וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהירים וחמקמקים: הטילים החדשים של צפון קוריאה מעוררים דאגה

12.5.2019 / 18:37

בארה"ב ובדרום קוריאה אמנם טוענים כי אלו רק טילים לטווח-קצר, אך מומחים רואים בהם את הכלי שישמש לפתיחת מלחמה עתידית: "הם יכולים לעקוף את מערכות ההגנה". הטיל ככל הנראה מבוסס על ה"איסקנדר" הרוסי. "הם יכולים לשאת ראש קרב גרעיני"

צילום: רויטרס

מומחים מעריכים כי הטילים האחרונים ששיגרה קוריאה הצפונית הם מדגם חדש, שעשוי לשמש את פיונגיאנג במקרה של מלחמה עם קוריאה הדרומית וארצות הברית. הטיל, שעל שיגורו פיקח המנהיג קים ג'ונג און, היה קטן ומהיר יחסית, מה שיקל על הסתרתו, שיגורו ותמרונו באוויר.

השיגורים החריפו את המתיחות עם ארצות הברית אחרי קריסת השיחות בין קים לבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפסגה בווייטנאם בחודש פברואר, אולם טראמפ אמר כי בשלב זה הוא לא רואה בהם פגיעה באמון שלו. נשיא הדרום, מון ג'ה-אין, אמר כי נראה שמדובר במחאה של הצפון על כישלון הפסגה, בעוד שפיונגיאנג אמרה כי הניסויים הם שגרתיים ולמטרות הגנה עצמית. עם זאת, חלק מהמומחים אומרים שהניסויים אינם רק למטרות פוליטיות.

"הניסוי השני מראה כי השיגורים לא נועדו רק כדי להגדיש את הסאה ולדחוק בארצות הברית להמשיך במשא ומתן", אמרה גרייס ליו, חברה בצוות מומחי טילים במרכז ללימודי אי-תפוצת נשק גרעיני על שם ג'יימס מרטין ((CNS שבקליפורניה. "הם מפתחים טיל מהימן ומבצעי שיכול לעקוף את מערכי ההגנות מטילים ולפגוע במדויק בקוריאה הדרומית".

מליסה הנהאם, מומחית נשק בדטאיו, אתר העוקב אחרי איומים בינלאומיים, אמרה כי טראמפ אמנם לא התרגש מהשיגורים האחרונים כי לא מדובר בטילים בין-יבשתיים שיכולים להגיע לארצות הברית, אולם, לדבריה, "טילים מסוג זה הם אלו שיפתחו את המלחמה". היא הוסיפה: "הם קטנים, קלים להסתרה ולתמרון ואי אפשר לדעת איזה ראש קרב הם נושאים. הם יכולים לשאת ראש קרב גרעיני".

לקריאה נוספת
טראמפ: השיגורים האחרונים של צפון קוריאה לא הפרו את אמוני
ממשיכה להתגרות: צפון קוריאה שיגרה שני טילים לים

טיל ששיגרה קוריאה הצפונית במהלך ניסוי, 10 במאי 2019. רויטרס
קשה לאתר את המשגרים. טיל ששוגר בניסוי האחרון, חמישי/רויטרס

בדוח ראשוני שפורסם ביום רביעי באתר "צפון 38" העוקב אחרי הנעשה במדינה המבודדת, נכתב כי הטילים החדשים דומים לאיסקנדר SS-26 הרוסיים ואלו יכולים לנצל את הפערים במערכות ההגנה מפני טילים של ארצות הברית ושל קוריאה הדרומית. הן פרסו סוללות פטריוט ו-THAAD שאמורות ליירט טילים בליסטיים וטיל שיוט, אולם יכולותיהן של המערכות מוטלות בספק.

"אפשר לראות על בסיס הנקודה הגבוהה ביותר שאליו הגיע הטיל את היכולות שלו להתחמק ממערכות הגנה מטילים ומכלי טיס שצדים את המשגר", אמר ג'פרי לואיס מ-CNS. מייקל דויטסמן, מומחה להנעת רקטות וחבר בצוות, אמר שבתמונות שפורסמו מהשיגורים נראים להבי דחיפה וסנפירים שעמם אפשר לכוון את הטילים במשך רוב זמן מעופו.

בזמן שהטילים ביום שבת נורו ממשגר מזדקף נייד שמותקן על כלי רכב עם גלגלים, ביום חמישי הם שוגרו מכלי רכב הנע על זחלים. לפי השימוש בכלי הרכב על זחלים, שבו יש לקוריאה הצפונית ניסיון גדול יותר, ייתכן שהיא מתכננת לפרוס מספר רב של טילים ומשגרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בתרגיל צבאי, 4 במאי 2019. רויטרס
נתן לארה"ב אולטימטום של שנה. קים צופה בתרגיל, בשבוע שעבר/רויטרס

המומחים אמרו כי בטילים נעשה שימוש בדלק מוצק, שמאפשר להזיז את הטיל במהירות רבה יותר ולשגר אותו מהר יותר בהשוואה לדלק נוזלי. הנהאם אמרה כי בסופו של דבר, הטילים החדשים מגבירים את חוסר הוודאות במצב המתוח ממילא. "אם קוריאה הצפונית תשגיר אחד (טיל בליסטי בין-יבשתי) כולם ידעו שזה עם ראש קרב גרעיני", אמרה. "עם הטילים הקטנים האלו אי אפשר לדעת, כך שקשה להיערך לזה".

כמה גורמים בקוריאה הדרומית החוששים מהחרפת המתיחות עם הצפון הסתייגו מסיווג הטיל האחרון כ"טיל בליסטי", שיהווה הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. אהן גיו-בק, חבר מפלגת השלטון, אמר כי גורמי צבא העריכו שיש כמה מניעים פוליטיים אפשריים מאחורי השיגורים האחרונים - הגברת הלחץ כדי להביא להקלה בסנקציות, מחאה על שדרוג הצבא הדרום קוריאני במטוסי חמקן F-35 חדשים ונגד תרגילים צבאיים שקיימו לאחרונה ארצות הברית והדרום. הצפון גינה אותם בהצהרותיו על הניסויים האחרונים שביצע. לדבריו, השיגורים ככל הנראה נעשו כדי לשלוח מסר לציבור מבית על מנת להגביר את התמיכה במשטר.

ג'ושוע פולאק, עורך המגזין The Nonproliferation Review, אמר כי בעוד שקים ככל הנראה לא ישוב לשגר טילים ארוכי טווח או לבצע ניסויים גרעיניים בטווח הקרוב, הוא עשוי לעשות פרובוקציות אחרות כדי לשבור את הקיפאון במשא ומתן. "קים ג'ונג און נתן לארצות הברית לשנות את הגישה שלה עד לסוף השנה", אמר. "אבל אם הוא לא יקבל תגובה משמעותית על הניסויים הללו, הוא עשוי למתוח את החבל עוד יותר".

(עדכון ראשון 17:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully