וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג היסטורי: ראש הממשלה מודי זכה בניצחון סוחף בבחירות

23.5.2019 / 19:55

הברית של ראש הממשלה זכתה ביותר מ-300 מושבים, מה שיקנה לה פעם שנייה ברציפות רוב בפרלמנט - לראשונה זה יותר מ-30 שנה. "אפעל למען אחדות העם", הבטיח מודי, שניהל קמפיין ביטחוני שהשכיח את הצרות הכלכליות

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי רשן ניצחון היסטורי בחירות הכלליות. לפי ספירת חלק מכ-600 מיליון קולות המצביעים, הברית הדמוקרטית הלאומית (NDA), בראשות מפלגת העם ההינדית הלאומנית, מובילה עם 324 מושבים. מנגד, ברית האופוזיציה הפרוגרסיבית המאוחדת עם 111 מושבים. שני ערוצים כבר העניקו לברית של מודי את הניצחון.

למפלגתו של מודי יהיו 300 מושבים, יותר מ-272 המושבים הנדרשים כדי להחזיק ברוב בבית התחתון של הפרלמנט ויותר מ-282 המושבים שקיבלה ב-2014. זאת תהיה הפעם הראשונה מאז 1984 שבה מפלגה מחזיקה ברוב המושבים בבית התחתון בתום שתי מערכות בחירות רצופות. בסך הכול, יש 542 מושבים בבית התחתון, והתוצאות הסופיות יפורסמו בשעות הערב.

מודי הבטיח לפעול למען אחדות המדינה. "יחד, נבנה הודו חזקה עבור כולם", כתב ראש הממשלה בטוויטר. "הודו ניצחה פעם נוספת". עם זאת, הבטחתו לפעול לאחדות המדינה תהיה קשה לאור קמפיין הבחירות שהיה לעתים מפלג. חברי המיעוט המוסלמי חוששים שהם יזכו ליחס של אזרחים מסוג בג', מול הבטחתו להפעיל יד קשה נגד חבל קשמיר, שהחריפה את המתיחות עם פקיסטן.

למרות זאת, ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן, בירך את מודי. "אני מצפה לעבוד יחד עמו למען השלום, הקדמה והשגשוג בדרום אסיה", כתב חאן בטוויטר, כמה שעות אחרי שפקיסטן הכריזה על ניסוי מוצלח בטיל קרקע-קרקע שיכול לשאת ראש קרב גרעיני.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מודה לתומכיו לאחר היבחרותו לכהונה נוספת, ניו דלהי, הודו 23 במאי 2019. רויטרס
עקף את הסקרים. מודי בעצרת בניו דלהי, היום/רויטרס

הפער הצפוי לטובת הברית של מודי הוא גדול בהרבה ממה שהעריכו הסקרים, שצפו לה אמנם את מירב המושבים, אך לא מספיק כדי להחזיק ברוב.

"זהו מנדט עצום עבור הפוליטיקה והמדיניות החיובית של נרנדרה מודי", אמר בשעות הבוקר דובר המפלגה, ג'יי וי אל נרשימה ראו, ממטה ה-BJP בבירה ניו דלהי. האווירה במטה הייתה חגיגית, כשאנשי המפלגה הריעו למראה היתרון הגדל. "זהו ניצחון עצום עבור הודו, אנחנו המומים מעוצמת הניצחון הזה".

בעקבות הניצחון של מודי, הבורסה בהודו בדרך לשיא היסטורי וגם הרופי התחזק מול הדולר עם הרגעת המשקיעים מפני תהפוכות פוליטיות במדינה הדמוקרטית הגדולה ביותר בעולם. הם מצפים שממשלתו תמשיך ברפורמות הכלכליות שלה. עם זאת, יהיה עליו לספק הזדמנויות תעסוקה לעשרות מיליוני צעירים ולהגדיל את ההכנסות של החקלאים.

עוד באותו נושא

מודי מול גנדי: הבחירות בהודו יצאו לדרך עם 900 מיליון מצביעים

לכתבה המלאה
תומכי מפלגת השלטון של הודו חוגגים את הניצחון בבחירות, 23 במאי 2019. רויטרס
מחצו את האופוזיציה. תומכי מפלגת השלטון חוגגים את הניצחון/רויטרס

באופוזיציה מצב הרוח היה עגמומי. מפלגת הקונגרס, הגדולה ביותר באופוזיציה, קיבלה 52 מושבים, אך מנהיגה, רהול גנדי, שכבר הפסיד פעמיים בבחירות הכלליות למודי, סירב לשלול את האפשרות שיפרוש מראשות המפלגה. גנדי, שאביו, סבתו, וסבא רבא שלו היו ראשי ממשלת הודו, הפסד למועמד ה-BJP במחוז הבחיר אמת'י שבצפון המדינה - מושב שבו משפחתו החזיקה כמעט ארבעה עשורים ברציפות. עם זאת, הוא גם מוביל במחוז הבחירה הדרומי, שגם ממנו הוא מתמודד לפרלמנט.

"היינו יכולים להצליח יותר, נראה שה-BJP השיגו תוצאה טובה במיוחד", אמר סלמאן סוז, דובר של מפלגת הקונגרס לערוץ NDTV. "נקודת החולשה שלנו היא שלא היינו מאורגנים. העם נתן להם הזדמנות שנייה, אני מקווה שהם ישתמשו בה בחוכמה".

בתחילת הקמפיין, מודי היה תחת לחץ אחרי שהפסיד בבחירות בשלוש מדינות בדצמבר בשל זעם גובר על עליית מחירים והאבטלה. עם זאת, הוא התאושש כשהקמפיין עבר להתמקד ביחסים עם השכנה הגרעינית פקיסטן לאחר מתקפת מכונית תופת בקשמיר בפברואר האחרון. 40 שוטרים הודים נהרגו, והמצב הביטחוני המתוח שיחק בסופו של דבר לטובת הלאומנים ההינדים.

אנשים ממתינים בתורים כדי להצביע במהלך השלב השלישי של הבחירות הכלליות בגוואהטי, הודו 23.04.2019. רויטרס
הבחירות נמשכו כחודש וחצי. תור לקלפי בגוואהטי/רויטרס

גם כוח המשיכה האישי של מודי, המצטיין בקמפיינים, היה מכריע בניצחון של ה-BJP, שגם נהנית ממשאבים כלכליים רבים. לפי רויטרס, היא השקיעה פי שישה יותר מהאופוזיציה בפרסום בפייסבוק ובגוגל, ובסף הכול פי 20 יותר לאורך הקמפיין הארוך.

"משך הזמן הארוך של הבחירות עזר למודי - הוא אוהב ליצור מגע עם העם", אמר הארש פאנט, מומחה פוליטי במכון המחקר Observer Research Foundation בבירה ניו דלהי.

מודי קיבל ברכות על ניצחונו מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומראש הממשלה בנימין נתניהו.

(עדכון ראשון: 8:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully