וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה: אנחנו לא רוצים מלחמה, אבל הכדור במגרש של איראן

19.5.2019 / 9:36

שר בכיר אמר כי ריאד תגן על עצמה בעוצמה ובנחישות במקרה שהצד השני יפתח במלחמה, אך הדגיש כי היא לא מעוניינת בכך. זאת אחרי שהאשימה את טהראן בפגיעה במתקנים ומכליות נפט בזמן המתיחות במפרץ. המלך יכנס פסגות חירום בהמשך החודש. משמרות המהפכה: לא מחפשים מלחמה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

השר לענייני החוץ בערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר, אמר היום (ראשון) כי ריאד רוצה להימנע ממלחמה עם איראן, אולם היא מוכנה להגיב "בכל הכוח והנחישות" אחרי תקיפות מתקני הנפט ומכליות הנפט שלה בשבוע שעבר. הוא הוסיף כי הכדור נמצא במגרש של איראן, שמכחישה שהיא אחראית להן.

שתי התקריות במפרץ - פגיעה בארבע מכליות נפט לחופי איחוד האמירויות הערביות ביום ראשון, ומתקפת מל"טים ממולכדים של החות'ים הפרו-איראנים בתימן נגד מתקני נפט בממלכה הסונית ביום שלישי - התרחשו בזמן של מתיחות שיא בין וושינגטון לטהראן. מקורה של המתיחות בסנקציות האמריקניות שהוטלו לאחר הפרישה מהסכם הגרעין והנוכחות הצבאית האמריקנית המתוגברת באזור בשל חשש ממתקפה של כוחות איראניים או כאלו הנתמכים על ידיהם.

"ממלכת ערב הסעודית לא רוצה או מחפשת מלחמה באזור", אמר השר במסיבת עיתונאים. "היא תעשה מה שהיא יכולה כדי למנוע את המלחמה הזו, ובאותו הזמן, היא מבהירה כי אם הצד השני יבחר במלחמה, הממלכה תענה בכל הכוח והנחישות, והיא תגן על עצמה ועל האינטרסים שלה". הוא גם אמר שהממלכה מחזיקה ב-26 אנשי צוות של מכלית איראנית, שנגררה על ידי ערב הסעודית מוקדם יותר החודש אחרי שקראה לעזרה בעקבות בעיות במנוע שלה. 24 מאנשי הצוות הם איראנים, והיתר מבנגלדש.

לקריאה נוספת
טראמפ נפגש עם נשיא שוויץ: "מקווה שאנחנו לא בדרך למלחמה עם איראן"

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן במהלך ביקורו בבייג'ינג, סין 22 בפברואר 2019. רויטרס
איראן השיעית מאיימת על סעודיה הסונית. יורש העצר בן סלמאן, מרץ/רויטרס

הלילה אמרו בממלכה כי המלך סלמאן הזמין מנהיגים ממדינות המפרץ והעולם הערבי לשתי פסגות חירום בעיר מכה, שייפתחו ב-30 במאי, ושבהן הם ידונו על השלכות המתקפות. בנוסף לכך, התקשורת הסעודית דיווחה כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן שוחח הלילה עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו על ההתפתחויות האחרונות באזור, כולל על המאמצים לחזק את הביטחון ואת היציבות באזור.

כמו ארצות הברית וערב הסעודית, גם איראן מצהירה כי היא אינה חפצה במלחמה. "אנחנו לא מחפשים מלחמה, אבל גם לא מפחדים ממלחמה", אמר היום מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, שדבריו צוטטו על ידי סוכנות הידיעות תסנים. דברים דומים אמר אתמול שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף.

החות'ים, שקיבלו אחריות על מתקפת המל"טים, גינו את הקריאה שלך מלך ערב הסעודית לשתי פסגות החירום, ואמרו כי הסעודים "יודעים רק מלחמה והרס".

עוד באותו נושא

המתיחות במפרץ: המורדים הפרו-איראנים בתימן תקפו מתקני נפט בסעודיה

לכתבה המלאה
מטוס ממריא מנושאת המטוסים אברהם לינקולן שבמפרץ הפרסי, 16 במאי 2019. רויטרס
מטוס ממריא מנושאת המטוסים לינקולן, בשבוע שעבר/רויטרס

איחוד האמירויות הערביות, בעלת בריתה של ערב הסעודית, לא הטילה את האחריות על החבלה במכליות על אף גורם, והיא ממתינה לתום החקירה. אף אחד גם לא קיבל אחריות, אבל שני גורמים בממשל האמריקני אמרו בשבוע שעבר כי בוושינגטון מאמינים שאיראן עודדה את החות'ים או מיליציות שיעיות בעיראק לבצע זאת. דוח שחובר בנורבגיה והגיע לידי רויטרס העריך כי יש "סבירות גבוהה" שמשמרות המהפכה תכננו את הפגיעה במכליות הנפט לחופי הנסיכות אל-פוג'ירה, ציר מרכזי לסחר בנפט מחוץ למצרי הורמוז האסטרטגיים.

"הנסיבות הקריטיות הנוכחיות מחייבות עמדה ערבית ומפרצית מאוחדת כדי להתמודד עם האתגרים ועם הסכנות", נמסר ממשרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות.

על אף שהצדדים אומרים בקול גלוי שהם אינם רוצים במלחמה, בשטח נראים סימנים נוספים למתיחות. אתמול פינה תאגיד האנרגיה "אקסון מובייל" את אנשיו משדה נפט בעיראק, שממנה החזירה ארצות הברית דיפלומטים בשבוע שעבר. בנוסף לכך, בחריין הזהירה אתמול את אזרחיה מפני נסיעה לעיראק ולאיראן, וביקשה מאלו שכבר נמצאים בשתי המדינות הללו לשוב. מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית הפציר בחברות תעופה מסחריות שטסות בשמי המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן לנהוג בזהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully