וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת הנער שנפצע מנפל פגז תובעת מיליונים: "חיינו נהרסו"

30.5.2019 / 15:07

יהונתן סמואלסדרוף בן ה-14 כמעט איבד את חייו מפיצוץ פגז בעת ששיחק עם חבריו ביער קולה הסמוך לאלעד. מאז הוא סובל מכאבים ומפוסט-טראומה, והוריו מאשימים את הרשויות: "הוא לעולם לא יחזור להיות כפי שהיה". משרד הביטחון: "נגיב בבית המשפט"

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידיאו: ריאיון עם אמו של יהונתן אחרי האירוע, ב-2017)

שנה וחצי לאחר שכמעט נהרג מנפל פגז בעת ששהה עם חבריו בשטח צבאי סמוך לאלעד, יהונתן סמואלסדרוף בן ה-14 והוריו תובעים יותר מ-2.5 מיליון שקלים ממשרד הביטחון. הם טוענים כי מאז הפציעה, יהונתן סובל מקשיים פיזיים ונפשיים והמשפחה נקלעה לקשיים כלכליים, בין היתר בגין ההוצאות הרפואיות, כשהם מותחים ביקורת על טיפול כוחות הביטחון בשטח האמונים הצבאי שבו נותרו אמצעי לחימה רבים.

במהלך חופשת חנוכה בשנת 2017, אז יצאו יהונתן ושנתיים מחבריו להעביר את שעות אחר הצהריים ביער קולה, הסמוך לעיר אלעד. במהלך הסיור הם שיחקו בנפל של פגז שהושאר בשטח אימונים צבאי. כעבור זמן הקצר, הפגז נפל והתפוצץ כשהוא גורם לפציעותיהם. פציעתו של סמואלסדרוף הייתה החמורה ביותר - הוא נפצע באורח קשה והיה בסכנת חיים, כשהוא סובל מפגיעה רב-מערכתית שכללה חבלות באבריו הפנימיים, בבטנו וברגליו. שני חבריו, בני תשע ו-11, נפצעו באורח בינוני-קל מרסיסים. הם פונו לטיפול בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה ומפקד זרוע היבשה מינה צוות בדיקה לנסיבות המקרה.

עוד בוואלה! NEWS:
שלב אחר שלב: היום הדרמטי שהסתיים בפיזור הכנסת
למרות הרוב השמרני: העליון בארה"ב פסק לטובת תלמידים טרנסג'נדרים
מתי יתקיימו הבחירות ואיך הן ישפיעו על השימוע של נתניהו? מדריך

משפחת סמואלסדורף בביתה בבית שמש שבנה נפגע לאחר ששיחק ברימון, 28 במאי 2019. ראובן קסטרו
"לא יחזור להיות כפי שהיה". יהונתן, שנפצע מפגז ביער קולה/ראובן קסטרו

יום לאחר התאונה, סיפרה יפעת, אמו של יהונתן, על שיחת הטלפון שבה התבשרה על פציעתו: "אני עונה לטלפון ושומעת אותו צורח: 'אמא, תזמיני הצלה'. בשניות הראשונות לא הבנתי מה קורה, אולי פיגוע. ברגע שהוא אמר לי שהוא נמצא ביער והיה פיצוץ כבר הבנתי את המצב והייתי בהיסטריה, אבל הייתי צריכה להוציא ממנו את המיקום".

עוד הוסיפה כי אחיו הקטן של יהונתן עזר לה לאתר את מיקומו המדויק של האח והוביל את כוחות ההצלה לשטח. "הבן הקטן שהיה בבית ידע הוא מכיר את השטח, הוא ידע בדיוק לאן לגשת ללכת", הסבירה.

היא לא חסרה ביקורת מהרשויות על השטח המלא באמצעי לחימה שונים: "אנחנו מתמודדים איתו שנים על גבי שנים. ילדים מביאים אמל"חים באופן קבוע כל שבוע. זה דבר שהוא קבוע, זה ממש משחק בשבילם. צריך לשאול את כוחות הביטחון וההצלה איך הם מרשים לעצמם אחרי כל כך הרבה התראות ובקשות?". על המקום שבו אירעה הפציעה אמרה: "המקום הוא שמורת טבע מאוד יפה. זה שטח פרוץ, בלי שלטי אזהרה. מסתובבים שם כמעט כל ילדי אלעד במשך היום, אם זה בחופשים או בשבתות".

עוד באותו נושא

אמו של הנער שנפצע מרימון ביער ליד אלעד: "התרענו הרבה פעמים"

לכתבה המלאה

סדרת טיפולים וסיוטים בלילה

סמואלסדרוף, שהובהל לבית החולים שניידר כשהוא מורדם ומונשם, סבל מדימום רב ומחבלות בבטנו, וכן מפגיעות רסיסים בחזהו ובפניו, מקרעים באיבריו הפנימיים - שדרשו התערבות כירורגית דחופה, שברים בצלעות ושברים ברגליים. במהלך האשפוז הוא עבר סדרת טיפולים נגד חרדות על ידי פסיכיאטריים. בנוסף לשיקום הארוך, הוא הובחן כסובל מפוסט-טראומה, ועל כן ממשיך לקבל טיפולים. מומחה לאורתופדיה קבע לו נכות רפואית בשיעור גבוה מאוד.

כיום, שנה וחצי לאחר התאונה, יהונתן עדיין סובל מכאבים, מתקשה בכתיבה ובהחזקת חפצים, מתעייף בעת הליכה ואם לא די בכך - מדווח על סיוטים שמהם סובל. בנוסף לכך, הוא סובל מבעיות קשב וריכוז מאז התאונה, שמקשים עליו בלימודים.

הוריו של יהונתן סיפרו כי הוא מגיב בחרדתיות מאז האירוע ומתקשה להירדם בלילות. לדבריהם, האירוע הקשה השפיע על בנם גם בפן החברתי, כך ש"מצב רוחו ירוד, הוא לא רוצה להיפגש עם חבריו, לא רוצה ללכת לבית הספר והישיבה ולא מאפשר לרופאיו המטפלים לגעת ולטפל בו".

זירת אירוע הפיצוץ באלעד 17 בדצמבר 2017. מד"א
"ילדים מביאים אמל"חים באופן קבוע כל שבוע". זירת האירוע בסמוך לאלעד, ב-2017/מד"א
"מצב רוחו ירוד, הוא לא רוצה להיפגש עם חבריו, לא רוצה ללכת לבית הספר והישיבה ולא מאפשר לרופאיו המטפלים לגעת ולטפל בו"

כתב תביעה הוגש בימים אלה לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות עו"ד נתנאל רוט, שמלווה את המשפחה מאז אותו היום. רוט אמר כי "מדובר ברשלנות פושעת של משרד הביטחון שגרמה להרס מתמשך של נער בן 14 ובני משפחתו. האירוע המטלטל והחוויה הקשה שהלקוח שלי ובני משפחתו עברו לפני שנה וחצי היה יכול היה להימנע, אם גורמים במערכת הביטחון היו דואגים לשים מנעולים בכניסה לשטחי האש - השער הפתוח הזמין מראש את התאונה. צריך לזכור שמדובר בסופו של דבר בילד צעיר שיצא אחר הצהריים לשחק עם חבריו ולא באדם שחדר במתכוון לשטח אש מוסכן".

עו"ד רוט הוסיף שעוד קודם לפציעה שכמעט גבתה את חייו, אביו פנה כמה פעמים למשטרה וסיפר על ילדים ששיחקו בשטחי האימונים ואף מצאו מטול רימונים, "זרוק בשטח". הוא תהה מדוע רק לאחר האירוע השכילו במערכת הביטחון לעשות משהו: "איפה הם היו עד אז? למה רק אחרי שמישהו כמעט שילם בחייו, משרד הפנים שלח חיילים שיאספו את הנפלים ויזכו את השטח? מדוע פעולת זיכוי השטח לא בוצעה מיד כשהיחידות הצבאיות עזבו את השטח? חמור מכך - מדוע השטח נשאר פרוץ?".

על מצבה של המשפחה אמר עו"ד רוט כי "אין להם יום ולא לילה. המשפחה של הלקוח תשלם על כל חייה. תשלום הפצועים על הרשלנות הפושעת לא ימעיט מהסבל המתמשך והעצם שעוברים הלקוח ומשפחתו, אך הוא יוכל אולי במעט להחזיר את חייהם שעברו טלטלה למסלול".

משפחת סמואלסדורף בביתה בבית שמש שבנה נפגע לאחר ששיחק ברימון, 28 במאי 2019. ראובן קסטרו
"התשלום אולי במעט להחזיר את חייהם שעברו טלטלה למסלול". הוריו של יהונתן/ראובן קסטרו

חיי המשפחה הפכו בשנה וחצי האחרונות לסיוט מתמשך: הוריו נכנסו לקשיים כלכליים, בין היתר בגין הוצאות רפואיות והפסדי שכר שנגרמו כתוצאה מליוויו של יהונתן לטיפולים רפואיים. המשפחה תובעת יותר מ-2.5 מיליון שקלים בגין הוצאות רפואיות, אובדן תנאים סוציאליים ופנסיה, פרה-רפואיות ושיקומיות, הפסדי שכר של ההורים, הוצאות נסיעה וניידות, שירותי עזרה וסיעוד, כאב וסבל.

הוריו של יהונתן, דניאל ויפעת, הוסיפו כי "מאז האירוע הטראגי, נהרסו חייו של יהונתן ושל משפחתנו. המחדלים הרשלניים של משרד הביטחון הביאו לכך שבשנה וחצי האחרונות אין לנו יום ולילה. אנו עוברים טיפולים יומיים. הנזק של יהונן הוא עצום, ומתבטא בפן אורתופדי ונפשי".

"יהונתן שלנו, שהיה רק בן 14, לעולם לא יחזור להיות כפי שהיה בעבר", המשיכו. "התביעה שלנו ושל יהונתן נגד משרד הביטחון זה בכדי שיוכל לנסות ולשקם את חייו ולו במעט. אנחנו לא נחיה לעד והוא יצטרך עזרה והכוונה לכל חייו ואולי כך במעט נוכל להקל על הסבל שלו ושלנו".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל בימים אלה במשרד הביטחון. נגיב עליו כמקובל לבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully