וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהפכת ניידות בירושלים": אושרה תוכנית הרכבל לכותל

התכנית אושרה ע"י הוועדה לתשתיות לאומיות וזו הועברה לאישור הממשלה. "מהווה פתרון אמיתי לבעיית הנגישות של העיר העתיקה", נכתב באישור. התוכנית המהפכנית שכוללת שלוש תחנות ברחבי העיר, תנייד אלפי נוסעים בשעה באמצעות 73 קרוניות

תכנית הרכבל לכותל, ירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים, אתר רשמי
הדמיית תחנת הרכבל במתחם התחנה בירושלים/אתר רשמי, הרשות לפיתוח ירושלים

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) אישרה היום (שני) את תכנית הרכבל לכותל המערבי והעבירה אותה לאישור הממשלה. הוועדה דחתה עשרות התנגדויות שהגישו גורמים שונים, ובהם התאחדות האדריכלים, העדה הקראית, מורי דרך, תושבים וארכיאולוגים. בהודעת הוועדה נכתב כי "התכנית מציעה פתרון אמיתי לבעיית הנגישות הקשה לאגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה".

תוכנית הרכבל לכותל שמקדמים משרד התיירות והרשות לפיתוח ירושלים כוללת שלוש תחנות נוסעים: אחת במתחם התחנה הישנה, שנייה בהר ציון ותחנה שלישית במתחם קדם של עמותת אלע"ד שבעיר דוד. תחנה נוספת, בגן לעיוור, תשמש כמרכז תחזוקה לקרונות ולא להעלאת נוסעים. על פי התוכנית, יהיו בסך הכל 73 קרוניות, שכל אחת תוכל להסיע עשרה נוסעים, ומספר הנוסעים לכל כיוון יוכל להגיע ל-3,000 בשעה, כשבפועל צפויים להשתמש בו בשעת שיא כאלף נוסעים.

לתכנית הוגשו כאמור התנגדויות רבות, ובהן כאלה המתייחסות לפגיעה נופית, שאת רובן דחה החוקר ברוך יוסקוביץ בדו"ח שהגיש לוועדה. בין היתר הוא כתב כי "נושא הנצפות ויחס הרכבל על מרכיביו לנוף הקיים הם ללא ספק הטעונים ביותר מבין הנושאים שעלו בדיון בהשגות... אי אפשר להתעלם, במישור זה, מהשינויים שחלו באזור במאה השנים האחרונות (ביטוי לכך ניתן לראות בתערוכת צילומים שנערכה בעת הדיונים במוזיאון מגדל דוד), ובמיוחד בשינויים שחלו מאז 1967. קיימת מגמה ברורה של עיבוי סביבת העיר העתיקה ושל הקמת מבנים רבים, בטווחי מרחק שונים, שחזותם משפיעה באופן בולט על הנוף ההיסטורי. מגמה זו אינה שלילית בהכרח".

לקריאה נוספת בנושא:
עתירה נגד הרשות לפיתוח י-ם: מסתירה מידע חיוני על הרכבל לכותל

תכנית הרכבל לכותל, ירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים, אתר רשמי
הדמיית תחנת הרכבל במתחם התחנה בירושלים/אתר רשמי, הרשות לפיתוח ירושלים

עם זאת, קיבל יוסקוביץ את ההתנגדות לקירוי בית הקברות העתיק של העדה הקראית מעליו מתוכנן לעבור הרכבל, בטענה כי הדבר יביא לחילולו. במקום הקירוי הוא המליץ להציב שלט המזהיר את הכהנים המקפידים על איסור מעבר מעל בית קברות משימוש, מאחר ויש להם חלופות הגעה אחרות. מנגד דחה החוקר את ההשגה לגבי כבלי הרכבל מעל לבית הקברות. "הפרשנות כי הכבלים עליהם נע הרכבל וכן הקרונות עצמם, מהווים מיתרי אהל וקירוי היא בלתי סבירה וקבלתה תבטל את הפרויקט בכללותו", ציין.

יו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות, זאב בילסקי, ציין כי "מדובר בתוכנית שמביאה בשורה של ממש לעיר ירושלים. התוכנית מאפשרת נגישות זמינה ונוחה עבור באי העיר העתיקה והכותל. התוכנית תביא לביטול 'חומת האוטובוסים' שנמצאת באופן קבוע בכניסה לעיר העתיקה, והפיכת המרחב למרחב ציבורי ונעים באחד המקומות המתויירים ביותר בישראל ובעולם".

מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי רדאעי, ציינה כי "התוכנית עתידה להביא למהפכה בירושלים, בשיפור משמעותי בנגישות לעיר העתיקה, ותאפשר הבאת המונים לאתרי התיירות המרכזיים בעיר העתיקה וסביב לה. זאת, תוך קיצור זמני ההגעה למקומות הקדושים וצמצום משמעותי של עומסי התנועה באזור הכותל המערבי, יחד עם שיפור הנגישות לשכונות ורובעים במזרח העיר. כל זאת תוך שימור והגנה על חומת העיר ואתרים ארכיאולוגים באזור".

עוד באותו נושא

חילול כבוד המת ופגיעה בנוף: הרכבל לכותל גורר התנגדויות חריפות

לכתבה המלאה
רכבל בעיר העתיקה בירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים, אתר רשמי
הדמיית הרכבל בירושלים/אתר רשמי, הרשות לפיתוח ירושלים

מארגון "עמק שווה", המתנגד לרכבל, נמסר כי "ההסבר שהנחיצות ברכבל היא הסרת המפגע החזותי של 'חומת האוטובוסים' בסמוך לחומות העיר העתיקה הוא אחיזת עיניים. מה שבטוח לחומות העיר העתיקה וחזותן הוא לא יעזור. לצערנו בוחרת הוועדה להתחבא מאחורי חומות של תירוצים במקום להגיד את האמת כהווייתה - הרכבל ישמש את עמותת אלע"ד ולכן פרויקט הרסני זה בא לעולם. המאבק שלנו לא הסתיים ואנו נמשיך להילחם על התכנית וירושלים גם בבית המשפט".

הרשות לפיתוח ירושלים מסרה: "אישור התוכנית בוועדה הלאומית לתשתיות, לאחר שמיעת כלל ההתנגדויות, הנו אבן דרך משמעותית בקידום פרויקט חשוב זה. שילוב הכוחות ושיתוף הפעולה שבין העירייה לבין משרד ירושלים ומורשת יחד עם משרד התיירות אפשרו תהליך תכנון מסודר ואת קידומו המוצלח לטובת ציבור מגוון שחי בעיר ומבקר בה. בשבוע שבו מצוין יום ירושלים, זכתה העיר במענה תחבורתי ותיירותי הכרחי. כחלק מתפיסת הפיתוח של העיר, הרכבל יאפשר הפחתה משמעותית בעומסי התנועה סביב העיר העתיקה ויגביר את הנגישות לאזור עבור תושבים, תיירים וסוחרים כאחד".

התחנה המתוכננת במתחם התחנה- רכבל בעיר העתיקה בירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים, אתר רשמי
התחנה המתוכננת במתחם התחנה/אתר רשמי, הרשות לפיתוח ירושלים
בית העלמין הקראי. צילום:רון פלד,
ההתנגדות לא עזרה, בית העלמין הקראי בירושלים/צילום:רון פלד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully