וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריכה במקום מדורה, קנסות והיערכות מוגברת: כוננות ל"ג בעומר

לקראת מזג האוויר השרבי הצפוי ברחבי הארץ בערב החג, עיריות רבות פתחו את הבריכות העירוניות לרחצה לילית עבור התושבים - זאת כחלק מהמאמץ לצמצם את מספר המדורות. במקביל חודדו ההנחיות לתושבים בנוגע לשטחים בהם אסורה הדלקת מדורות. המדריך המלא

צילום: רט"ג, עריכה: ניב מעוז

הרשויות המקומיות נערכות לל"ג בעומר - כל מה שצריך לדעת

  • ערים רבות הכריזו על מתחמים יעודיים וקראו לצמצום מדורות
  • בחלק מהרשויות פתחו את הבריכות העירוניות לפעילות לילית במקום קיום מדורות
  • הרבנים הראשיים: "להישמע להנחיות ולכוחות הכיבוי"
  • שירותי הכבאות הציגו שורת מגבלות להקמת מדורות

בעקבות מזג האוויר השרבי שצפוי לשרור היום (רביעי), הרשויות המקומיות נערכות לצד שירותי הכיבוי לערב ל"ג בעומר ולמדורות הרבות שיוקמו ברחבי הארץ. בעוד שירותי הכיבוי נערכים בכוחות מתוגברים לקראת ערב החג, בשלטון המקומי נרתמים למאמץ למנוע נזקים סביבתיים והתלקחויות בצל תנאי מזג האוויר הקשים, וכן לניסיונות לעודד את הציבור לחגוג בדרכים אלטרנטיביות.

"השילוב הקטלני של מזג אוויר יבש והדלקת מדורות, יכול לגרום לשריפות מסכנות חיים וטבע", אמר נציב הכבאות דדי שמחי. "באחריותינו, ההורים, קודם כל למנוע את הסכנות מהילדים על כן, אני סמוך ובטוח שאזרחי המדינה ימצאו פעילויות אלטרנטיביות לציון החג". יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס הוסיף כי "התפקיד החשוב ביותר שלנו הוא לשמור על ביטחון התושבים ובתנאי מזג האוויר שנוצרו קיום המדורות מהווה סכנה ממשית. הרשויות המקומיות יפעלו השנה לצמצום המדורות והצעת פעילויות אלטרנטיביות ומהנות בעבור הילדים בל"ג בעומר".

לקריאה נוספת:
מטר וחצי גובה - ומה הקוטר המותר? ההגבלות על מדורות ל"ג בעומר

מדורת לג בעומר בפתח תקווה 3 במאי 2018. ראובן קסטרו
ברכות במקום מדורות. ל"ג בעומר/ראובן קסטרו

למאמץ המשותף הצטרפו גם הרבנים הראשיים שיצאו בקריאה משותפת לציית להוראות לכוחות ההצלה ולהימנע מהדלקת מדורות במקומות סכנה "השנה באופן מיוחד, לפי התחזית אמור להיות חום גדול, ובמזג אויר כזה החששות רבים יותר", אמרו הרבנים. "ראוי למעט במספר המדורות ובגודלן. אין כל צורך להעמיד מדורות גדולות שיש בהן סכנה, ועדיף להתלכד סביב מדורות מועטות. יש לזכור שהמדורה אינה תכלית היום, אלא הרעיון הוא להגביר את הדבקות בתורת הרשב"י".

כחלק מהיוזמה לצמצום המדורות, בערים רבות מצאו דרך ייחודית להתמודד עם החום הכבד הצפוי בערב החג ופתחו את הבריכות העירוניות לרחצות ליליות, לחגיגות צוננות במיוחד. כך, בהרצליה, ברחובות, בראשון לציון וברמת השרון הבריכות יהיו פתוחות לתושבי העיר - לעתים בתשלום סמלי - ובהצגת תעודת תושב או תעודת זהות.

במקביל, עיריות הפיצו הנחיות לתושבים בנוגע לשטחים ייעודיים להדלקת מדורות, והזהירו כי הפקחים העירוניים יטילו קנסות על מדליקי מדורות החורגים מהשטחים שהוקצו לכך. כך למשל, בבית שמש, יבנה, ירושלים ונתיבות הוכרזו שטחים מיוחדים להדלקת מדורות וכן הוכרזו אזורים שבהם הקמתן אסורה כלל. בראשון לציון הגדילו לעשות והכריזו על כמה מדורות מרכזיות שלהן העיריה תספק קרשים באתרים מורשים ברחבי העיר, עם מופע אש נודד, זאת כדי למנוע קיומן של מדורות אחרות בשטחי העיר. ברחבי חולון נאסר על הקמת מדורות למעט מתחם אחד, ובירושלים קראו לתושבים לאחד מדורות ולצמצמן. ובחלק מהרשויות ניתנו תמריצים למוסדות החינוך שיפעלו ברוח זו. פרטים בנוגע להנחיות ניתן למצוא באתרי הרשויות המקומיות.

לקראת החגיגות, במרכז הרפואי זיו מבקשים מההורים לחדד עם הילדים על הוראות הבטיחות לפני הדלקת המדורה, בכדי למנוע אפשרות של פגיעה משלל סוגים וממליצים להקפיד על כללי זהירות, החל משלב איסוף העצים ועד לכיבוי המדורה

הסכנה הברורה והמידית במקרה של התלקחות או של מגע עם אש היא כוויות, העלולות להיגרם לא רק מהאש הגלויה אלא גם מהחומר הכימי שמשמש להדלקת האש במדורה. כוויות מחולקות על פי דרגות חומרתן, בהתאם לעומק הפגיעה בעור: דרגה 1 (הקלה ביותר) - דומה לשיזוף עמוק ומתבטאת באודם, בכאב ובנפיחות קלה. דרגה 2 - פגיעה עמוקה יותר בחלק משכבות העור. מתבטאת באודם, בשלפוחיות ובכאב עז. דרגה 3 - פגיעה בכל שכבות העור וברקמות שמתחתיו. צבע הכווייה לבן, דמוי שעווה, והאזור כואב בדרך כלל עקב פגיעה בעצבים תחושתיים.

במקרה של כוויה יש להעניק לנפגע טיפול ראשוני: במידה והאש אוחזת בבגד יש להשכיבו על הקרקע ולהתגלגל מספר פעמים, בשום אופן לא לרוץ. יש להרחיק את הנפגע והמטפלים בו ממקור האש ולהסיר בעדינות את בגדיו בשטחי הכוויות. במידה והבגד אינו יורד, ניתן להשתמש בעדינות במספריים או להשאירו במקומו. בכל מקרה לא להסיר בכוח. רקמות פגועות נוטות להתנפח ולכן יש להסיר מהאזור הפגוע או בסמוך לו כל חפץ העלול להפריע להתנפחות הרקמות הפגועות, כגון: שעון או נעליים ולשבש את זרימת הדם התקינה. יש לשטוף את שטח הכווייה במים קרים במשך מספר דקות. יש לכסות את אזור הכוויה בתחבושת סטרילית, לא מהודקת מדי, או לעטוף את הנפגע כולו בסדין נקי ויבש. אין למרוח משחה, שמן או כל חומר אחר על העור. אין להשתמש בחומר מחוספס כגון צמר גפן. העור החשוף מייצר שלפוחיות המגנות עליו מפני זיהום ולכן, אין לגעת בשלפוחיות אלו או לפוצץ אותן. לאחר הטיפול הראשוני יש להזעיק עזרה רפואית ולהביא את הנפגע לחדר המיון הקרוב בדחיפות.ץ

הילולה במירון  2 במאי 2018. איתן אלחדז/TPS, מערכת וואלה! NEWS
הילולה במירון, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, איתן אלחדז/TPS

כחלק מהיערכות כוחות הכיבוי, חתם הנציב שמחי על צו המורה על שורה של הגבלות - איסור הדלקת מדורות ביערות, בשמורות טבע, בגנים לאומיים ובאזורי סיכון, וכן הגבלת מימדי המדורה עד לגובה של מטר וחצי וקוטר של עד שלושה מטר.

בכבאות והצלה הדגישו כי קיים איסור על הדלקת מדורה ביערות ובחורשים קיים גם במקומות המיועדים לכך. בנוסף לכך, ניתנו מגבלות להגדלת המרחקים בין המדורות לגורמי סיכון כגון יערות, בנייני מגורים, מתקני גז ודלק וקווי חשמל.

במהלך ימי החג יתוגברו הכוחות ויצאו לשטח ולמוקדי האש כאלף לוחמי אש, מפקחי מניעת דליקות ומתנדבים. "אנו שבים וקוראים לציבור לגלות אחריות, לאחד מדורות, ולהקפיד על הנחיות הבטיחות המפורסמות באתר ובדיגיטל של הכבאות", נמסר מכבאות והצלה.

מאות אלפים בחגיגות במירון

מלבד המדורות בשכונות, כוחות הכיבוי נערכים לצד משטרת ישראל ומד"א למאות האלפים שצפויים להר מירון להילולת רבי שמעון בר יוחאי. במד"א נערכו לאבטחה הרפואית של באי ההילולה, ובמרחבי הצפון יפעלו בכוננות גבוהה ומיוחדת ויותר מ-200 אמבולנסים של מד"א שהוצבו לתגבור יהיו ערוכים לתת מענה וטיפול רפואי. במקום יפעלו מאות רופאים, פראמדיקים, חובשים ומגישי עזרה ראשונה של מד"א וארגוני ההצלה, אופנועי מד"א, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ורכבי הצלה ייעודיים. כמו כן, המסוק הצפוני של מד"א יעמוד בכוננות ויוזנק במידת הצורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully