וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שפרויקט הדגל נקבר באדמה - חיזבאללה כבר מכין את תכנית ב'

1.6.2019 / 15:30

אף שצה"ל מחק את התכנית החשאית של חיזבאללה עם השמדת המנהרה הגדולה ביותר שלו, במלחמה הבאה ישראל עלולה לפגוש יותר מאלף רקטות ביממה ונשק מדויק לעבר מטרות אסטרטגיות. בצה"ל מעריכים כי חיזבאללה לא ויתר על כוונתו לפשוט על ישראל וממשיך לקיים סיורי מודיעין בגבול

צילום: שלומי גבאי ודו"צ, עריכה: תומר לוי ועמית שמחה

אם לא די בהטלת הסנקציות החדשות ובאכיפה האגרסיבית שלהן, ארצות הברית מגבירה את הלחץ על איראן באמצעות תגבור כוחותיה במזרח התיכון אל מול האיומים מצדה. משטר האייתוללות שובר את הראש כיצד לגרום להתאוששות בכלכלה האיראנית אחרי המהלומות שחטפה, והעתיד לא נראה מבשר טובות.

כפועל יוצא מכך, גם חיזבאללה נמצא תחת זכוכית מגדלת של ארצות הברית, ומצבו הכלכלי, בהתאמה לזה של איראן, נמצא בנקודת שפל של 20 שנים לפחות. ארצות הברית עסוקה בניסיונות להצר את צעדי הארגון השיעי, בדגש על המישור הכלכלי: לאחרונה סימנו ארגוני הביון האמריקניים כמה אנשי עסקים בשירות חיזבאללה, שחלקם פועלים באפריקה, ותפקידם לאסוף כספים עבור הארגון שמתקשה לשלם משכורות וכן קצבאות לאלמנות ולנכי הקרבות. אחד מסימני השפל של חיזבאללה היה פנייתם של השליטים לציבור השיעי שלא יכול להילחם בבקשה שיתרום דולר לרכישת כדור ללחימה.

לקריאה נוספת בנושא:
נסראללה: "מלחמה עם איראן תבעיר את האזור, ישראל תשלם את המחיר"
אין כסף ללוחמים וקצבאות: חיזבאללה במשבר בשל הסנקציות על איראן

סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. שלומי גבאי
הפרויקט החשאי של חיזבאללה נקבר סופית. המנהרה שהושמדה/שלומי גבאי

איך כל זה קשור למנהרות שנחפרו בעשור האחרון מתחת לגדר המערכת בגבול לבנון וחדרו לשטח מדינת ישראל? כסף. כסף רב הועבר מטהראן לביירות מימן את הפרויקט ההנדסי הענק והחשאי - ונקבר השבוע סופית מתחת האדמה. ביום חמישי סיים מפקד אוגדה 91, תת-אלוף רפי מילוא, את מבצע "מגן צפוני" בכך שאבטח ופיקד על פעולת אטימת המנהרה הגדולה ביותר של חיזבאללה שנחפרה מכפר רמיה השיעי. זו הזדמנות להחמיא לשלושה מפקדים שדחפו לפתיחה במבצע והיום, לאור היקף המנהרות ועוצמתן המבצעית, ברור למה: הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף במיל' גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הצפון לשעבר ומפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק ומפקד אוגדה 91. מבקריהם מתחבאים בחוריהם במקום לשבח אותם על האומץ על נטילת הסיכון המחושב של תגובה צבאית אפשרית מצד חיזבאללה.

עוד באותו נושא

מדרגות, אינטרקום ומזון: תיעוד ממנהרת חיזבאללה העמוקה ביותר

לכתבה המלאה

תכנית ב'

בדמיונו הוא ראה מאות לוחמי חיזבאללה פושטים על יישובים ומוצבים בשטח מדינת ישראל, ולא רק פוגעים בחיילי צה"ל ובאזרחים ישראלים, אלא מטלטלים את החוסן הביטחוני של העורף

מבצע "מגן צפוני" הסב פגיעה קשה לארגון חיזבאללה בהיבט כלכלי והתודעתי, פגע בדימוי כלפי פנים והחוצה, אך בעיקר שמט מידיו את התכנית ההתקפית שהייתה אמורה להיות הפתעה גדולה במלחמה הגדולה נגד ישראל: כשנסראללה אמר דברי רהב בנאומיו בשנים האחרונות, הוא התכוון לכל מילה. בדמיונו הוא ראה מאות לוחמי חיזבאללה פושטים על יישובים ומוצבים בשטח מדינת ישראל, ולא רק פוגעים בחיילי צה"ל ובאזרחים ישראלים, אלא מטלטלים את החוסן הביטחוני של העורף. ביום שאחרי חשיפת המבצע היו צריכים להסביר בכירי הארגון כיצד שרפו את הכסף האיראני ואת משאבי הארגון ביהירות כשהם חושבים שהמודיעין הישראלי לא יצליח לפצח את הסוד הכמוס שלהם.

מפקד פיקוד הצפון הנוכחי, אלוף אמיר ברעם, העביר מסר ברור למפקדי כוח יוניפי"ל בדרום לבנון כי צה"ל יודע על עצם קיומן של מנהרות נוספות שנחפרו לעבר ישראל, אך לא חצו את הגדר. ההערכות בצה"ל הן שחיזבאללה יזנח את הפרויקט ויפנה את הקשב שלו לתכנון הפתעות אחרות, מבלי לזנוח את התכנית המרכזית לפשיטה לשטח ישראל מעל הקרקע. ברור שיש לו תכנית ב'.

מצעד צבאי ברובע הדאחיה בביירות, מעוז חיזבאללה, לציון יום אל-קודס ב-31 במאי 2019. צילום מסך
הארגון השיעי בשפל כלכלי של שנים. מצעד צבאי בביירות לציון יום אל-קודס/צילום מסך

הארגון שולט היטב בדרום לבנון. את אנשיו מהדרום הוא שלח לקרבות בסוריה, למרות הביקורת מבית. לפי הערכות בצה"ל, 60-70% מהרוגי הקרבות של חיזבאללה הם תושבי דרום לבנון, 15% בערך הם מאזור בקעת הלבנון והשאר מביירות והסביבה. זהו סיפור שרק מלבה את הביקורת נגד ההנהגה.

גם היום, עסוק חיזבאללה בביסוס כוחו הצבאי על ידי חפירות מערכי תת-קרקע ומנהרות הגנתיות, שיהוו אתגר גדול מאוד עבור כוחות צה"ל במידה שיתמרנו לעומק לבנון. את ניתוח פעילות צה"ל הגדר הוא עושה בצורה שוטפת. רק בחודש האחרון קיימו כוחות מחיזבאללה סיורים לאיסוף מודיעין לאורך גבול ישראל כדי לנתח נתיבי חדירה, לאפיין את המכשול והחומה שבנה צה"ל בשנים האחרונות לאורך רק עשרה ק"מ ולתכנן את החדירות בעתיד לישראל. הארגון צבר ניסיון רב בסוריה נגד המורדים, אך יש לו ניסיון מאוד מצומצם נגד צה"ל, שהשתנה משמעותית מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 בעיקר ביכולות האש, התמרון, המודיעין ושיתוף הפעולה האווירי.

פי ארבעה שיגורים מחמאס

העורף הישראלי, במיוחד באזור הצפון, צריך להיערך לאפשרות שחיזבאללה במלחמה רחבה ישגר לעברו 2,100 רקטות וטילים במשך יומיים

בטווח הנראה לעין, חיזבאללה לא מעוניין במלחמה נגד ישראל. הוא עסוק כרגע בהתייצבות כלכלית ופוליטית ובהיערכות להפתעות מצד ארצות הברית, שמצרה את צעדיו. למרות זאת, הוא נערך להפתעה מצד ישראל: הוא עסוק מבוקר עד ערב בהגברת המוכנות בגבול ישראל ובשימור כוח האש שלו, בדגש על מאמץ גדול מאוד להניח את ידו על אמצעים מדויקים.

לפי הערכות במערכת הביטחון, אם חמאס שיגר בשני ימי הקרב האחרונים יותר מ-700 רקטות, חיזבאללה יפעל לשלש ואף לרבע את הנתון. במילים אחרות - העורף הישראלי, במיוחד באזור הצפון, צריך להיערך לאפשרות שחיזבאללה במלחמה רחבה ישגר לעברו 2,100 רקטות וטילים במשך יומיים. חיזבאללה מתאמץ להכניס לתוך עוצמת האש את הנשק המדויק שיפגע באתרים אסטרטגיים בישראל.

נסראללה מדבר בנאום לציון יום השנה לחיסולו של בדר א-דין. אתר רשמי
הארגון עסוק בהתייצבות כלכלית ופוליטית. נסראללה/אתר רשמי

נתונים אלה צריכים לגרום למודיעין הישראלי להישאר עם חושים מחודדים בכל מה שקשור לארגון השיעי, שמושפע רבות מהתנהלות המשטר האיראני הנתון ללחצים אדירים מצד ארצות הברית. אם לא יגיעו הצדדים לשולחן המשא ומתן, הלחץ יתגבר ועלול להוביל לחיכוך מתגבר. חיזבאללה איננו "בובה איראנית" ויש להנהגה שלו דעה. לפי הערכות בישראל, הוא לא יקבל כל הכתבה איראנית כלשונה, והוא עשוי לפעול גם על פי אינטרסים לבנוניים. יחד עם זאת, כשרמטכ"ל חיזבאללה מוסטפא באדר א-דין מצמץ, ולא מילא אחר דרישות המשטר באופן מוחלט - דווח בתקשורת הלבנונית כי הוא חוסל על ידי חיזבאללה, בידיעת נסראללה ובהוראה של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני.

צה"ל עדיין נמצא בכוחות מתוגברים לאורך גבול לבנון, בדגש על כוחות האש והשריון. לפי הערכות במערכת הביטחון, צה"ל נהנה מאז מבצע מגן צפוי מחופש פעולה רחב יותר מאשר בעבר. התקדמות הפרויקט ההנדסי לבניית החומה והמכשול לאורך הגבול, בדגש על מוקדי המחלוקת עם לבנון, היא אחת הדוגמאות לכך.

סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. דובר צה"ל
פגיעה קשה לחיזבאללה. סיכום מבצע מגן צפוני והשמדת המנהרה/דובר צה"ל

סוגיה נוספת, ורגישה מאוד, היא המערכה שבין המלחמות. התקיפות שמתנהלות בסוריה מתחת לסף הרעש נועדו לקזז את יכולותיה של איראן באזור, וכן של חיזבאללה. לדפוס הפעולה הזה יש הישגים רבים בשנים האחרונות, אך גם נקודות תורפה - בכל פעם שישראל תוקפת, וקיימת אפשרות להרוגים בקרב פעילי חיזבאללה בסוריה, מתחדד הצורך להביט לעבר לבנון. התקופה הקרובה תהיה מתוחה מאוד, אך היא גם מייצרת הזדמנויות עבור ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully