וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מזהירה את אזרחיה בצל מלחמת הסחר: "מסוכן לטוס לארה"ב"

משרדי החוץ, התיירות והתרבות שחררו אזהרות מסע בשל "רדיפה משטרתית ומעשי פשע", עם החרפת המתיחות בין המעצמות. בבייג'ינג גם זעמו על ביקורת שהעבירה וושינגטון על מצב זכויות האדם עם ציון 30 שנה לטבח בכיכר טיינאנמן

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

סין פרסמה היום (שלישי) שתי אזהרות מסע לארצות הברית לאזרחיה מפני "רדיפה משטרתית ומעשי פשע", על רקע המשבר המחריף בין המעצמות המצויות בעיצומה של מלחמת הסחר ביניהן. בייג'ינג אמנם לא איימה לצמצם את מספר הטיסות לארצות הברית, אך היא כבר השתמשה בתיירות ככלי נשק בעימותים דיפלומטיים בעבר עם קוריאה הדרומית, יפן והפיליפינים. כל ירידה במספר התיריים הסינים בארצות הברית עלולה להסב של מיליארדי דולרים לכלכלה האמריקנית.

בנוסף לכך, סין הגיבה בזעם לביקורת של ארצות הברית על זכויות האדם השטחה, ביום השנה ה-30 לטבח בכיכר טיינאנמן. אחרי ששר החוץ מייק פומפאו קרא לה לחשוף כמה אנשים נהרגו בדיכוי המחאה הפוליטית נגד המשטר הקומוניסטי, אמרו בשגרירות סין בוושינגטון בתגובה כי זה "עלבון בפני העם הסיני". ממשלת סין מעולם לא חשפה כמה מפגינים נהרגו, והאומדנים נעים מכמה מאות לכמה אלפים.

לקריאה נוספת בנושא
"אלו טנקים זרים": הסמל מכיכר טיינאנמן הושכח על ידי סין
סין: דיכוי ההפגנות בכיכר טיינאנמן היה מוצדק והוביל ליציבות

שוטר מסייר בכיכר טיינאנמן, בייג'ינג, סין, 4 ביוני 2019. רויטרס
שוטר סיני מסייר בכיכר טיינאנמן, היום/רויטרס

משרד החוץ של סין אמר כי רשויות אכיפת החוק של ארצות הברית נוהגות "להטריד" אזרחים סינים דרך סוגיות הגירה וריאיונות בזמן שהותם בארצות הברית. הוא קרא לאזרחים סינים ולמוסדות במימון סין בארצות הברית לנהוג בזהירות ו"להגדיל את המודעות וחיזוק צעדי המנע". "זה בתגובה לנסיבות, סין לא הייתה עושה זאת לולא היה זה הכרחי", אמר דובר משרד החוץ, גנג שואנג, בתדרוך יומי לעיתונאים. "במקביל, אני רוצה להדגיש שלסין יש גישה פתוחה ביחס לחילופי אנשים והתקשרויות נורמליים, אבל זה צריך להיות על בסיס של כבוד הדדי", אמר.

באזהרה נפרדת, משרד התרבות והתיירות של סין אמר: "לאחרונה מתרחשים בארצות מעשי ירי, שוד וגניבות לעתים קרובות". הוא הפציר באזרחים "להעריך את הסכנות" ולשפר את המודעות ביחס לביטחונם. זאת אזהרת המסע השנייה לארצות הברית שמפרסמת סין בתוך שנה. ביום שני הזהיר משרד החינוך של סין סטודנטים ואנשי אקדמיה מפני בעיות בהשגת אשרות כניסה לארצות הברית, והוא קרא להם לבחון את "הסכנה" שבנסיעה לארצות הברית.

עוד באותו נושא

"אלו טנקים זרים": הסמל מכיכר טיינאנמן הושכח על ידי סין

לכתבה המלאה

שלושה מיליון אזרחים סינים ביקרו בארצות הברית בשנה שעברה, ירידה של כ-200 אלף לעומת 2017, לפי נתונים רשמיים במשרד הנסיעות והתיירות הלאומי. הם מהווים את הקבוצה החמישית בגודלה של תיירים זרים, ובשנה שעברה הם הוציאו 36.4 מיליארד דולר בסך הכול.

ארצות הברית, מצדה, הזהירה מוקדם יותר השנה את אזרחיה ממעצרים שרירותיים בסין בעת ביקורם, כולל מעצרי פתע בזמן שהם עומדים לצאת מהמדינה והטרדת אזרחים ממוצא סיני. גם קבלת ויזה לסין היא תהליך מפרך, במיוחד עבור עיתונאים, שחלקם דיווחו על קשיים בחידושן.

"פח הזבל של ההיסטוריה"

אתמול אמר פומפאו כי על סין "לפרסם בפני הציבור את הנתונים המלאים על אלו שנהרגו או נעלמו כדי לתת נחמה לקורבנות הרבים של הפרק האפל הזה בהיסטוריה" שלה. הוא גם האשים את סין בפגיעה בזכויות אדם "בכל פעם שזה משרת את האינטרסים שלה", כשהוא נותן כדוגמה את דיכוי המיעוט האויגורי המוסלמי במחוז שינג'יאנג. לדבריו, התקווה שהייתה לארצות הברית על הפיכתה של סין לחברה "פתוחה וסובלנית" דרך שילובה בקהילה הבינלאומית התנפצה.

בשגרירות הסינית בוושינגטון גינו את דבריו, בהתייחסות פומבית נדירה לטבח בכיכר. "סין הגיעה למסקנה לגבי התקרית הפוליטית בסוף שנות ה-80 לפני זמן רב", נמסר. בשגרירות תקפו את פומפאו שהואשם בשימוש ב"תירוץ של זכויות האדם כדי להתערב בבוטות בעניינים הפנימיים של סין בדבריו המלאים בדעות קדומות ובשחצנות". גם הערותיו של שר החוץ של ארצות הברית על מצב זכויות האדם בסין גונו נחרצות, ונטען כי כיום הן "בתקופתן הטובה ביותר אי-פעם". "מי שינסה להתנשא ולהפחיד את העם הסיני יסיים בפח הזבל של ההיסטוריה", אמרה השגרירות בוושינגטון.

עצרת זיכרון בהונג קונג לטבח בכיכר טיינאנמן, 4 ביוני 2019. רויטרס
זוכרים את הטבח. מאות אלפים בעצרת בהונג קונג, היום/רויטרס

ברחבי העולם צוינו האירועים, שנמשכו שישה שבועות עד שנרמסו תחת הטנקים, בעצרות זיכרון. בהונג קונג, שנהנית מאוטונומיה חלקית מסין, נרשמה העצרת הגדולה ביותר בהשתתפות עשרות אלפי אנשים. גם האזור המנהלי המיוחד חווה בשנים האחרונות שחיקה בחירויות שמהן נהנה מאז שובו לחקה של סין מבריטניה ב-1999.

גם בוושינגטון צפויה להתקיים עצרת זיכרון, בעוד שבסין עצמה לא היה זכר לאירועים בטיינאנמן. המשטרה תגברה את האבטחה במקום ובדקה תעודות זהות של נוסעים שיצאו מתחנת הרכבת התחתית במקום. בנוסף לכך, לעיתונאים זרים רבים לא ניתנה גישה לכיכר, ואלו שכבר כן קיבלו כזו, הוזהרו שלא לצלם תמונות.

למרות הצנזורה הגוברת תחת הנהגתו של הנשיא שי ג'ינפינג, יש מי שעדיין מצליח להזכיר את אותם ימים דרמטיים. צ'ן ווי, אחד ממנהיגי מחאת הסטודנטים בזמנו, יהיה אחד מכמה פעילים שצמים למשך יממה. הוא אמר לגרדיאן שצום הוא אחד הדברים הבודדים שהרשויות לא יכולות להגביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully