וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי יתקיימו הבחירות ואיך הן ישפיעו על השימוע של נתניהו? מדריך

29.5.2019 / 0:13

למרות מאמצי נתניהו והצעות הפשרה מול ליברמן, המשא ומתן הקואליציוני נכשל והכנסת מתפזרת חודש מהשבעתה. בליכוד, שבה תשולב רשימתו של כחלון, לא צפויות בחירות מקדימות, אך באילו מפלגות יתקיימו פריימריז? ומי יהיו השחקנים שיתמודדו במערכת הקרובה? כל התשובות

ערוץ הכנסת

למה הולכים לבחירות?

באופן רשמי חוק הגיוס הפך לאחד מהמוקשים המרכזיים במשא ומתן הקואליציוני. מצד אחד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שדרש לאשר את החוק שגובש במשרד הבטחון, ומטרתו להסדיר את מעמדם של החרדים בצה"ל "ככתבו וכלשונו", ומצד שני - יהדות התורה וש"ס שביקשו לערוך בנוסח החוק שינויים. הליכוד והחרדים טענו בשבוע האחרון כי ליברמן מתנגד לכניסה לקואליציה הבאה של נתניהו בשל סיבות פרסונליות, אבל ליברמן הכחיש ואמר כי אם יאושר החוק לפי דרישתו - המפלגה תכנס לקואליציה הבאה. למרות הצעות פשרה רבות, ליברמן המשיך להתבצר בעמדתו, ונתניהו לא הצליח להרכיב את הממשלה.

מתי יתקיימו הבחירות?

הבחירות הבאות יתקיימו ב-17 בספטמבר, י"ז אלול תשע"ט. סביב התאריך התנהל בימים האחרונים ויכוח פוליטי, לאור עמדת יהדות התורה, ש"ס ואיחוד מפלגות הימין שסירבו שהבחירות ייערכו בחודש אלול שבו הישיבות והכוללים פותחים את שנת הלימודים. במקום, הן הציעו לקיים את הבחירות ב-27 באוגוסט או לכל המאוחר ב-3 בספטמבר. בישראל ביתנו התנגדו נחרצות בשל החשש מכך כי אחוז ההצבעה אצל החילונים יהיה נמוך לאור חופשות הקיץ. כדי לאשר את החוק לפיזור הכנסת נדרש רוב של 61 ח"כים גם על התאריך. לבסוף, כל הסיעות הסכימו על תאריך זה.

מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת/ראובן קסטרו

האם יתקיימו בחירות מקדימות בכל המפלגות?

בליכוד הודיעו כי לא יתקיימו בחירות מקדימות, ומלבד האיחוד עם כחלון שדוחק ארבעה ח"כים למקומות פחות ריאליים, הרשימה לא תעבור שינויים. עם זאת, שורה של חברי כנסת הגישו עתירה נגד חוקיות ההחלטה של מזכירות הכנסת. במרצ עדיין לא דנו בנושא, אך הסיכויים כי יקיימו בחירות מקדימות נמוכים לאור העלויות הגבוהות. במפלגת העבודה צפויים להתקיים בחירות מקדימות קודם הבחירות הבאות. במידה ומשה פייגלין ירוץ פעם נוספת, מפלגת זהות בראשותו עשויה לערוך פריימריז.

האם אותן רשימות ירוצו בבחירות?

כל הרשימות שרצו בבחירות הקודמות ועברו את אחוז החסימה, ירוצו פעם נוספות. מדובר על הליכוד, כחול לבן, יהדות התורה, ש"ס, העבודה, איחוד הימין, כולנו ומרצ. למרוץ צפויות להצטרף רשימות נוספות. השר נפתלי בנט שמפלגת איחוד הימין בראשותו לא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות בוחן את המשך דרכו עם שרת המשפטים אילת שקד שככל הנראה פניה לליכוד. גם זהות של משה פייגלין צפויה להתמודד שוב. לא ברור האם אורלי לוי אבקסיס תתמודד פעם נוספת עצמאית או תשתלב ברשימה הקיימת. מלבדם, במרוץ הקרוב עשויים להצטרף גם שמות בולטים כמו הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן.

אמיר אוחנה, דודי אמסלם, יואב קיש,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת/ראובן קסטרו

האם הבחירות משפיעות על השימוע של ראש הממשלה?

השימוע של ראש הממשלה נתניהו נקבע ל-2 ו-3 באוקטובר, ימים ספורים לאחר שיתקיימו הבחירות לכנסת ה-22. המשמעות היא כי אם נתניהו ירצה לקדם את חוק החסינות או את פסקת ההתגברות שנועדה להגן על החסינות שתנתן לו, יהיה עליו להקים את הממשלה בתוך שבועיים לכל היותר. ייתכן ונתניהו יבקש דחייה נוספת במועד השימוע בשל קיום הבחירות.

אינפו לו"ז בחירות. עיבוד תמונה
אינפו לו"ז בחירות/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully