וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: צפון קוריאה הוציאה להורג את השליח לשיחות עם ארה"ב

31.5.2019 / 12:30

בעיתון דרום קוריאני דווח כי קים יוק צ'ול וארבעה בכירים נוספים במשרד החוץ בפיונגיאנג הואשמו בריגול עבור וושינגטון אחרי כישלון הפסגה עם טראמפ בפברואר, והוצאו להורג בנמל תעופה. בעבר דיווחים דומים על בכירים אחרים במשטר של קים התגלו כלא נכונים

צילום: רויטרס

צפון קוריאה הוציא להורג את השליח שלה לשיחות הגרעין עם ארצות הברית, כחלק מטיהור של חברי הצוות שניהלו את המשא ומתן על הפסגה הכושלת בווייטנאם בין המנהיג קים ג'ונג און לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - כך דווח היום (שישי) בעיתון הדרום קוריאני צ'וסון אילבו, שציטט גורם המעורה בנושא.

לפי הדיווח, השליח, קים יוק צ'ול, הוצא להורג בחודש שעבר בנמל התעופה מירים בפיונגיאנג, יחד עם ארבעה בכירים במשרד החוץ שהואשמו בריגול לטובת ארצות הברית. "הוא הואשם בריגול עבור ארצות הברית על דיווח גרוע על המשא ומתן מבלי לתפוס כראוי את הכוונות של ארצות הברית", אמר הגורם. גורמים במחלקת המדינה אמרו כי אין בידיהם מידע שיאשר את הדיווח. גם בסיאול סירבו להגיב ובלשכת הנשיאות אמרו כי יהיה זה לא מתאים להגיב על נושא שטרם אומת. בעבר, דיווחים דומים על בכירים אחרים במשטר התגלו כלא נכונים ואלו צצו שנית עם תפקיד שונה.

לקריאה נוספת
לשחד כדי לשרוד: מעגל החיים האכזר של אזרחי צפון קוריאה

קים יוק צ'ול, ראש צוות המו"מ של קוריאה הצפונית עם ארה"ב, בהאנוי, 23 בפברואר 2019. רויטרס
"לא הבין את כוונת ארה"ב". השליח קים יוק צ'ול/רויטרס

ברויטרס הבהירו כי לא הצליחו לאמת את הדיווח, אך גורם דיפלומטי אמר לסוכנות הידיעות כי היו סימנים לכך שקים יוק צ'ול ובכירים אחרים נענשו על כישלון השיחות בפברואר, כמו שליחתם למחנה עבודה או למחנה לחינוך מחדש. עם זאת, לדבריו, אין מידע המצביע על הוצאתם להורג.

עוד דווח בעיתון כי קים יונג צ'ול, מקורבו של המנהיג ומקבילו של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו לפני הפסגה בהאנוי, נשלח למחנה עבודה וחינוך מחדש בסמוך לגבול עם סין. בכירים שעבדו יחד עמו לא נצפו מאז הפסגה, בעוד שדיפלומטים מנוסים אחרים, שבעבר נדחקו הצדה, חזרו למרכז הבמה. אחד מהם הוא סגן שר החוץ צ'ו סון ווי. בחודש שעבר אמר חבר פרלמנט דרום קוריאני כי קים יונג צ'ול, שהיה בעבר ראש המודיעין ונחשב לבעל עמדות נציות, הודח מתפקיד בכיר במפלגה הקומוניסטית השלטת.

הפסגה בווייטנאם, השנייה בין קים לטראמפ, הסתיימה ללא הסכם בשל דרישתה של ארצות הברית לפירוז מוחלט מגרעין של חצי האי הקוריאני בטרם תקל בסנקציות על פיונגיאנג. מאז, שבה קוריאה הצפונית לערוך ניסויים בטילים בליסטיים, גם אם לטווח קצר, והחריפה את הטון נגד ארצות הברית. למרות זאת, טראמפ ממשיך להביע אמון ביחסיו עם קים, והתייחס בביטול לשיגורים האחרונים בשונה מבכירי ממשלו.

עוד באותו נושא

צפון קוריאה: לא נחדש את המו"מ עם ארה"ב עד שלא תשנה את הגישה

לכתבה המלאה
דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
טראמפ וקים בפסגה בהאנוי, פברואר/רויטרס

קים יוק צ'ול נתפס ככוכב עולה כשהוא מונה לנהל את השיחות עם האמריקנים לקראת הפסגה בהאנוי. עם זאת, מעט מאוד ידוע על ניסיונו הקודם. "זהו אדם שאולי סיפק עצות טקטיות למנהיג, אך חוץ מזה שימש שליח להעברת מסרים עם מעט מאוד הבנה במשא ומתן או בקבלת החלטות", אמר מייקל מאדן, מומחה להנהגה הצפון קוריאנית ממכון סטימסון בוושינגטון. "במקום זאת, הם שמו מישהו כמו קים יוק צ'ול כדי לבודד את צ'ו סון הוי ודיפלומטים מוכשרים יותר, לרמה כזו שניתן לוותר עליו בעוד שעל הממונים עליו לא ניתן".

עוד דווח כי בין הנענשים גם קים סונג היי, שעבדה בצמוד עם קים יו ג'ונג, אחותו של המנהיג. אותו גורם דיפלומטי אמר לעיתון הדרום קוריאני כ יהעונש שלה היה בלתי-נמנע משום שהיא חיברה את התכנית שבמסגרתה הייתה אמורה לקבל פיונגיאנג הקלה בסנקציות תמורת פירוק הכור הגרעיני ביונגביון. ארצות הברית דחתה את ההצעה הזו, ודרשה לגבש מפת דרכים מקיפה לפירוק כל תכנית הגרעין הצפון קוריאנית.

בעיתון נאמר כי גם אחותו של קים, שהיא חברה בכירה במפלגה, נדחקה הצדה, אולם מאדן חלק על כך. הוא ציין את הופעתה לצדו של אחיה בכינוסים החשובים של המפלגה בחודש שעבר ואת הדיווחים עליה בכלי התקשורת הרשמיים כהוכחה לכך שמעמדה נותר איתן.

(עדכון ראשון: 10:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully