וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בהר הבית: מתפרעים נעצרו, הווקף קרא "לשמור על המסגד"

אחרי שבשנים האחרונות הר הבית נותר סגור בימים האחרונים של הרמדאן, הוחלט לפתוח אותו לכניסת יהודים לרגל יום ירושלים. במקום פרצו עימותים שכללו יידויי אבנים והשלכת כיסאות. המשטרה פרצה למסגד ועצרה כמה מתפרעים. ירדן: הפרובוקציות של ישראל יובילו למעגל אלימות חדש

הפרות סדר אירעו בהר הבית אחרי שנפתח לכניסת יהודים; מתיחות בעיר לקראת מצעד הדגלים בצל הפיגוע בשער שכם/צילום: דובורת המשטרה ומאיה הורדניצ'אנו, עריכה: שניר דבוש

יום ירושלים - עדכונים אחרונים:

  • הר הבית נפתח לכניסת יהודים לאחר הערכת מצב ביטחונית
  • הפרות סדר פרצו שבמהלכן הושלכו אבנים, כיסאות וחפצים שונים
  • המשטרה פרצה למסגד שבו התבצרו המתפרעים ועצרה כמה מהם
  • מתיחות בעיר לקראת מצעד הדגלים; רחובות ייחסמו לתנועה
  • הווקף המוסלמי: "קוראים למסלמים להגיע למסגד ולשמור עליו מפני חילול"
  • ירדן: הפרובוקציות של ישראל יובילו למעגל אלימות חדש

הר הבית נפתח הבוקר (ראשון) לכניסת יהודים לרגל יום ירושלים. זאת, לאחר שמדי שנה הוא נותר סגור בימים האחרונים של הרמדאן, בשל החשש מחיכוכים בין מתפללים מוסלמים לבין יהודים. במקום פרצה התפרעות שכללה יידויי אבנים, השלכת כיסאות וחפצים שונים. המשטרה עשתה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות כדי להדוף את מפירי הסדר מהמקום.

מוקדם יותר מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, הורה לכוחות המשטרה להיכנס להר ולטפל במתפרעים, שכמה מהם נעצרו. במשטרה אמרו כי "המתפרעים נהדפו לעבר המסגד והתבצרו במקום כוחות המשטרה פרצו לתוך המסגד תוך שהפורעים מיידים לעברם כיסאות וחפצים שונים. השוטרים פיזרו את המתפרעים ובהמשך עצרו מספר חשודים שהמשיכו להתפרע ולעורר פרובוקציות נוספות נעצרו וביניהם תושב שטחים ותושב זר".

העלייה להר הבית נמשכה עד השעה 11:00 והמשטרה עדכנה כי כוחותיה נוכחים במקום על מנת לאפשר את הביקורים. "שוטרי משטרת ישראל פרוסים כעת בהר הבית בפריסה רחבה כדי לאפשר את המשך הביקורים במקום, שמירת הסדר ואירועי יום ירושלים בעיר העתיקה ובכל רחבי ירושלים", נמסר. "מפקד מחוז ירושלים נמצא במקום ומפקד על כלל הכוחות הפרוסים בהר הבית".

עוד בוואלה! NEWS:
מסורת של אקטיביזם: ירושלים מובילה כבירת הפעילות החברתית של ישראל
בתגובה לשיגור שתי רקטות לגולן: צה"ל תקף יעדים בסוריה
פייגלין: נפגשתי עם בנט - יש אפשרות לשיתוף פעולה בבחירות

פריסת כוחות הביטחון בהר הבית לרגל יום ירושלים 2 ביוני 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
נוכחות משטרתית בהר הבית, הבוקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה
הפרות סדר בהר הבית שכללה ידויי אבנים,השלכת כיס  כיסאות וחפצים שונים, 2 יוני 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הר הבית, הבוקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה

בעקבות העימותים, ירדן גינתה את ישראל והזהירה כי "הפרובוקציות" שלה בהר הבית יובילו לאלימות. בהודעתה, ירדן הזהירה מההשלכות האפשריות של "התנהגותה האבסורדית וחסרת האחריות" של ישראל, שעלולה להוביל להסלמה ו"לגרור את האזור למעגל אלימות חדש שישפיע על ביטחון האזור כולו". ישראל התבקשה בהודעתה של ירדן להפסיק את פעולותיה הפרובוקטיביות ולכבד את התחייבויותיה לפי החוק הבינלאומי, וכן "לכבד את רגשות המוסלמים במקום הקדוש הזה, במיוחד בימים האחרונים של חודש הרמדאן".

בווקף האסלאמי תקפו את המשטרה על הפריצה למסגד ואמרו כי "הפרת קדושת אל-אקצא על ידי הכיבוש היא תקיפת רגשות המוסלמים בעולם כולו, ולא רק בפלסטין. אנו קוראים למוסלמים להגיע למסגד ולשמור עליו מפני חילול".

בנוסף לכך, בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי אמר כי "הכניסה למסגד אל-אקצא הכוח ותקיפת המתנחלים הם הסלמה חמורה ופגיעה בקדושת הדת ובמקומות המקודשים ויהיו לכך השלכות. מנהיגי האומה והקהילה הבינלאומית עומדים בפני מבחן אמיתי נוכח ההסלמה הזו".

כוחות הביטחון פרוסים בהר הבית 2 ביוני 2019. אתר רשמי
כוחות הביטחון בהר הבית, היום/אתר רשמי

ההחלטה לאפשר כניסת יהודים להר הבית התקבלה לאחר הערכת מצב ביטחונית שנערכה הבוקר. במטה ארגוני המקדש אמרו כי הם "מברכים על הפתיחה התקדימית שלראשונה לוקחת בחשבון בהר הבית את לוח השנה היהודי", וכן "את המשטרה על המאמצים המרובים שהשקיעה בכדי לאפשר את הפתיחה התקדימית, את השר ארדן ואת מפקד המחוז דורון ידיד על המהפך החיובי בהר הבית".

יום ירושלים חל השנה בימים האחרונים של הרמדאן לראשונה זה 30 שנה. פעילי המקדש הגישו עתירה לבג"ץ נגד סגירת הכניסה להר הבית, והמדינה תחילה השיבה כי "הערכת משטרת ישראל היא כי החיכוך בין שתי האוכלוסיות בתקופת חודש הרמדאן עלול להביא ברמה של קירבה לוודאות למהומות קשות בהר הבית, ולסיכון חיי אדם. בנוסף, מהומות אלו עלולות להתפשט אף הרחק מעבר להר הבית".

כוחות הביטחון מאבטחים את מתחם הר הבית לרגל יום ירושלים 2 ביוני 2019. רויטרס
העלייה להר הבית, היום/רויטרס
כוחות הביטחון מאבטחים את מתחם הר הבית לרגל יום ירושלים 2 ביוני 2019. רויטרס
הר הבית, היום/רויטרס

לאחר מכן, ביקש השר לביטחון הפנים גלעד ארדן להוסיף לתגובה כי עמדתו ועמדת המשטרה "הייתה ונותרה שיש לעשות את כל הניתן על מנת לאפשר ליהודים ולבני דתות אחרות לעלות להר הבית כמקובל במהלך השנה, ולרבות במהלך יום ירושלים". בעקבות זאת, נדחתה העתירה ולבסוף הוחלט בהערכת המצב הבוקר להתיר כניסת יהודים להר.

היום, אחרי הפרות הסדר, אמר השר ארדן: "המדיניות שלי מיומי הראשון בתפקיד לעשות הכל כדי שהר הבית יישאר פתוח, בטח ביום כמו היום. אני שמח שלמרות האיומים וניסיונות ההפחדה המשטרה עשתה הכל כדי לאפשר למי שרוצה לבקר בו. כרגע המצב בהר שקט ואני מקווה שגם הרמדאן וגם יום ירושלים יסתיימו בשקט".

חסימות כבישים לקראת מצעד הדגלים

במקביל, בעיר מורגשת כוננות רבה לאחר הפיגוע שלשום, שבמהלכו נפצעו גבר בן 50 ונער בן 16 סמוך לשער שכם בעיר. המחבל, בן 19 מהשטחים, נורה למוות. הבוקר חל שיפור נוסף במצבו של אחד הפצועים, גבריאל לביא, שנושם בכוחות עצמו החל משעות הבוקר. הוא עדיין מאושפז בטיפול נמרץ בבתי החולים שערי צדק שבירושלים.

הפרות סדר בהר הבית שכללה ידויי אבנים,השלכת כיס  כיסאות וחפצים שונים, 2 יוני 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הר הבית, הבוקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה

אירוע מרכזי נוסף שמעורר מתיחות הוא מצעד הדגלים שבו משתתפים צעירים מהציונות הדתית, ועובר דרך הרובע המוסלמי ומסתיים בכותל. עתירה נגד מעבר המצעד משער שכם נדחתה על ידי בג"ץ, לאחר שהמשטרה הבהירה כי יש ביכולתה להיערך לו כנדרש. מחר צפויים להתפרש מאות שוטרים גלויים וסמויים כדי לאפשר את קיום האירועים.

בעקבות המצעד ייחסמו לתנועה בין השעות 15:00 ל-21:00 הרחובות הבאים והכבישים המובילים אליהם: דוד המלך, שלמה המלך, בצלאל, המלך ג'ורג', אגרון, יפו, כיכר צה"ל, חיים בר לב (צומת קלרמון גאנו -שרגאי ועד דרך חברון - מרים חשמונאית), סולטאן סולימאן, דרך יריחו, כביש העופל, יצחק קריב, שער יפו, שער ציון, שער האשפות. כמו כן, הרכבת הקלה תפעל בשני מסלולים מקוצרים - צפון: פסגת זאב - שער שכם, דרום: הר הרצל - תחנה מרכזית.

מתפללים בהר הבית לרגל יום ירושלים 2 ביוני 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הר הבית, הבוקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה
פריסת כוחות הביטחון בהר הבית לרגל יום ירושלים 2 ביוני 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
כוחות הביטחון בהר הבית, היום/אתר רשמי, דוברות המשטרה

אירועי יום ירושלים, שנפתחו בעצרת שהתקיימה אתמול ברחבת הכותל המערבי, צפויים לכלול שורת הופעות, עצרות, צעדות ומסיבות. בנוסף לכך, נערכים אירועים רבים במוסדות התרבות בשכונות וכן שורת אירועים העוסקים בסובלנות ורב-תרבויות תחת הכותרת "יום ירושלמי - יום האחר" ביוזמת אקטיביסטים.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון אמר ברחבת הכותל כי הוא "שמח ונרגש לפתוח את חגיגות יום ירושלים ה-52. ירושלים היא צור מחצבתינו, והבאר ממנה ינק עמנו את התקווה לשיבת ציון ומימושה. בעת זו, אנו מחזיקי הלפיד ואנו מתכוונים לשמור על העיר, לקדם אותה ולהביאה לשיאים חדשים".

(עדכון ראשון: 7:58)

הפרות סדר בהר הבית לרגל יום ירושלים. חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש, אתר רשמי
מבקרים יהודים בהר הבית לרגל יום ירושלים/אתר רשמי, חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש
כוחות הביטחון מאבטחים את מתחם הר הבית לרגל יום ירושלים 2 ביוני 2019. רויטרס
הר הבית, היום/רויטרס
הפרות סדר בהר הבית לרגל יום ירושלים. אברהם בלוך, מטה ארגוני המקדש, אתר רשמי
כוחות משטרה מלווים את המבקרים בהר הבית לרגל יום ירושלים/אתר רשמי, אברהם בלוך, מטה ארגוני המקדש
תחמושת שנמצאה על ידי כוחות הביטחון בהר הבית 2 ביוני 2019. אתר רשמי
תחמושת שנמצאה על ידי כוחות הביטחון, היום/אתר רשמי
עצרת בכותל המערבי לפני יום ירושלים במעמד ראש העיר משה ליאון ב-1 ביוני 2019. טרנקילו הפקות: אודי אלפסי, יוני קלברמן ודן דבנר, אתר רשמי
העצרת בכותל המערבי, אתמול/אתר רשמי, טרנקילו הפקות: אודי אלפסי, יוני קלברמן ודן דבנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully