ירושלים, 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
משפחת ריבלין לצד ארונה של רעיית הנשיא, היום/שלומי גבאי
קריעת חולצתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין לפני הלווית רעייתו נחמה ריבלין ב-5 ביוני 2019. שלומי גבאי
קריעת חולצתו של ריבלין לפני ההלוויה/שלומי גבאי

"ייצגה את ארצה האהובה בחן ובשיעור קומה"

לבקשת המשפחה, ובהוקרה עמוקה על הליווי והאהבה שהעניקו אזרחי ישראל לנחמה בימי מחלתה, תתאפשר כניסה חופשית לציבור אל שני הטקסים. הנשיא ובני משפחתו יקבלו ביקורי תנחומים בבית הנשיא במועדים הבאים: ביום חמישי בין השעות 10:00-13:00, 16:00-19:00 וביום שישי, בין השעות 10:00-14:00.

מאז נודע דבר מותה של נחמה, פוליטיקאים, אנשי תרבות ומדע ובציבור כולו, ביקשו לשלוח תנחומים למשפחת הנשיא. לדברי האבל הצטרפו גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו מלניה. "אנו שולחים את תנחומינו העמוקים ביותר לנשיא ריבלין ולכלל מדינת ישראל בעקבות פטירתה של הגברת נחמה ריבלין", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "ריבלין ייצגה את ארצה האהובה בחן ובשיעור קומה. נתגעגע אליה יחד עם כל אלו שהכירו אותה".

אינפו - נחמה ריבלין. אתר רשמי
אינפו - נחמה ריבלין/אתר רשמי
הלוויתה של נחמה ריבלין רעיית נשיא המדינה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, 5 ביוני 2019. פול צלמים
ריבלין בהלוויה, היום/פול צלמים

בין מספידיה הרבים של ריבלין, הייתה גם שרי חלבלי, אמו של יאיר שאחת מריאותיו הושתלה ברעיית הנשיא. "נחמה הלכה לעולמה, אישה צנועה כמו יאיר. תנוחי על משכבך בשלום ביחד עם הילד הקסום שלי, עוד חלק הלך ממך ומהלב שלי", אמרה. חלבלי, צעיר בן 19 מרמת גן, טבע למוות בחוף אלמוג שבאילת בחודש מרץ האחרון. איברים נוספים מגופו הושתלו בחולים נוספים שהמתינו להצלת חייהם.

ריבלין נולדה במושב חרות שבשרון בשנת 1945 למנדי ולדרורה קיילה שולמן, ממקימי המושב שעלה על הקרקע בשנת 1930. כשהייתה בת שש אביה הלך לעולמו ואמה נותרה מפרנסת יחידה ועבדה לבד במשק החקלאי שהיו בו פרדס, פרות ועופות. היא למדה בבית הספר התיכון ברופין ולאחר מכן למדה באוניברסיטה העברית תואר ראשון בבוטניקה וגנטיקה ובמקביל השלימה בשנת 1969 גם את לימודיה לתעודת הוראה במדעי הטבע. במשך שנים ארוכות עבדה באוניברסיטה העברית כמזכירה מדעית במכון למדעי החיים עד פרישתה ב-2007.

ארונה של נחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
ארונה של נחמה ריבלין, תיאטרון ירושלים, היום/שלומי גבאי
ארונה של נחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
ארונה של נחמה ריבלין, תיאטרון ירושלים, היום/שלומי גבאי

לקראת סוף שנות ה-60 הכירה את ראובן ריבלין, עורך דין צעיר ויושב ראש קבוצת בית"ר ירושלים בכדורגל והזוג נישא בשנת 1970. לזוג נולדו שלושה ילדים: רן, ענת וריבי.

לאורך שנות פעילותו הפוליטית של בעלה, במועצת העיר ירושלים, בכנסת ובממשלה, נחמה ריבלין שמרה מרחק מחשיפה תקשורתית ולא זכורה התערבות פומבית שלה בעיסוקו כאיש ציבור. לאחר שבני הזוג ריבלין נכנסו למשכן הנשיאות נאותה נחמה להיחשף ולעמוד לעיתים גם בקדמת הבמה. כאשת הנשיא קידמה פעילויות ציבוריות והתמקדה בעיקר בבעלי מוגבלויות, אמנות וחיבור בין האדם ואדמתו, זכר למורשת הוריה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין בהלווית רעייתו נחמה בחלקת גדולי האומה הר הרצל, 5 ביוני 2019. פלאש 90, הדס פרוש, פול צלמים
ההלוויה בהר הרצל, היום/פול צלמים, פלאש 90, הדס פרוש
נחמה וראובן ריבלין. צילום: מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הכירו לקראת סוף שנות ה-60. נחמה ריבלין, ובעלה הנשיא ראובן ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: מארק ניימן
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם חברי הכנסת איימן עודה דב חנין ואחמד טיבי לצד ארונה של רעייתו נחמה עם משפחת בתיאטרון ירושלים, 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
חברי הכנסת הערבים שהגיעו לנחם את הנשיא ריבלין, היום/שלומי גבאי

בשנים האחרונות סבלה ממחלת פיברוזיס ריאתי, מחלת ריאות המקשה על ספיגת החמצן בדם. היא טופלה בבית החולים שערי צדק והמתינה תקופה ארוכה להשתלת ריאה. בגלל מחלה זו נאלצה להסתובב עם מחולל חמצן. לאחר מכן, עברה השתלת ריאה בבית החולים בילינסון, אולם מאז חלה החמרה במצבה ושלושה חודשים לאחר ההשתלה נקבע מותה.


(עדכון ראשון: 14:00)

ארונה של נחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
ארונה של ריבלין, היום/שלומי גבאי
המונים חולקים כבוד אחרון וחלפים על ארונה של נחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
תיאטרון ירושלים, היום/שלומי גבאי
ארונה של נחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
תיאטרון ירושלים, היום/שלומי גבאי
המונים חולקים כבוד אחרון וחלפים על ארונה של נחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
תיאטרון ירושלים, היום/שלומי גבאי
ארונה של נחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
תיאטרון ירושלים, היום/שלומי גבאי
מסע הלוויתה של נחמה ריבלין מתיאטרון ירושלים אל הר הרצל ב-5 ביוני 2019. שלומי גבאי
מסע הלווייתה של ריבלין יוצא לדרך/שלומי גבאי
עמיר פרץ חולק כבוד אחרון לנחמה ריבלין בתיאטרון ירושלים 5 ביוני 2019. שלומי גבאי
תיאטרון ירושלים, היום/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully