וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלו טנקים זרים": הסמל מכיכר טיינאנמן הושכח על ידי סין

כתב של רשת BBC יצא לרחובות בייג'ינג כדי לבדוק כמה תושבים מכירים את "איש הטנק" שנעמד מול טור שריון שהיה בדרכו לכיכר המפגינים שנטבחו לפני 30 שנה. הרוב המוחלט לא הכיר אותו, או לפחות לא הודה בכך. "זה לא של סין"

טנקים סיניים בדרך לכיכר טיאננמן לדיכוי המחאה נגד השלטון, יוני 1989. AP
"איש הטנק" נעמד מול טור השריון בדרך לכיכר/AP

אחת התמונות המפורסמות ביותר במאה שעברה הייתה זו שתיעדה אדם עומד בפני טור של טנקים שעשו את דרכם לכיכר טיינאנמן ב-5 ביוני 1989, יום אחרי שמאות, אם לא אלפי מפגינים, נטבחו בבייג'ינג. עם זאת, 30 שנים לאחר מכן, הרשויות הסיניות ממשיכות לנסות ולמחוק את התודעה הציבורית של אותם אירועים מטלטלים, שכמעט הובילו לנפילת המשטר הקומוניסטי.

ברשת BBC החליטו לבחון עד כמה השפיעה הצנזורה הקשה על האזרחים, וכתב הרשת ג'ון סדוורת' יצא לרחובות הבירה כדי לגלות כמה מזהים את "איש הטנק" כיום. "אלו טנקים זרים, לא של סין", אמר אחד הנשאלים ברחוב. לפי הדיווח, 80% מהנשאלים אמרו כי הם מעולם לא ראו את התמונה האיקונית, כשייתכן שרבים מפחדים להודות בכך.

30 שנה לטבח: כל הכותרות האחרונות
סין: דיכוי ההפגנות בכיכר טיינאנמן היה מוצדק והוביל ליציבות
כשהטנקים הסיניים מחצו את התקווה לדמוקרטיה

הרשויות הסיניות אוסרות על כל אירוע ציבורי לציון האירועים והן מעולם לא פרסמו את מניין ההרוגים הרשמי. ארגוני זכויות אדם ועדי ראיה מעריכים כי מספר הקורבנות הוא בין כמה מאות לכמה אלפים.

בעיתון "גלובל טיימס" המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית בסין נכתב במאמר המערכת בגרסה האנגלית של האתר כי האירועים "חיסנו את סין נגד תהפוכות". בעיתון, שיוצא לאור על ידי העיתון הרשמי של המפלגה "היומון העממי", נכתב כי "התקרית, שבקושי השפיעה על סין אז, לא הפכה לסיוט ארוך-טווח עבור המדינה". עוד נכתב כי מדבור ב"אירוע היסטורי מתפוגג ולא בתסבוכת של ממש". בעיתון תקפו גם את מתנגדי המשטר וגורמים זרים הממשיכים לדבר על הטבח.

בגרסה הסינית של העיתון, הנקראת בתפוצה ברחבה פי כמה, לא היו אזכורים לאירועים, אך אתמול גם התייחס לכך באופן נדיר שר ההגנה שהצדיק את הדיכוי. הוא גם הזהיר מפני ניסיונות לפצל בין סין לטייוואן והבטיח כי צבא סין יילחם בכך. בטייוואן גינו את דבריו וקראו היום לסין "להביע חרטה אמתית" על הירי במפגינים בכיכר טיינאנמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully