וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעת הבחירות ללשכת עו"ד: "ראינו מה הניסיון עשה בקדנציה הקודמת"

1.6.2019 / 9:29

עורך הדין אבישי ריינמן טוען כי הלשכה איבדה את הדרך שלה ויש לשנות אותה מהיסוד. הוא מתנגד ליוזמות להחלשת מערכת המשפט, אך טוען שההחלטה על דרך הפעולה צריכה להיות משותפת לכלל החברים. בראיון לוואלה! NEWS מסביר המתמודד מדוע אלמוניותו דווקא עשויה להתגלות כיתרון

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניב מעוז

בבחירות הקרובות לראשות לשכת עורכי הדין, שייערכו בעוד שלושה שבועות, הזרקור מופנה באופן טבעי לשני המועמדים המוכרים יותר - עורכי הדין הפליליים אבי חימי וציון אמיר. אלא שבמרוץ נמצא גם מתמודד נוסף, שכמעט אינו מוכר לציבור הכללי, ולמען האמת גם בקרב ציבור עורכי הדין: אבישי ריינמן. הוא מאמין שהאלמוניות היחסית דווקא עשויה להתגלות כיתרון.

עד אמצע השבוע התחרה ריינמן על משבצת הפתעת הבחירות הפוטנציאלית עם מועמד נוסף - עו"ד אביחי ורדי. עד שהשבוע הודיע האחרון כי הוא חובר לחימי, בתמורה להבטחה שאם ינצח, יעניק לו סמכויות בנושא כספים והגברת השקיפות. זאת, לאחר שלאחרונה אמר ורדי לוואלה! NEWS כי ברשימה שלו אין אנשים שהיו פעילים בלשכה משום ש"אם רוצים לשנות - צריך לשנות מהיסוד". כך או אחרת, אחרי פרישתו של ורדי - ריינמן נותר לבד במרוץ מול שני עורכי הדין המוכרים יותר.

ריינמן, בעל משרד עורכי דין אזרחי-מסחרי בפתח תקווה, היה בעבר שופט כדורגל, וב-2011 הוזכר שמו כמי שהתעניין ברכישת הפועל פתח תקווה, יחד עם אביו. העסקה לא יצאה לבסוף אל הפועל.

עו"ד אבישי ריינמן. באדיבות המצולמים
"ראינו מה הניסיון עשה בקדנציה הקודמת". ריינמן/באדיבות המצולמים

המועמד נמנע מפעילות בפוליטיקה על לשכת עורכי הדין, עד היום. "כל הזמן מדברים על מה שקורה בלשכה", אמר בהתייחסו בין היתר לפרשות שהביאו להתפטרות היו"ר הקודם, אפי נוה. "אני חושב שזאת פעם ראשונה שבאמת יש למישהו אלמוני, מהקרביים של עורכי הדין, מהשטח, סיכוי להיבחר. אני ממש רואה את זה. כשבאו אליי כמה עורכי דין שמייצגים בתיקים מולי ואיתי, וניהלנו שיחות מסדרון והתלוננו על המצב, ואז הם אמרו לי 'למה שלא תלך'. התחלנו לחשוב מי יכול לשנות - וזה רק מי שמגיע מבחוץ ולא היה מעורב בשום דבר".

בתגובה לטענה כי חוסר הניסיון הפוליטי עשוי להוות חיסרון משמעותי אם ייבחר, השיב ריינמן: "ראינו מה הניסיון עשה בקדנציה הקודמת. הלשכה איבדה את הדרך שלה, ואני שומע את זה מעורכי הדין שעוסקים בכל התחומים. כולם מספרים כמה הלשכה חזקה ואיך עשו דברים טובים. אבל איפה הכוח הזה פועל לטובת עורכי הדין? זה כוח שמשרת 200-300 עורכי הדין מקורבים. עורכי הדין שבשטח הם חלשים. אף אחד לא סופר אותם. אני לא בא בשביל הישיבות עם שרת המשפטים, אלא תכלס בשביל להעביר את הכוח לעורכי הדין".

עוד באותו נושא

מחליפו של אפי נוה לא מוותר על החברות עמו: "יש לו זכויות"

לכתבה המלאה
בכיר במערכת המשפט במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"כל הזמן מדברים על מה שקורה בלשכה". נוה/ראובן קסטרו

כאשר ריינמן מדבר על העברת הכוח לציבור עורכי הדין, הוא מתכוון לכך בצורה מילולית, ורוצה לקדם הצבעות מקוונות על כל נושא מהותי, אפילו על הפיכת החברות בלשכה לוולונטרית. "אני מדבר על דמוקרטיה פר אקסלנס. תן ל-60-65 אלף עורכי הדין לשלוט, תן להם להחליט. אל תרכז את הכוח במקום אחד, כי כוח הוא משחית".

מצד שני עורכי הדין בוחרים בך בדיוק בשביל זה. הם לא יכולים כל היום לקרוא הצעות ולרדת לפרטים. הם בוחרים בך כדי שתעמיק ותחליט. אי אפשר פשוט לזרוק את האחריות הזו לציבור.

"בוודאי שלא. לא נבטל ועדות ומוסדות של הלשכה כמו המועצה הארצית וועדות האתיקה. הדברים יתנהלו. אבל יחד עם זה אתה צריך למצוא את האיזון מול הדיקטטורה המוחלטת, שזה מה שקורה היום והביא לאפתיות, שהתבטאה למשל באחוז ההצבעה בבחירות בלשכה (בבחירות האחרונות ב-2015 עמד שיעור ההצבעה על כ-25% - ד"ד). אז בוודאי שצריך לקבוע מה יעבור לוועדות, אבל צריך למצוא איזון. ככל שהגוף יותר גדול ויותר מסואב ויותר מושחת - יש פחות עניין לערב את האנשים. ככל שהוא יותר קטן, הוא יכול להיות יותר דמוקרטי".

עו"ד אבישי ריינמן. באדיבות המצולמים
"אני לא אוהב לראות התערבות של הכנסת בעניינים שהם בסמכות בתי המשפט". ריינמן/באדיבות המצולמים

כשנשאל על היוזמות להחלשת מערכת המשפט, ריינמן לא מיהר להתבטא. בראייתו, התפקיד של הלשכה הוא קודם כל לדאוג לרווחת עורכי הדין.

בסעיף 1 לחוק לשכת עורכי הדין כתוב שהיא "תפעל למען הגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל".

"בוודאי. אבל כשיש לך עורכי דין מרוצים שמתפרנסים יפה, זה הבסיס. מזה הלשכה צריכה להתחיל. כמובן שצריך גם לדאוג לשלטון החוק, אבל זה 'הפנטהאוז'".

ריינמן מסכים לומר את עמדתו האישית בנושא רק תחת ההסתייגות כי לא מדובר בהכרח בעמדה שתאמץ הלשכה, גם אם ינצח. "הדעה האישית שלי שכמו שלא אהבתי בזמנו את המהפכה החוקתית של ברק, שבג"ץ פסל חוקים של הכנסת, אז אני גם לא אוהב את הניסיונות של הכנסת היום להשפיע על מה שקורה בבתי המשפט". עם זאת הוסיף כי הוא "חושב שההחלטה בנושאים האלה צריכה להיות של הלשכה".

"נגמר העידן שבו אדם אחד מחליט מי ימונה ומה ייעשה. צריך צוות של מוחות"

אבל אתה רץ עכשיו לראשות הלשכה. אנשים מצפים שתביע עמדה, שתוביל לעמדה שחשובה לך, ואם היא תואמת לעמדתם - אז הם יצביעו לך.

"אז אני אומר - אני לא אוהב לראות התערבות של הכנסת בעניינים שהם בסמכות בתי המשפט, אבל אני גם אומר שגם שלא אהבתי את מה שהתחיל בתקופתו של ברק, ואת חוסר הוודאות שיוצרת העובדה שבג"ץ מרשים לעצמם לבטל חוקים של הכנסת. אני חושב שצריכה להיות סמכות כזו רק במקרים קיצוניים ביותר. ובמדינת ישראל לא הגענו לנקודת הקיצון הזו. עושים את זה בקלות מדי".

ובזמן הדיונים על החוק, ציבור עורכי הדין היה רוצה שהלשכה תביע עמדה.

"אני לא חושב. זו עמדה שצריכה לעבור במועצה הארצית. נגמר העידן שבו אדם אחד מחליט מי ימונה ומה ייעשה. צריך צוות של מוחות, של אנשים מנוסים שייתנו את עמדת המועצה הארצית. זו לא החלטה של פה אחד של דיקטטור. בכל מקרה המשקל של מה שיגיד ראש לשכת עורכי הדין בעניין הוא מאוד נמוך, אבל בכל מקרה לזה צריך להגיע אחרי שעורכי דין יתפרנסו בכבוד ויקבלו מענה לבעיות שלהם".

לדבריו, "אם הכול היה בסדר והלשכה הייתה משרתת את עורכי הדין, יכולנו לדבר על זה שעה וחצי ולהתעסק רק בזה. אבל כרגע זה כמו אדם פצוע ומדמם, אז הוא לא ילך עכשיו לעשות טיפולים קוסמטיים ובוטוקס. בוא קודם כל נאחה את השברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully