וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רצו לדון בהשבת רכוש יהודי": פולין ביטלה הגעת משלחת ישראלית

בהודעה שפרסם משרד החוץ בוורשה נטען כי ביטול ביקור המשלחת בא לאחר שהתברר כי בוצעו בהרכבה שינויים ברגע האחרון, שהעידו על ניסיון להתמקד בסוגיית הפיצויים למשפחות קורבנות יהודים שרכושן נגזל במהלך השואה. המהלך בא בשיאו של גל מחאה בפולין נגד היוזמה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

פולין הודיעה היום (שני) כי היא מבטלת את הגעתה של משלחת בכירים מישראל שהייתה צפויה לבקר במדינה. בהודעה מטעם משרד החוץ של פולין נטען כי ההחלטה לבטל את הביקור התקבלה לאחר שהתברר כי "ישראל ביצעה שינויים של הרגע האחרון בהרכב המשלחת, באופן המעיד על כך שהשיחות יתמקדו בעיקר בסוגיות הקשורות בהשבת רכוש יהודי בשואה" - עניין שעורר התנגדות עזה בוורשה.

סוגיית הפיצויים סביב הרכוש היהודי שנגזל במהלך מלחמת העולם השנייה עוררה בפולין גל מחאה נרחב. לפני כשלושה ימים צעדו לאומנים פולנים לשגרירות ארצות הברית בוורשה במחאה על הלחץ האמריקני לשלם פיצויים למשפחות הקורבנות שאיבדו את רכושם בשואה. הצעדה התקיימה על רקע עליית האנטישמיות בשיח הציבורי במדינה, ונחשבת ככל הנראה למחאה הפומבית האנטי-יהודית הגדולה ביותר שהתקיימה לאחרונה.

לקריאה נוספת:
אלפי פעילי ימין קיצוני מחו בפולין: לא לפיצויי קורבנות השואה
"אנטישמיות מימי הביניים": בובה בדמות יהודי הוכתה ונשרפה בפולין

אלפים משתתפים בצעדת ימין קיצוני בוורשה בירת פולין נגד הלחץ האמריקני להשיב פיצויים לקורבנות השואה ב-11 במאי 2019. רויטרס
המחאה בפולין נגד פיצוי הקורבנות, לפני שלושה ימים/רויטרס

פולין רואה בעצמה כקורבן מרכזי של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ולטענת המפגינים זה לא הוגן לבקש ממנה לפצות את הקורבנות היהודים, בעוד שהיא מעולם לא קיבלה פיצויים מגרמניה. "למה שנצטרך לשלם כסף למישהו כשאף אחד לא נותן לנו כלום?", אמר אחד המפגינים, קמיל ונצוול בן ה-22. "האמריקנים רק חושבים על היהודים ולא על האינטרסים הפולניים".

אתמול הודיע המשרד לשוויון חברתי על יציאת המשלחת, בראשות מנכ"ל המשרד אבי כהן סקלי. השרה גילה גמליאל אמרה כי "ממשלת ישראל רואה בהשבת הרכוב היהודי ובקידום זכויות שורדי השואה צו מוסרי מחייב של מדינת היהודים. שום גורם, מדיני או אנטישמי, לא יעצור אותנו מקיום הצו החשוב הזה... שעון החול הולך ואוזל, ועלינו לפעול ביתר שאת בטרם יהיה מאוחר".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"הנרטיב היהודי ההיסטורי עומד למכירה"

ח"כ איציק שמולי (העבודה), יו"ר שדולת הגמלאים וניצולי השואה, אמר בתגובה להודעת משרד החוץ הפולני כי "מי שמוכן בכלל לקיים משא ומתן עם הפולנים על עצם הזיכרון של השואה, שלא יתפלא שבסוף ממיט עלינו חרפה שבה הפולנים בכלל היו קורבן ורכוש יהודי לפני החורבן לא היה ולא נברא". שמולי הוסיף, "האחריות כולה על הממשלה שבמקום להיאבק מלכתחילה העמידה את הנרטיב היהודי ההיסטורי למכירה".

המפגינים בפולין, בהם ארגוני ימין קיצוני ותומכיהם, טוענים שלארצות הברית אין זכות להתערב בענייניה של פולין ושהממשל האמריקני שם את "האינטרסים היהודיים" מעל האינטרסים שלהם. במהלך הצעדה קראו כי "זאת Poland ולא 'פולין'", כשהם מבטאים את שמה של מדינתם כפי שהיא נהגית בעברית.

הודעת משרד החוץ בפולין

פולין הייתה מרכז החיים היהודיים לפני השואה ו-3.3 מיליון יהודים פולנים נרצחו על ידי הנאצים. רבים מאזרחי המדינה טוענים שהסבל שהם חוו במלחמת העולם השנייה לא מקבל יחס שווה לזה שהיהודים מקבלים.

כוחם של הלאומנים בפולין התחזק לאחרונה, והם מפעילים לחץ על הממשלה השמרנית על מנת למשוך אותה ימינה. בין הפוליטיקאים מהימין הקיצוני שהובילו את הצעדה היו יאנוש קורווין-מיקה וגרסגורץ בראון, שהצטרפו לקואליציית הימין הקיצוני המתמודדת באיחוד האירופי, ונחשבת לאהודה בפולין, בקריאה לעצירת הפיצויים ליהודים וה"תעמולה" הפרו-להט"בית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully